Jump to content
Hundesonen.no
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei. Nylig avlivde jeg hunden min. Har ikke noe spesiell erfaring med vetrinær annet enn valig sjekk osv. En dag så jeg hunden min sitte i hagen min noe han aldri gjør. Jeg gikk bort og så den skjelvende. Jeg tok han inn i huset. Dagen etterpå så lå han skjelvende i sengen sin og ville ikke ha verken mat eller drikke, ville heller ikke bevege seg.  Min første tanke var han hadde fått i seg noe som ikke han tåler så jeg tok an til vetrinær, noter at han var helt fin dagen før han begynte å skjelve. Jeg masserer ryggen og kroppen hans for å se etter eventuelle reaksjoner for smerte. Han viste ingen tegn til dette. Når jeg kom til vetrinær så tok vi røntgen. Vetrinær sa han hadde noe som heter spondylose som var en uhelbredelig rygg-sykdom. Jeg ble nervøs og veldig redd for hunden i det øyeblikk. Den dagen endte i avlivning av hunden min. Vetrinær sa han var i store mengder smerter og mente det beste var avlivning. Jeg ønsker ingenting enn det beste for min hund så jeg tok den tunge avgjørelsen med et ekstremt tungt hjerte. Merk at jeg spurte spørsmål som: kan det ikke hende at hunden har fått i seg noe an ikke tåler? Siden han var helt fin og god dagen før. Og viste ingen tegn til smerter under massering av rygg og kropp. Svarene jeg fikk var bortforklart og ført tilbake til avlivning. Jeg kunne ikke tenke på noe annet resten av dagen. Senere på kvelden så syntes jeg møtet med vetrinær var forhastet og ekkelt. Jeg begynner selvfølgelig å lure på om dette var rett avgjørelse og om hunden min eventuelt ble avlivet for ingen grunn, så jeg begynner å lese på spondylose osv og kommer frem til blant annet denne nettsiden. Jeg personlig mener nå at avlivningen var forhastet og unødvendig. Gud vet jeg håper å ha feil. Lurer på hvorfor vetrinær ikke sa noe som feks [ gi hunden noen dager, om ikke en uke å se om han blir bedre så kan vi eventuelt diskutere avlivning eller behandling] isteden for å gå rett for avlivning.   Etter den siste sprøyta var gitt så begynte hunden å stivne til, trekke store lange og kraftige drag med pust. Det virket som den var under svært ubehag og lidelse. Er dette normalt? Vetrinær sa dette skjer ofte. Det samme skjer under fødsel.  Jeg håper dere lesere kan gi meg deres meninger om hva jeg burde gjøre herfra.
    • Er det noen her som har startet i rally i år? Var det stor forskjell med disse nye reglene? Jeg er påmeldt flere stevner, men har ikke startet enda… 
    • Jeg har akkurat mistet min elskede hund, og er derfor mye på Finn om dagen. Har lagt merke til påfallende mange blandinger mellom staff og Cane Corso/Dogo Canario. Og det er jo litt rart mtp hvor små disse rasene er.    Bare sånn apropos å bevisst avle frem hunder med et spesielt utseende.
    • Minien får løs mage av mush, men ikke av vom. Kanskje det bare er noe med ham, men ville nå nevne det
    • Jeg nevner rettsikkerhet fordi bevises byrde skal være på anklagerens side. Dersom du har en Staff-blanding så er den i teorien lovlig, men fordi man ikke kan dokumentere at en blandingshund IKKE har ulovlige raser i seg, så kan blandinger med feil utseende bli tatt og avlivet. Tenk deg at politiet kunne ta hunden din med loven på sin side, helt uten at du eller hunden hadde gjort noe galt.  Du tillegger folk meninger de ikke har, og som du ikke har grunnlag for å vite noe om. Det andre argumentet mot raseforbudet har ikke noe med at et onde forsvarer et annet. Det handler om at det ikke fungerer. 10 år etter mange land innførte forbud ble det undersøkt om det hadde hatt en effekt, men det hadde det ikke. Ønsker man skummel hund, så er det mange lovlige alternativer. Og enda en gang tillegger du meg meninger jeg ikke har. Genetikk har VELDIG mye å si for hvordan hunder oppfører seg. Trening og dårlig livserfaring påvirker selvfølgelig også, men genetikken er grunnlaget. Det er også derfor jeg er i mot planlagt blandingsavl, fordi jeg er klar over at gemytt er så viktig. Blanding av visse egenskaper er uheldig. Og det er merkelig å si at pipen hadde fått en annen lyd dersom man selv eller hundene hadde blitt angrepet, siden de fleste som har vært hundeeiere i mange år har opplevd nettopp det, uten at man skriker opp om forbud.  
  • Nylig opprettede emner

• Create New...