Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontaktrening av valp


Ederi
 Share

Recommended Posts

Hei! Siden vi fikk valpen vår i hus har jeg trent en del frivillig kontakt med klikker/"bra", og har spørsmål rundt treningen.

Hun kan finne på å sette seg og se på meg innendørs når jeg ikke har satt i gang trening, og da har jeg belønnet henne, og tenkt at det er fint at hun sitter og ser på meg heller enn å fyke rundt og bite møbler. Men jeg lurer på - har dette blitt en form for tigging? Bør jeg slutte å belønne for frivillig kontakt når jeg ikke har gitt tegn til at jeg ønsker kontakt? Hun kan gjøre dette når jeg åpner kjøleskapet, under matlaging, og etter jeg har gitt henne mat, spiser hun litt, før hun setter seg og ser på meg. Akkurat som hun sier "kanke jeg få noen pølsebiter i stedet?" Når hun skal sove tar hun gjerne også å glo på meg i stedet for å legge hodet ned og slappe av :P

Har forsøkt å trene inn en kontaktlyd. Hvis hun gjør noe hun ikke skal, bruker jeg kontaktlyden, hun reagerer og setter seg og ser på meg. Jeg sier "bra", men hun kommer ikke bort til meg for å få belønning, hun venter på at jeg skal komme bort til henne. Noen tips her? Jeg vil jo gjerne at hun kommer bort slik at jeg kan begynne en annen aktivitet, og la henne glemme sofaen hun tygget på...det er også slitsomt når jeg forsøker å trene henne til å gå fint i bånd fordi hun setter seg i stedet for å følge der jeg går.

Ute får jeg ikke kontakt fra henne mens hun går, så jeg kan ikke belønne. Teller det hvis hun snur hodet sitt litt mot meg? Jeg har belønnet henne for dette et par ganger, men tror heller hun har reagert på en lyd bak meg enn å faktisk snudd seg mot meg.

Hun er en veldig selvstendig valp med stooor radius, så mye kontakttrening må til. Men hun er bare 10 uker gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ederi skrev:

Hei! Siden vi fikk valpen vår i hus har jeg trent en del frivillig kontakt med klikker/"bra", og har spørsmål rundt treningen.

Hun kan finne på å sette seg og se på meg innendørs når jeg ikke har satt i gang trening, og da har jeg belønnet henne, og tenkt at det er fint at hun sitter og ser på meg heller enn å fyke rundt og bite møbler. Men jeg lurer på - har dette blitt en form for tigging? Bør jeg slutte å belønne for frivillig kontakt når jeg ikke har gitt tegn til at jeg ønsker kontakt? Hun kan gjøre dette når jeg åpner kjøleskapet, under matlaging, og etter jeg har gitt henne mat, spiser hun litt, før hun setter seg og ser på meg. Akkurat som hun sier "kanke jeg få noen pølsebiter i stedet?" Når hun skal sove tar hun gjerne også å glo på meg i stedet for å legge hodet ned og slappe av :P

Jeg trener kontakt med min valp også. Men her trener jeg i oppsatte økter. Tar hun kontakt med meg mens jeg sitter i sofaen eller når vi ikke trener, så kikker jeg bort fra henne, som for å vise at "nå nytter det ikke". Jeg ønsker ikke at hun skal gå rundt å tigge om å trene. Det tror jeg ikke gagner valpen. Hun skal ikke forvente at det skjer noe hver gang hun selv vil. Så vi trener bare kontakt når jeg vil. Da stiller jeg meg typisk opp på gulvet og venter til hun tar kontakt.

15 timer siden, Ederi skrev:

Har forsøkt å trene inn en kontaktlyd. Hvis hun gjør noe hun ikke skal, bruker jeg kontaktlyden, hun reagerer og setter seg og ser på meg. Jeg sier "bra", men hun kommer ikke bort til meg for å få belønning, hun venter på at jeg skal komme bort til henne. Noen tips her? Jeg vil jo gjerne at hun kommer bort slik at jeg kan begynne en annen aktivitet, og la henne glemme sofaen hun tygget på...det er også slitsomt når jeg forsøker å trene henne til å gå fint i bånd fordi hun setter seg i stedet for å følge der jeg går.

Jeg hadde bare sagt "kom" og vist henne godbiten etter at du har sagt bra. Mine må alltid komme bort for å hente godbiten, med mindre vi trener på "bli".

15 timer siden, Ederi skrev:

Ute får jeg ikke kontakt fra henne mens hun går, så jeg kan ikke belønne. Teller det hvis hun snur hodet sitt litt mot meg? Jeg har belønnet henne for dette et par ganger, men tror heller hun har reagert på en lyd bak meg enn å faktisk snudd seg mot meg.

Du kan godt belønne at hun snur seg mot deg. Jeg har samme utfordring med min valp. Jeg stopper opp og trener 3-4 rep. med kontakt nå og da i løpet av turen for å vise at jeg har noe godt. Så regner jeg med den frivillige kontakten kommer etter hvert.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det har allerede hjulpet, nå kommer hun til meg for å få godbit. Kontaktlyd er suverent altså. 

Så får jeg jobbe med å ignorere henne når hun sitter og ser på meg når jeg ikke har initiert kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...