Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Shepard

Sfs

Recommended Posts

Jeg har lyst på en Australsk shepard senere i livet. Men de er jo ikke så veldig vanlige i Norge, eller jeg har hvertfall ikke sett mange, tror faktisk jeg kan si at jeg aldri har sett en i virkeligheten. Men har jo lest litt da, og grunnen til at jeg vil ha en er at de er veldig lærevillige og etter min mening finere enn border collien. Vil veldig gjerne begynne i Agility el. lydighet. Så siden jeg bare har lest om de så ville jeg gjerne høre litt om deres erfaringer og meninger om de...

Vil høre alt dere har å si om de men her er noe jeg lurer på:

- Er de veldig gjetete? Vil jo ikke ha en hund som løper etter alt og alle...........

- Skal det UTROLIG mye for å stimulere de, vil heller ikke ha en hund som raserer hjemmet mitt når jeg ikke er hjemme forde det kanskje har gått 3dager siden vi trente mye... (litt dårlig formulert det der... men spør så skal jeg utdype det litt mer :) )

- Hvordan er den med andre hunder, er mest tispe jeg vil ha da, men vil vite om begge kjønn?

- Er det mye arvelige sykdommer på den?

- Også vil jeg vite om alle de negative egenskapene vil være fult klar over hva jeg går til.. :D

Ja det var vel det jeg kunne komme på akkurat nå men det er sikkert tusen andre ting som dukker opp så då skal jeg heller komme med de senere :D

Blir glad for alle responser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er de veldig gjetete?

Siden det er en gjeterhund, så er vel de fleste litt gjetete, men Luna er ikke så veldig ekstrem. Det er bare noen ganger når vi går tur med andre hunder, at hun legger seg langflat å ser på dem for å krype litt imot.

- Skal det UTROLIG mye for å stimulere de

Aussien er vertfall ingen sofahund, og må ha endel stimulans for å trives. Men fra det jeg har erfart har de en veldig fin av/på knapp. Når man trener gir de alt. Ellers er hun veldig fin og rolig inne.

- Hvordan er den med andre hunder

Luna går veldig godt sammen med noen hunder, men ikke alle. Noe av det beste hun vet er å få løpe fritt sammen med mange andre hunder, det er stas. På stevner vi har vært å sett på, har hun nesten ikke brydd seg om de andre hundene.

For å lese litt om aussiens helse, anbefaler jeg deg å gå inn på denne siden:

Trykk her Gå inn på "aussie" og "info" der finner du endel..

- Også vil jeg vite om alle de negative egenskapene

Noen kan være litt reserverte har jeg hørt, jeg har ikke merket noe til dette på min hund.

Ellers vil jeg si at aussien er en fantastisk rase, og vis du skaffer deg en vil du nok ikke angre. De er arbeidsglade og lærer utrolig fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største grunne til at jeg ikke vil ha Aussie er at jeg har hørt at det er mye bjeffing i dem og at de er reserverte, veldig synd... :)

Hadde jeg fårr en hund som Luna hadde jeg hoppet på med en gang, men man er jo aldri sikker på hva man får.

(vet jo at jeg skal forme hunden osv, men man får jo et grunnlag i hunden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største grunne til at jeg ikke vil ha Aussie er at jeg har hørt at det er mye bjeffing i dem og at de er reserverte, veldig synd... :D

Hadde jeg fårr en hund som Luna hadde jeg hoppet på med en gang, men man er jo aldri sikker på hva man får.

(vet jo at jeg skal forme hunden osv, men man får jo et grunnlag i hunden)

Luna har sine stunder, noen ganger bjeffer hun å ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en tispe på 2 år og ikke så mye erfaring med andre av samme rasen.

Det som er veldig viktig å være klar over er at oppdretterne har hatt forskjellige mål med oppdrettet sitt, og du vil derfor finne store variasjoner når det gjelder f.eks. arbeidskapasitet, gjetelyst, vokting og tildels også utseende. Så vær veldig klar på hva du vil ha, og forhør deg hos flere oppdrettere før du tar ditt valg.

Vel, som Luna sier så er det en gjeterhund, og den vil ha en trang til å løpe etter det meste som beveger seg. Du kan jo trene hunden til å ta kontakt med deg istedetfor å løpe etter, men kan nok aldri stole helt på at instinktene ikke tar overhånd. Den er ikke så gjetete som border collie da, og har en annen stil, ikke så smygende (men du finner nok linjer med mer gjeterinstinkter også)

Ikke noen sofahund. Vi trener stort sett litt hver dag, og da er hun rolig inne. Har jo selvfølgelig også litt med at nå har hun blitt voksen.

Den som jeg har er utrolig fin med andre hunder. Hun er rett og slett ikke interessert i bråk. Bryr seg mest om mor, og sjansen til å tjene seg en godbit eller en lekestund.

Aussien er en ganske sunn og frisk rase. Det finnes arvelige sykdommer som på de fleste andre raser, men det er ikke noen som er spesiellt utbredt.

De har tildels velutviklet vaktinstinkt. Noen linjer mer enn andre. Min aussie bjeffer når det ringer på døren og hun kan boffe litt hvis hun hører lyder når vi er ute om kvelden når det er mørkt. Hadde litt tendens til å være reservert når hun var yngre, men nå er hun venn med alle. Viktig med mye sosialilsering og miljøtrening.

Ellers så er hun en herlig hund, elsker kos, elsker å trene, elsker mat. Jeg er iallefall veldig fornøyd med valg av rase.

Marianne :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått veldig mange gode svar på det du lurer på her:)

Jeg står selv på venteliste på en aussietispe som jeg henter rett etter sommeren. Grunnen til at du sikkert ikke har sett så mange er (som du sa) at det er veldig få av de. På østlandet er det mange som har begynt å skaffe seg eksemplarer av rasen, men jeg kjenenr bare til to stk med rasen i Bergen. Det er Billy (www.lindaen.com) og en eller annen som trener i bergen agilityklubb:) Regner mer at "aussiebølgen" kommer til vestkanten også om ikke så lenge. Noe som både er positivt og negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker! Ja det jeg er mest redd for er vel at de skal være for reservert og tendenser til aggresivitet.. Også i og med at jeg bare har tenkt å bruke den i Agility/Lydighet, ikke til gjeting, så vil jeg heller ikke at den skal gjete alt for mye, minst mulig, hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått veldig mange gode svar på det du lurer på her:)

Jeg står selv på venteliste på en aussietispe som jeg henter rett etter sommeren. Grunnen til at du sikkert ikke har sett så mange er (som du sa) at det er veldig få av de. På østlandet er det mange som har begynt å skaffe seg eksemplarer av rasen, men jeg kjenenr bare til to stk med rasen i Bergen. Det er Billy (www.lindaen.com) og en eller annen som trener i bergen agilityklubb:) Regner mer at "aussiebølgen" kommer til vestkanten også om ikke så lenge. Noe som både er positivt og negativt.

Aussie bølgen sprer seg ja :rolleyes:

Synes alle skal ha en nå jeg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mote vil jeg ikke akkurat kalle det. Folk har så vidt fått opp øynene for rasen. Chihuahua derimot, er på mote. Håper ikke aussien ender slik som collien :D

chihuahua har blitt en hysterisk mote. Aussien er foreløpig mote, og det syns jeg er mer enn nok. Synd det har eksplodert sånn de siste årene... men jeg tror nok det blir værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant egentlig, hvordan vi i Norge og mange i feks Sverige og Finland ser på rasen. Før jeg bestemte meg for aussie pratet jeg med mange i Sverige/Finland også; både oppdrettere og privatpersoner..Og det som gikk igjen hos de fleste var at det er en rase som trenger mye aktivitet. De fleste anbefalte aussie til noen som drev med gjeting/bruks og/eller redning, så kunne man drive med agility eller lydighet i tillegg... Var faktisk flere som ikke ville anbefale aussie som ren agility og/eller lydighetshund...

Dette kommer jo veldig ann på linjene. I Norge har det virkelig eksplodert med aussier de siste årene..Ikke så rart, det har jo kommet en god del oppdrettere i Norge også og med 1-2 kull så blir det jo noen valper.... Oppdretterene legger vekt på forskjellige ting, og det som skremmer meg er oppdrettere som avler pene "familiehunder". Pratet selv med en oppdretter som sa at deres hunder var rolige hunder, som ville gjøre det bra innen utstilling og som ikke trengte så mye trim...Og hvis jeg ville stå på liste var det bare å si hvilken farge og kjønn jeg ville ha...

Min lille valp har gjeterinstinkter..det vises godt;) Han har et enormt tempo når vi trener, lærer ting kjempe fort og er fokusert. Han er rolig inne, har litt vaktinstinkt, men er generelt en ganske snill og god gutt:) Ikke ser det ut til at han blir så stor heller, heldigvis;) Han er heller ikke valgt pga farge.. Er ikke såå begeistret for red merle..liker de mørke hundene best! *ler*

Jeg har ganske lite erfaring med rasen, har bare hatt min i 5,5mnd... Men utviklinga av rasen bekymrer meg litt, det er tross alt en arbeidshund!

Ble nok litt OT i forhold til hva starter spurte om...beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo veldig ann på linjene. I Norge har det virkelig eksplodert med

aussier de siste årene..Ikke så rart, det har jo kommet en god del oppdrettere i

Norge også og med 1-2 kull så blir det jo noen valper.... Oppdretterene legger

vekt på forskjellige ting, og det som skremmer meg er oppdrettere som avler pene

"familiehunder". Pratet selv med en oppdretter som sa at deres hunder var rolige

hunder, som ville gjøre det bra innen utstilling og som ikke trengte så mye

trim...Og hvis jeg ville stå på liste var det bare å si hvilken farge og kjønn

jeg ville ha...

Ja, og det er utrolig synd! Da burde heller den oppdretteren ha avlet på en annen rase som ikke trengte mye trim, og slutte å ødelegge aussien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de veldig gjetete? Vil jo ikke ha en hund som løper etter alt og alle

Dette kommer ann på hvem linjer du velger fra, min gjeter hester og noen ganger andre hunder(kun gjeterhunder)

Skal det UTROLIG mye for å stimulere de, vil heller ikke ha en hund som raserer hjemmet mitt når jeg ikke er hjemme forde det kanskje har gått 3dager siden vi trente mye...

Som lise sa så har de bra av og på knapp, min kan trene masse en dag for å slappe av med mindre trening neste dag..

Hvordan er den med andre hunder, er mest tispe jeg vil ha da, men vil vite om begge kjønn?

Min er grei mot andre hunder, liker de aller fleste. Hun prøver å leke med alle..

Er det mye arvelige sykdommer på den?

Nei det er lite på den til nå, er jo noen arvelige sykdommer. Men det er lite enda heldigvis..

Også vil jeg vite om alle de negative egenskapene vil være fult klar over hva jeg går til..

Negative egenskaper ja.. hmm.. egentlig så syntes jeg det ikke er så mange ved Aussien. Min bjeffer en del på biler og sånn som kommer og innimellom på folk. Men får hun hilse på dem så går det helt greit..

Å for de som ikke viste det så står det i rasestandaren at Aussien skal være reservert, men det er ikke mange hunder som er det. Stortsett går det over etter som de blir eldre..

Også var det denne Aussie bølgen da, syntes det er både negative og posetive sider ved at så mange skal ha dem... Jeg likte at det ikke var så mange av dem, men det er også fint at flere får øynene opp...

Håper virkelig det ikke blir alt for mange av dem, at de mister helt bruksegenskapene og at de blir klumpete og svære.. *grøss* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...