Gå til innhold
Hundesonen.no

Siberian usky eller alaska husky?


Tuffy

Recommended Posts

De fleste hundekjørere bruker vel alskan husky eller fuglehund/husky mix(mest fuglehund) eks. vorsteh/pointer/husky eller greyhound/husky o.l Sjekk litt ut på forskjellige hundekjøring sider, HER tror jeg du kan finne linker til forskjellige hundekjørere.

Har selv tenkt litt på å drive med hundekjøring som hobby, men må gjerne flytte litt lengre nord først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som kjører aktivt (løp) i dag bruker alaska husky. Noen blander inn mye fuglenhund (mellomdistanse, kortdistanse), mens andre har mindre fuglehund i hundene. Alaska husky er jo en blandingshund som er avlet fram for to formål; å få en rask og utholden hund. Desverre går dette litt utover pelskvaliteten til noen av hundene, men generelt over har de pels til å tåle kulde:) Har selv ei alaska husky tispe, men hun er innehund og tåler ikke kulde så godt som utehundene gjør :rolleyes:

Siberian Husky er reinraset og der er det litt forskjellig avl.. Det finnes kenneler i Norge som avler på gode kjørehunder, og som selvfølgelig er rasetypiske, men det finnes mange som avler mest på utseendet. Vil du hevde deg i Femundløpet, Finnmarksløpet eller Iditarod, så er nok AH og foretrekke.

Vil anbefale deg å prate med hundekjørere i nærområdet ditt, gjør deg kjent med de, bli med på turer..Vær handler på løp og sjekk linjer. Når du en gang skal starte opp ditt eget løpsspann; pass på å kjøp gode hunder, ikke noe ingen vil ha..det er nok en grunn til at folk ikke vil ha de i løps-spannet sitt :)

Den beste måten å lære seg om hundekjøring, hvilke hunder som er bra, rase/ikke rase o.l. er å prate med en eller flere hundekjørere:) Og, det er lite som kan måle seg med å kjøre innover vidda en kald, klar vinternatt..med hunder foran sleden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vell litt på hvilken sort kjøring du er innteresert i.

langkjøring eller hurtigkjøring.

Skal det være lange rolige turer så kan jeg anbefale malamute, men vil du at det skal gå litt fortere så tar du husky.

vil du være i toppen blandt hundekjørere så annbefaler jeg alaskan huskyer etter gode trekkhunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene.Jeg skal ha et prosjekt om dette når vi har prosjekt uke på skoen,og da hadde jeg tenkt å interjue en hundekjører som bor i nærheten(vi brukte å kjøpe høy til hestene fra han før så pappa kjenner han litt) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor gammel du er...men jeg vil virkelig anbefale deg å gå hundekjøringslinjen på en folkehøyskole hvis du har mulighet. Øytun i Alta har en veldig god linje, og ellers er det jo Svanvik utenfor Kirkenes, og Malangsenteret i Troms som også har gode linjer:) Da lærer man masse om husky og hundekjøring,og du kan få muligheten til å dra til utlandet for å være handler for en av de "store":(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor gammel du er...men jeg vil virkelig anbefale deg å gå hundekjøringslinjen på en folkehøyskole hvis du har mulighet. Øytun i Alta har en veldig god linje, og ellers er det jo Svanvik utenfor Kirkenes, og Malangsenteret i Troms som også har gode linjer:) Da lærer man masse om husky og hundekjøring,og du kan få muligheten til å dra til utlandet for å være handler for en av de "store":(

Jeg fyller 15 år i år,og jeg bor i Alta , Og jeg tror nok at jeg skal begynnepå hundekjøringslinjen eller allmenn her i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tuffy!

Du bor jo midt i smørøyet når det gjelder trekkhunder og sledehundsport!!

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Alta Trekkhundklubb. Der vil du helt sikkert få råd og veiledning angående valg av hund.

Sledehundsporten deles inn i forskjellige stilarter: Slede, nordisk og snørekjøring.

Skal du starte med en hund vil det være naturlig å begynne enten med snørekjøring eller nordisk.

Fra fire hunder og oppover vil slede være mest naturlig.

Sledehundene deles som regel inn i tre grupper: Sprint, mellomdistanse og langdistanse.

I sprint og mellomdistanse vil du finne hunder med ett høyere innslag av fuglehund (Vorsther/ pointer) enn i langdistanse.

Sprinthunder er avlet for ekstrem fart over kortere distanser (10 - 15 km), dette er hunder som setter store krav til den som trener dem, da disse hundene ofte ikke har noen egen sperre for egen ytelse.

En Alaska Husky vil som regel alltid ha en "reserve", og er derfor ikke i så stor grad avhengig av at du som trener må begrense deres ytelse.

Men som sagt du har mange gode sledehundkjørere i området rundt Alta - ta kontakt med disse og du vil helt sikkert få den hjelpen du trenger!!

I mellomtiden kan du studere linjer og hunder på Stamtavla.no. Der vil du finne stort sett alle linjene som er brukt i norsk trekkhundavl. Her finner du også bilder av over 1100 trekkhunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...