Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisere tispe


Marthe

Recommended Posts

jeg har sterilisert en tispe, og angret ikke et sekund på det. Hun ble mye mer stabil, og kunne jobbe med henne hele året og ikke bare periodevis. (hun startet 2 mnd før kvar løpetid, var helt "skrudd" i hodet) Det var rett og slett godt å slippe de hormon svingningene hun hadde.

merket heller ikke noe forskjell i matvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. Men Tinka blir nok sterilisert uansett...

Hvorfor vil du sterilisere henne?

Jeg vil sterilisere henne pga at jeg også har en hannhund. Pluss at jeg er veldig redd for at hun skal få livmorbetennelse. Hun er også ganske "vekke" før og under løpetid. Det går ikke an å trene med henne. Det er jo heller ikke noe rase hund ( 1/16 kelpie 15/16 Border collie), så jeg har ikke tenkt å avle på henne. Steriliseringen skal jo skje midt i mellom to løpetider. For henne er det ca i april, så jeg vil bare sjekke med andre sine erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sterilisere henne pga at jeg også har en hannhund. Pluss at jeg er veldig redd for at hun skal få livmorbetennelse. Hun er også ganske "vekke" før og under løpetid. Det går ikke an å trene med henne. Det er jo heller ikke noe rase hund ( 1/16 kelpie 15/16 Border collie), så jeg har ikke tenkt å avle på henne. Steriliseringen skal jo skje midt i mellom to løpetider. For henne er det ca i april, så jeg vil bare sjekke med andre sine erfaringer :)

Ja jeg vet, Tinka er også midt mellom to løpetider i april. Gruer meg, og har bare sånn 90% bestemt meg. Har liksom aldri likt å sterilisere uten grunn. Men det er så tydelig sammenheng mellom hennes løpetid og anfallene hennes. Så jeg tror det er best for henne. Men tenker på det hver dag og gruer meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet, Tinka er også midt mellom to løpetider i april. Gruer meg, og har bare sånn 90% bestemt meg. Har liksom aldri likt å sterilisere uten grunn. Men det er så tydelig sammenheng mellom hennes løpetid og anfallene hennes. Så jeg tror det er best for henne. Men tenker på det hver dag og gruer meg :)

Jeg også gruer meg, men vet jo at de er veldig flinke:) De tar god timebetaling for jobben hvertfall:) jeg jobbet på dyreklinikken 1 uke. Å sterilisere en katt koster 1200,- . Den jobben er gjort på max 10 min! For mi tispe skal jeg betale mellom 3500-4000:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sterilisert en tispe, og angret ikke et sekund på det. Hun ble mye mer stabil, og kunne jobbe med henne hele året og ikke bare periodevis. (hun startet 2 mnd før kvar løpetid, var helt "skrudd" i hodet) Det var rett og slett godt å slippe de hormon svingningene hun hadde.

merket heller ikke noe forskjell i matvaner.

Kan jeg spøre hvilken vetrinær du brukte? Jeg har tenkt å bruke Landen (Bernt):)

Høres sikkert helt dumt ut at jeg spør, men er så redd for den lille dukka mi :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også gruer meg, men vet jo at de er veldig flinke:) De tar god timebetaling for jobben hvertfall:) jeg jobbet på dyreklinikken 1 uke. Å sterilisere en katt koster 1200,- . Den jobben er gjort på max 10 min! For mi tispe skal jeg betale mellom 3500-4000:)

Dæven.. Det er dyrt. Har sjekka det opp og får det heldigvis på forsikringa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du det på forsikringen?! :) Trodde man bare fikk det hvis hunden var syk, og måtte gjøre det jeg. Hvor mye må du betale da?

Egenandelen er på 1000. Og Tinka er jo syk (epilepsi) ellers hadde jeg ikke gjort det. Hun får mange flere anfall i perioden før løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelen er på 1000. Og Tinka er jo syk (epilepsi) ellers hadde jeg ikke gjort det. Hun får mange flere anfall i perioden før løpetid.

Oj! Ja, da forstår jeg at du får det på forsikringen :) Håper hun blir bedre etter steriliseringen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sterilisert en tispe, og er kjempefornøyd. Hunden min viste egentlig ingen tegn til sykdom, men hun hadde mye utflod i uker eller måneder før og etter løpetid. Dyrlegen mente at vi like godt kunne fjerne alt på henne siden det helt klart var noe i veien med henne, og hun ville sannsynligvis få livmorbetennelse før eller senere. Under operasjonen fant de ut at hun faktisk hadde snev av betennelse.

Hun var litt groggy etter narkosen, men kom seg kjemperaskt. Allerede dagen etter operasjonen var hun i fin form igjen. Hun viste aldri tegn til smerter, men gikk vel på smertestillende i noen dager. Hun har heller ikke endret seg på noen måte i ettertid; ingen vektøkning, pelsen er som før, og hun har heller ikke blitt noe daffere. Så jeg har bare positiv erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...