Helianthus Skrevet 18. Mars 2017 Rapporter Share Skrevet 18. Mars 2017 Sketchnoting, er det noen som kjenner til dette/driver med det? Finnes det et norsk navn på det? Hvordan komme igang? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turb Skrevet 19. Mars 2017 Rapporter Share Skrevet 19. Mars 2017 Har brukt det som læringsverktøy for elevene mine. Bruker det som en del av en læringsprosess der steg en er tankekart, steg to tegnekart (som det vist over, men mindre tekst) og steg tre er diskusjon rundt det de har gjort. Veldig effektiv måte å repetere ting på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helianthus Skrevet 19. Mars 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19. Mars 2017 3 hours ago, Turb said: Har brukt det som læringsverktøy for elevene mine. Bruker det som en del av en læringsprosess der steg en er tankekart, steg to tegnekart (som det vist over, men mindre tekst) og steg tre er diskusjon rundt det de har gjort. Veldig effektiv måte å repetere ting på Nå husker jeg ikke hvilket trinn du underviser på, men har du noen tips til hvor jeg kan finne ut mer for å lære det til en på 9 år? (Eller rettere sagt, for at hun skal lære seg det ) Jeg vet de har lært om tankekart i 4. klasse, men jeg tror det bare var et tema de skulle igjennom, og det var kun sirkler og streker. Denne TED-talken om Doodles handler om dette temaet (jeg antar iallfall at sketchnoting og doodling er nært beslektet eller det samme): Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turb Skrevet 19. Mars 2017 Rapporter Share Skrevet 19. Mars 2017 19 minutter siden, Helianthus skrev: Nå husker jeg ikke hvilket trinn du underviser på, men har du noen tips til hvor jeg kan finne ut mer for å lære det til en på 9 år? (Eller rettere sagt, for at hun skal lære seg det ) Jeg vet de har lært om tankekart i 4. klasse, men jeg tror det bare var et tema de skulle igjennom, og det var kun sirkler og streker. Denne TED-talken om Doodles handler om dette temaet (jeg antar iallfall at sketchnoting og doodling er nært beslektet eller det samme): Jeg underviser på vgs og har brukt det på vg1. Jeg ga dem ingen opplæring egentlig, men ga dem det som en oppgave. Dette var oppgaven. Vi så en kort film om et tema, de måtte følge nøye med, men fikk ikke ta notater eller ha noe fremme på pulten. Så så vi filmen en gang til og da skulle de notere så mye de kunne. Deretter ble de satt i grupper på tre og tre og skulle tegne det de hadde sett i filmen og bruke max 5 ord for å forklare. Deretter presenterte de tegningene sine for klassen. Jeg kan ingenting om niåringer, men jeg tenker at det kan være fint å begynne med vanlige notater, deretter ta et blankt ark og tegne så mye man husker fra notatene også gjenfortelle hva tegningene betyr til noen. På den måten får man skriftlig, visuell og verbal gjennomgang av et tema. Vet ikke om det hjelper? Edit: Det er også viktig tror jeg å legge vekt på at tegningene ikke skal være så pene, de kan pynte, men i hovedsak så skal de være morsomme konseptuelle og forklarende (for den som tegner, om en elefant representerer kongen, så er det greit). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts