Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har brukt det som læringsverktøy for elevene mine. 

Bruker det som en del av en læringsprosess der steg en er tankekart, steg to tegnekart (som det vist over, men mindre tekst) og steg tre er diskusjon rundt det de har gjort. Veldig effektiv måte å repetere ting på :) 

Skrevet
3 hours ago, Turb said:

Har brukt det som læringsverktøy for elevene mine. 

Bruker det som en del av en læringsprosess der steg en er tankekart, steg to tegnekart (som det vist over, men mindre tekst) og steg tre er diskusjon rundt det de har gjort. Veldig effektiv måte å repetere ting på :) 

Nå husker jeg ikke hvilket trinn du underviser på, men har du noen tips til hvor jeg kan finne ut mer for å lære det til en på 9 år? (Eller rettere sagt, for at hun skal lære seg det :) ) Jeg vet de har lært om tankekart i 4. klasse, men jeg tror det bare var et tema de skulle igjennom, og det var kun sirkler og streker.

Denne TED-talken om Doodles handler om dette temaet (jeg antar iallfall at sketchnoting og doodling er nært beslektet eller det samme):

 

Skrevet
19 minutter siden, Helianthus skrev:

Nå husker jeg ikke hvilket trinn du underviser på, men har du noen tips til hvor jeg kan finne ut mer for å lære det til en på 9 år? (Eller rettere sagt, for at hun skal lære seg det :) ) Jeg vet de har lært om tankekart i 4. klasse, men jeg tror det bare var et tema de skulle igjennom, og det var kun sirkler og streker.

Denne TED-talken om Doodles handler om dette temaet (jeg antar iallfall at sketchnoting og doodling er nært beslektet eller det samme):

 

Jeg underviser på vgs og har brukt det på vg1. Jeg ga dem ingen opplæring egentlig, men ga dem det som en oppgave.

Dette var oppgaven. Vi så en kort film om et tema, de måtte følge nøye med, men fikk ikke ta notater eller ha noe fremme på pulten. Så så vi filmen en gang til og da skulle de notere så mye de kunne. Deretter ble de satt i grupper på tre og tre og skulle tegne det de hadde sett i filmen og bruke max 5 ord for å forklare. Deretter presenterte de tegningene sine for klassen. 

Jeg kan ingenting om niåringer, men jeg tenker at det kan være fint å begynne med vanlige notater, deretter ta et blankt ark og tegne så mye man husker fra notatene også gjenfortelle hva tegningene betyr til noen. På den måten får man skriftlig, visuell og verbal gjennomgang av et tema. Vet ikke om det hjelper?

Edit: Det er også viktig tror jeg å legge vekt på at tegningene ikke skal være så pene, de kan pynte, men i hovedsak så skal de være morsomme konseptuelle og forklarende (for den som tegner, om en elefant representerer kongen, så er det greit). 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...