Gå til innhold
Hundesonen.no

Sketchnotes/sketchnoting


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Har brukt det som læringsverktøy for elevene mine. 

Bruker det som en del av en læringsprosess der steg en er tankekart, steg to tegnekart (som det vist over, men mindre tekst) og steg tre er diskusjon rundt det de har gjort. Veldig effektiv måte å repetere ting på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Turb said:

Har brukt det som læringsverktøy for elevene mine. 

Bruker det som en del av en læringsprosess der steg en er tankekart, steg to tegnekart (som det vist over, men mindre tekst) og steg tre er diskusjon rundt det de har gjort. Veldig effektiv måte å repetere ting på :) 

Nå husker jeg ikke hvilket trinn du underviser på, men har du noen tips til hvor jeg kan finne ut mer for å lære det til en på 9 år? (Eller rettere sagt, for at hun skal lære seg det :) ) Jeg vet de har lært om tankekart i 4. klasse, men jeg tror det bare var et tema de skulle igjennom, og det var kun sirkler og streker.

Denne TED-talken om Doodles handler om dette temaet (jeg antar iallfall at sketchnoting og doodling er nært beslektet eller det samme):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Helianthus skrev:

Nå husker jeg ikke hvilket trinn du underviser på, men har du noen tips til hvor jeg kan finne ut mer for å lære det til en på 9 år? (Eller rettere sagt, for at hun skal lære seg det :) ) Jeg vet de har lært om tankekart i 4. klasse, men jeg tror det bare var et tema de skulle igjennom, og det var kun sirkler og streker.

Denne TED-talken om Doodles handler om dette temaet (jeg antar iallfall at sketchnoting og doodling er nært beslektet eller det samme):

 

Jeg underviser på vgs og har brukt det på vg1. Jeg ga dem ingen opplæring egentlig, men ga dem det som en oppgave.

Dette var oppgaven. Vi så en kort film om et tema, de måtte følge nøye med, men fikk ikke ta notater eller ha noe fremme på pulten. Så så vi filmen en gang til og da skulle de notere så mye de kunne. Deretter ble de satt i grupper på tre og tre og skulle tegne det de hadde sett i filmen og bruke max 5 ord for å forklare. Deretter presenterte de tegningene sine for klassen. 

Jeg kan ingenting om niåringer, men jeg tenker at det kan være fint å begynne med vanlige notater, deretter ta et blankt ark og tegne så mye man husker fra notatene også gjenfortelle hva tegningene betyr til noen. På den måten får man skriftlig, visuell og verbal gjennomgang av et tema. Vet ikke om det hjelper?

Edit: Det er også viktig tror jeg å legge vekt på at tegningene ikke skal være så pene, de kan pynte, men i hovedsak så skal de være morsomme konseptuelle og forklarende (for den som tegner, om en elefant representerer kongen, så er det greit). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...