Gå til innhold
Hundesonen.no

Bichon Frise.


Ulvinne

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg litt generelt om denne rasen?

Hva de trenger av fysisk og psykisk aktivitet?

Pelsstell?

Lynne?

Kunne også tenke meg og vite litt mer om Amerikansk cocker spaniel,hvis noen har litt info om den også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bichon havanais, men kjenner litt til bichon frisé også. (Rasene har en del til felles, selv om det er visse forskjeller i gemyttet og store forskjeller i utseende.)

Bichon friséen krever en del pelsstell. Særlig hvis den skal holdes i utstillingspels. Må bades 1 - 4 ganger i måneden ettersom hvor nøye du er. Den bør også børstes flere ganger i uka, og klippes med noen måneders mellomrom. Hvor mye arbeid du må legge i pelsstellet avhenger av om du bare skal ha en kosehund eller en utstillingspels. Rasen regnes som allergivennlig, og røyter lite til ingenting. (Død pels børstes ut.)

De er ganske tilpasningsdyktige når det gjelder mosjon. De krever ikke allverdens, men de blir mye mer harmoniske hunder om de får nok fysisk og mental stimulans. Min rase har samme behov for aktivitet, og vi er ute minst én sammenhengende time hver dag. Da blir det gåing, leking, trening på triks og lydighet og en del lek og kos med andre hunder. Men de krever ikke fullt så mye. Det viktigste er at hunden blir aktivisert og ikke ender opp som sofapute og pyntedukke. Bichoner generelt er smarte hunder som liker å bruke hodet sitt. (Det er alt for mange overvektige og understimulerte bichoner rundt omkring!) De er lekne og spretne og f.eks agility kan være bra. De har vært mye brukt som sirkushunder pga av sin lærevillighet.

De fleste tisper jeg har kjent av rasen, har vært ganske myke hunder, men flere av hannene har vært ganske bestemte og har hatt klare formeninger om hvor skapet skal stå. Desverre er det mange "hormonbomber" blant friséene. Men jeg har selvfølgelig truffet greiere hanner også. Ellers er vel det største problemet med rasen at flere av eierne har skaffet dem "fordi de ser ut som små hvite teddybjørner som kan sitte på armen og som ikke krever noen ting". Og resultatet blir en feit og bortskjemt gneldrebikkje. Men med normal oppdragelse og grensesetting blir de som regel greie og morsomme hunder :)

Bichoner og fysisk straff passer ikke så bra sammen, og man kommer mye lenger med belønning og ros. Dette gjelder nok de fleste raser, men særlig bichoner, som kan bli overdrevent kuet eller irritable og grinete ved fysisk straff, uten at man oppnår så mye annet. Ta forresten en titt på denne siden: http://www.bichon.org/reality.htm

Bichoner har vært selskapshunder i hundrevis av år (rasen har vært kjent siden 1300-tallet), og de har stort behov for å være mye sammen med mennesker. Dette er ikke hunder man overlater til seg selv i en hundegård mesteparten av døgnet.

Bichon friséen kommer som regel godt overens med andre hunder og dyr og er generelt glad i barn (men barna bør selvfølgelig vite hvordan man behandler levende dyr).

Som sagt har jeg ikke frisé selv, så hvis noen frisé-eiere har noe dere vil legge til eller korrigere er det bare å komme med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye og god informasjon! Det kommer godt med:)

Ang pelsstell: Bruker man en vanlig metall kam eller en annen type børste?

De har vel også lett for og bli røde under øynen i pelsen?Skal jeg da tørke de ofte med fuktig klut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om en hund du har/skal skaffe selv eller spør du på vegne av noen andre? Bare nysgjerrig :)

Utstyr til pelsstell:

I første omgang er det greit å ha:

Spraybalsam

En børste ala denne: http://www.rockymtllamas.com/im050011.htm

En kam ala denne: http://www.zoosupply.no/Groomking-Grov-kam-p-16171.html

En karde ala denne: http://www.zoosupply.no/Groomking-Medium-karde-p-16176.html

(Linkene er bare for å vise hvordan det ser ut. Har ikke prøvd akkurat de merkene.)

Jeg syns børsten er fin til hverdagsbørsting. Tuppene på børsten bør være avrundet, men uten plastkuler ytterst (sliter på pelsen). En grei regel når du er på børsteshopping er å "børste" innsiden av underarmen din med børsten. Børsten bør gli glatt over huden. Hvis den skraper eller klorer er piggene for spisse, og kan irritere huden på hunden.

Kammen brukes til å gå igjennom pelsen med før du skal ta en grundig gjennombørsting med børsten.

Karden bør ikke brukes så veldig mye siden den sliter en del på pelsen, men den er god å ha hvis det er mye dødt hår som skal børstes ut, og den kan brukes etter børsting med vanlig børste for å gi en siste "fluffy finish". Siden karden har spisse pinner må man være forsiktig så man ikke klorer hunden med den.

Og mens du børster/grer er det lurt å bruke spraybalsam, så blir ikke pelsen så statisk, slitasjen blir mindre og det fyker mindre hår rundt omkring i rommet. Man skal ikke bruke så mye at pelsen blir skikkelig våt, bare en lett dusj som tørker mens du børster. (Spraybalsam kan lages av vanlig hundebalsam som du tynner ut med vann og heller på en sprayflaske.)

Å unngå slitasje på pelsen er ikke bare viktig for utseendets skyld, men en slitt pels blir fort flokete og er mye vanskeligere å stelle.

Børsteteknikker, flokeløsing og bading blir selvfølgelig et kapittel for seg. Det finnes mye stoff om pelsstell på nettet. Søk litt selv.

Når det gjelder rennende øyne, har jeg aldri hatt det problemet på mine hunder. Det viktigste er at man daglig fjerner "grums" rundt øynene. Blir det rødbrune flekker i pelsen, finnes det egne midler som fjerner dette. (Årsaker til rennende øyne kan være mange bl.a trekk, allergiske reaksjoner, passiv røyking, tette/trange tårekanaler osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...