Gå til innhold
Hundesonen.no

Bichon Frise.


Ulvinne

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg litt generelt om denne rasen?

Hva de trenger av fysisk og psykisk aktivitet?

Pelsstell?

Lynne?

Kunne også tenke meg og vite litt mer om Amerikansk cocker spaniel,hvis noen har litt info om den også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bichon havanais, men kjenner litt til bichon frisé også. (Rasene har en del til felles, selv om det er visse forskjeller i gemyttet og store forskjeller i utseende.)

Bichon friséen krever en del pelsstell. Særlig hvis den skal holdes i utstillingspels. Må bades 1 - 4 ganger i måneden ettersom hvor nøye du er. Den bør også børstes flere ganger i uka, og klippes med noen måneders mellomrom. Hvor mye arbeid du må legge i pelsstellet avhenger av om du bare skal ha en kosehund eller en utstillingspels. Rasen regnes som allergivennlig, og røyter lite til ingenting. (Død pels børstes ut.)

De er ganske tilpasningsdyktige når det gjelder mosjon. De krever ikke allverdens, men de blir mye mer harmoniske hunder om de får nok fysisk og mental stimulans. Min rase har samme behov for aktivitet, og vi er ute minst én sammenhengende time hver dag. Da blir det gåing, leking, trening på triks og lydighet og en del lek og kos med andre hunder. Men de krever ikke fullt så mye. Det viktigste er at hunden blir aktivisert og ikke ender opp som sofapute og pyntedukke. Bichoner generelt er smarte hunder som liker å bruke hodet sitt. (Det er alt for mange overvektige og understimulerte bichoner rundt omkring!) De er lekne og spretne og f.eks agility kan være bra. De har vært mye brukt som sirkushunder pga av sin lærevillighet.

De fleste tisper jeg har kjent av rasen, har vært ganske myke hunder, men flere av hannene har vært ganske bestemte og har hatt klare formeninger om hvor skapet skal stå. Desverre er det mange "hormonbomber" blant friséene. Men jeg har selvfølgelig truffet greiere hanner også. Ellers er vel det største problemet med rasen at flere av eierne har skaffet dem "fordi de ser ut som små hvite teddybjørner som kan sitte på armen og som ikke krever noen ting". Og resultatet blir en feit og bortskjemt gneldrebikkje. Men med normal oppdragelse og grensesetting blir de som regel greie og morsomme hunder :)

Bichoner og fysisk straff passer ikke så bra sammen, og man kommer mye lenger med belønning og ros. Dette gjelder nok de fleste raser, men særlig bichoner, som kan bli overdrevent kuet eller irritable og grinete ved fysisk straff, uten at man oppnår så mye annet. Ta forresten en titt på denne siden: http://www.bichon.org/reality.htm

Bichoner har vært selskapshunder i hundrevis av år (rasen har vært kjent siden 1300-tallet), og de har stort behov for å være mye sammen med mennesker. Dette er ikke hunder man overlater til seg selv i en hundegård mesteparten av døgnet.

Bichon friséen kommer som regel godt overens med andre hunder og dyr og er generelt glad i barn (men barna bør selvfølgelig vite hvordan man behandler levende dyr).

Som sagt har jeg ikke frisé selv, så hvis noen frisé-eiere har noe dere vil legge til eller korrigere er det bare å komme med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye og god informasjon! Det kommer godt med:)

Ang pelsstell: Bruker man en vanlig metall kam eller en annen type børste?

De har vel også lett for og bli røde under øynen i pelsen?Skal jeg da tørke de ofte med fuktig klut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om en hund du har/skal skaffe selv eller spør du på vegne av noen andre? Bare nysgjerrig :)

Utstyr til pelsstell:

I første omgang er det greit å ha:

Spraybalsam

En børste ala denne: http://www.rockymtllamas.com/im050011.htm

En kam ala denne: http://www.zoosupply.no/Groomking-Grov-kam-p-16171.html

En karde ala denne: http://www.zoosupply.no/Groomking-Medium-karde-p-16176.html

(Linkene er bare for å vise hvordan det ser ut. Har ikke prøvd akkurat de merkene.)

Jeg syns børsten er fin til hverdagsbørsting. Tuppene på børsten bør være avrundet, men uten plastkuler ytterst (sliter på pelsen). En grei regel når du er på børsteshopping er å "børste" innsiden av underarmen din med børsten. Børsten bør gli glatt over huden. Hvis den skraper eller klorer er piggene for spisse, og kan irritere huden på hunden.

Kammen brukes til å gå igjennom pelsen med før du skal ta en grundig gjennombørsting med børsten.

Karden bør ikke brukes så veldig mye siden den sliter en del på pelsen, men den er god å ha hvis det er mye dødt hår som skal børstes ut, og den kan brukes etter børsting med vanlig børste for å gi en siste "fluffy finish". Siden karden har spisse pinner må man være forsiktig så man ikke klorer hunden med den.

Og mens du børster/grer er det lurt å bruke spraybalsam, så blir ikke pelsen så statisk, slitasjen blir mindre og det fyker mindre hår rundt omkring i rommet. Man skal ikke bruke så mye at pelsen blir skikkelig våt, bare en lett dusj som tørker mens du børster. (Spraybalsam kan lages av vanlig hundebalsam som du tynner ut med vann og heller på en sprayflaske.)

Å unngå slitasje på pelsen er ikke bare viktig for utseendets skyld, men en slitt pels blir fort flokete og er mye vanskeligere å stelle.

Børsteteknikker, flokeløsing og bading blir selvfølgelig et kapittel for seg. Det finnes mye stoff om pelsstell på nettet. Søk litt selv.

Når det gjelder rennende øyne, har jeg aldri hatt det problemet på mine hunder. Det viktigste er at man daglig fjerner "grums" rundt øynene. Blir det rødbrune flekker i pelsen, finnes det egne midler som fjerner dette. (Årsaker til rennende øyne kan være mange bl.a trekk, allergiske reaksjoner, passiv røyking, tette/trange tårekanaler osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...