Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig hundespråk?

BillyBuff

Recommended Posts

Skrevet

Hei,jeg er den stolte eier av en snart voksen Boerboel og en Fransk Bulldog valp.

Mitt spørsmål er:

Hvorfor viker Boerboelen min unna matskålen når valpen stuper oppi?

Trodde han skulle lære valpen at dette var uakseptabelt?

Selvfølgelig synes jeg det er fint at han ikke blir rabiat,men jeg vil jo at han skal lære opp valpen.

Skrevet

Jeg har ikke noen teori på det.. (litt OT) Ville bare fortelle at skjefskatta i huset vårt alltid lar kattunger og ungkatter spise først..Denne katten er vennlig men bestemt med andre katter og tydelig skjefen over alle skjefer :blink:

Skrevet

Ja har katt,som valpen også bøller i matfatet til.Katten viker den og?

Men det er jo veldig rart dette,fordi viksen hunden elsker jo maten sin.Blir nesten litt trist,for han ser jo helt slukøret ut når han viker unna.

Nå holder jeg valpen unna når de andre dyrene spiser,men håper at dette er midlertidig.

Men håper enda at noen har en teori på dette?

Skrevet

Men, er ikke det slik at Boerboel er veldig forsiktige av seg,og kan tilogmed være litt pysete før de blir helt voksne..?(mere enn andre raser)Vil huske jeg leste det på en hjemmeside til noen som drev med oppdrett av rasen..De blir liksom ikke den "stødige" vakthunden før de er godt voksne..

Dette også litt OT,men jeg er bare litt nysgjerrig på rasen :blink:

Skrevet

Joda Rasen kan være litt pysete,og det tar jo opp til 2-3år før man kan regne dem som voksne.Kanskje det er rase betinget,ikke vet jeg?Men vakt innstingtet er der for fullt allerede nå.

vi kan godt snakke boerboel,hva er det du sånn generllt lurer på?Bare spør,jeg svarer utfra min erfaring:)

Skrevet

Boerboel er en skikkelig nydelig hund,har sikla på de en stund nå :blink: ..Nå har jeg jo to unghunder så det blir ikke med det først at jeg kjøper en..

Har du bilder og legge ut av hn? Vil se :D

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye over oppførselen til boerboelen når det gjelder maten..Men jeg synes du skal fortsette og holde valpen unna matfatet til de andre..Hær må DU ta et ansvar :( Lær lillingen at det ikke er lov og storme i andres matfat..Enkelt og greit..Valper kan jo være litt brå kjekke,hehe.

Vi måtte være tilstede under matingen til mine to krapyl en god stund..Nå er det fullt akseptert at man rører ikke andres matfat..(mine deler gjerne mat med hverandre og bein,selv om tispa er skjefen)

Skrevet

Mitt spørsmål er:

Hvorfor viker Boerboelen min unna matskålen når valpen stuper oppi?

Trodde han skulle lære valpen at dette var uakseptabelt?

Kanskje det er fordi valpen er -nettopp en valp?

Det blir nok helt andre boller når valpen blir eldre skal du se :blink:

Hvor gammel er denne valpen?

Skrevet

Kanskje det er fordi valpen er -nettopp en valp?

Det blir nok helt andre boller når valpen blir eldre skal du se :blink:

Hvor gammel er denne valpen?

Der fikk du sakt det banana . Valper har jo et såkalt "valpepass" som varet i 4-5mnd..Det fungerer slik at voksne hunder med normalt hundespråk godtar ganske mye fra en valp...Når valpepasset er gått ut på dato kan det nok bli andre boller som Zoee skrive..

Så vær stolt av hunden din du :D

Skrevet

Ja om det er slik så er jeg stolt av boerboelen:)

Har også tenk at han til syvenede og sist sikkert setter valpen på plass. Må få sagt at han er utrolig tålmodig og snill ellers også mot valpen.

Så jeg også tror det beste er å holde valpen unna en liten stund:) valpen er 10uker bare:)og en hanne.

Ja boeren er en flott hund,men synes voktingen kan være en plage,da han lett blir litt missforstått av andre mennesker,blir liksom en evig forklaring på hvorfor han bjeffer og brummer mot fremmed.Han MÅ bare innspisere alle som stikker innom,men etter inspeksjonen er ferdig så er alt greit og han vil ha kos:)Jeg føler meg ikke utrygg på det han gjør,men syns litt synd i folk som er litt redd for hunder,han er jo stor og kraftig.

Skal legge ut bilder snart:)

Sist jeg hadde bursdag,så stengte jeg han inn på rommet til alle gjestene var kommet inn,for det er bare når ytterdøren blir lukket opp at han reagerer.Jeg slapp han ut av rommet og han var i strålende humør og ville hilse på alle sammen:)Ellers så merker vi ikke at vi har en så stor hund inne i huset og når han er ute alene i hagen,hører vi aldri at han bjeffer,så rasen har absolutt mye positivt i seg.

Skrevet

Ja om det er slik så er jeg stolt av boerboelen:)

Har også tenk at han til syvenede og sist sikkert setter valpen på plass. Må få sagt at han er utrolig tålmodig og snill ellers også mot valpen.

Så jeg også tror det beste er å holde valpen unna en liten stund:) valpen er 10uker bare:)og en hanne.

En 10 uker gml valp lever på lisens fra den voksne hunden ja. Flinke borbolen din som forstår at dette er valp :blink:

Jeg ville gjort det samme som deg, å holde valpen unna de andres matfat inntil videre. Ingen grunn til å la det gå så langt at den voksne hunden en vakker dag MÅ ta et oppgjør med den litt større valpen. Ikke for det, hundene fikser det nok selv, men det er jo du som er sjefen i huset og fint om du forebygger konflikter der du kan forutse at det vil komme.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...