Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer/rottweiler mix.


Ulvinne

Recommended Posts

Flyttet den hit siden dette er et spørsmål ;) Ang blandingen har jeg ikke vært borti noen, men det vil jo bli en blanding av to relativt skarpe raser med en del vokting. En del schæfere har også en god del usikkerhet, så vet ikke om en sånn mix vil være særlig optimal. Helt kjapt tenkt liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har hatt en schæfer/rottweiler og en 75% rottweiler og 25% schæfer (far og sønn) Dette var helt utrolig fine hunder, rolige og smarte, men regner med at det er veldig individuelt som på alle andre raser/blandinger. De var familie hunder og de passet på småbarna, eldste hunden fant lillesøsteren min da hun en sommer plutselig var borte, han fant henne og vitner fortalte at han først prøvde å dytte henne hjemover, men hun satte seg bare ned, så han leide henne tilslutt hjem etter klærne. Den eldste kunne du bare se på eller nikke på hodet til og han visste hva han skulle gjøre. De var rett og slett bare enestående ;) De gikk aldri på kurs, men var såpass lydige at de var "kjendiser" blandt barna i nærområdet, de fleste kunne navnet på dem. Som 12 åring gikk jeg tur med begge to alene :P og hadde aldri problemer med det. Før det gikk jeg tur med en og en. De var selvsikre og dominante og kunne til tider sloss litt med andre hunder, men det var aldri de som begynte.

Men jeg tror det skal litt til for å finne såpass mentalt gode hunder, og jeg tror ikke den yngste hadde blitt slik han ble uten innflytelse og opplæring fra den eldste.

Tror ikke det er noen sunn blanding p.g.a de forskjellige kroppsbygningene(dyrlegen snakket om noe slik) Den ene hadde forkalkninger i ryggen(i følge dyrlegen var dette en slitasje skade p.g.a rasenes forskjeller i kroppsbygning) og den andre hadde sterk hd og dårlig rygg.

Ble litt rotete skrevet og vet ikke om du fikk noe utav det , men jeg skylder på at det er sent :P

Fant et bilde av dem :P

rockyjethro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har hatt en schæfer/rottweiler og en 75% rottweiler og 25% schæfer (far og sønn) Dette var helt utrolig fine hunder, rolige og smarte, men regner med at det er veldig individuelt som på alle andre raser/blandinger. De var familie hunder og de passet på småbarna, eldste hunden fant lillesøsteren min da hun en sommer plutselig var borte, han fant henne og vitner fortalte at han først prøvde å dytte henne hjemover, men hun satte seg bare ned, så han leide henne tilslutt hjem etter klærne. Den eldste kunne du bare se på eller nikke på hodet til og han visste hva han skulle gjøre. De var rett og slett bare enestående ;) De gikk aldri på kurs, men var såpass lydige at de var "kjendiser" blandt barna i nærområdet, de fleste kunne navnet på dem. Som 12 åring gikk jeg tur med begge to alene :P og hadde aldri problemer med det. Før det gikk jeg tur med en og en. De var selvsikre og dominante og kunne til tider sloss litt med andre hunder, men det var aldri de som begynte.

Men jeg tror det skal litt til for å finne såpass mentalt gode hunder, og jeg tror ikke den yngste hadde blitt slik han ble uten innflytelse og opplæring fra den eldste.

Tror ikke det er noen sunn blanding p.g.a de forskjellige kroppsbygningene(dyrlegen snakket om noe slik) Den ene hadde forkalkninger i ryggen(i følge dyrlegen var dette en slitasje skade p.g.a rasenes forskjeller i kroppsbygning) og den andre hadde sterk hd og dårlig rygg.

Ble litt rotete skrevet og vet ikke om du fikk noe utav det , men jeg skylder på at det er sent :P

Fant et bilde av dem :P

rockyjethro.jpg

Flotte hunder de to!! Jo,jeg spurte om deres oppfattning og det fikk jeg av deg.. Tusen takk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sin tid var denne blandingen en av dem som Svensk Kennelklubb gikk ut og advarte mot, i en tid da det var "inne" å mikse raser bevisst. Årsaken var at dersom ikke dette ble bra, så kunne det bli veldig ille.

Men disse to rasene har en slags vesensforskjell som ifølge SKK var et poeng å følge med på: Schäfere FLEST reagerer ganske raskt og kan være nokså "busete". Men de gjør det av usikkerhet, og legger ikke så stor tyngde ned i det. Rottweileren er motsatt, en god rottweiler skal være nesten "treig" i reaksjonen til sammenligning - altså reagere langt seinere på provokasjoner eller skumle ting. Men da reagerer de generelt med større tyngde enn gjennomsnittsschäferen.

Hvis du da har uflaks, så risikerer man å få hunder som reagerer ganske raskt - og med stor tyngde... DET er ingen lett håndfull. Og siden man aldri vet hva blandingshunder vil arve, så blir dette et lotto der "taperloddet" kanskje kan bli mindre festlig - mens "vinnerloddet" kan bli tilsvarende bra, som en fortalte her før.

Men en grunnregel er jo at jo likere raser - ikke utseende, men REAKSJON og ADFERD, jo bedre. Krysse fuglehunder med fuglehunder, gjeterhunder med gjeterhunder etc.

Som ALLTID kommer det jo an på foreldredyrenes gemytt også. Men helt ærlig.... har man en god schäfer og en god rottweiler, så spørs det om ikke de - ved bevisste parringer - heller ville bli brukt på rasefrender, for å sikre optimalt resultat. MIN erfaring med folk som lager fikse blandinger, er at de gjerne har mindre kunnskap og realisme enn GODE oppdrettere av de samme rasene - men mye begeistring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sin tid var denne blandingen en av dem som Svensk Kennelklubb gikk ut og advarte mot, i en tid da det var "inne" å mikse raser bevisst. Årsaken var at dersom ikke dette ble bra, så kunne det bli veldig ille.

Men disse to rasene har en slags vesensforskjell som ifølge SKK var et poeng å følge med på: Schäfere FLEST reagerer ganske raskt og kan være nokså "busete". Men de gjør det av usikkerhet, og legger ikke så stor tyngde ned i det. Rottweileren er motsatt, en god rottweiler skal være nesten "treig" i reaksjonen til sammenligning - altså reagere langt seinere på provokasjoner eller skumle ting. Men da reagerer de generelt med større tyngde enn gjennomsnittsschäferen.

Hvis du da har uflaks, så risikerer man å få hunder som reagerer ganske raskt - og med stor tyngde... DET er ingen lett håndfull. Og siden man aldri vet hva blandingshunder vil arve, så blir dette et lotto der "taperloddet" kanskje kan bli mindre festlig - mens "vinnerloddet" kan bli tilsvarende bra, som en fortalte her før.

Men en grunnregel er jo at jo likere raser - ikke utseende, men REAKSJON og ADFERD, jo bedre. Krysse fuglehunder med fuglehunder, gjeterhunder med gjeterhunder etc.

Som ALLTID kommer det jo an på foreldredyrenes gemytt også. Men helt ærlig.... har man en god schäfer og en god rottweiler, så spørs det om ikke de - ved bevisste parringer - heller ville bli brukt på rasefrender, for å sikre optimalt resultat. MIN erfaring med folk som lager fikse blandinger, er at de gjerne har mindre kunnskap og realisme enn GODE oppdrettere av de samme rasene - men mye begeistring.

Hmm.. Takk for flott innspill! Det var forsåvidt ganske logisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rottweiler/schäfer mix :P

Hun er en flott hund og veldig rolig.

Hun har masse muskler og er veldig sterk, så det er ikke hvem som helst som kan kontrollere henne på tur, men det er vel heller ikke alle som kommer lenger enn øverst i veien med henne før hun vil hjem igjen(ekstremt mammadalt :rolleyes:). Hun er også veldig voktende og liker å varsle når det kommer folk på besøk, og hun er vel ikke den som ønsker hvem som helst velkommen(hadde en kommando "Passe hus", som hun tok veldig seiøst)

Lettlært er hun også og hun elsker å få oppgaver, selv om hun ikke er like ivrig som før.

Hun er ganske nervøs og blir helt fra seg hvis det tordner eller hvis det det er store smell ute(les: raketter).

Lisa er glad i barn av den rolige typen og jeg har vel alltid vært god venn med henne, selv om hun kunne være litt sær ovenfor søsknene mine(de var ganske voldsomme)

Hun er også ganske sær ovenfor andre hunder(veldig dårlig sosialisering) og skyter rygg og viser tenner hvis de kommer for nærme, noe som er veldig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...