Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden er redd for saksa. Tips?


marim
 Share

Recommended Posts

Hei igjen!

Papillonen min er så fryktelig langhåret under magen og bak på ''rumpa''. Det som skjer da, er at han tisser på pelsen sin under magen hele tiden, og avføringen henger seg ofte fast i klumper bak i pelsen. Dette er så utrolig frustrerende, spesielt det med avføringen. Problemet er at han er redd for saksa, av en eller annen merkelig grunn. Aldri fått komme til å få klipt han skikkelig. I dag måtte vi legge han ned å holde han fast for å få klippe vekk avføring bak, for det hang flere klumper der etter han var ute i sta.. 
 

Vi har ikke gjort noe som han kan ha fått negative erfaringer med saksa på, bortsett fra i ste, da vi ikke hadde noe annet valg enn å tvinge han. Så nå kommer det jo i hvertfall ikke til å bli noe bedre. 

Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre for å vende han til at å klippe ikke er noe farlig? Jeg prøver å ta frem saksa hver gang vi skal børste han, og bare lar den ligge der slik at han skal bli ''kjent'' med den, men hver gang jeg tar i saksa, og nærmer meg han, går han fullstendig i forsvarspossisjon, og biter gjerne for å unngå å få saksen nærme seg..... Noen tips/erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri utført klikktrening på han, så det må i så fall innøves først. 

Vi prøver med godbiter, men han er så sta. Når han forstår at han må gjøre noe han ikke har så lyst til blir han sint tvert, og han nekter å ta i mot godbiter. Tror han føler seg litt bestukket faktisk. :P Samme når han blir bedt om å gå inn i buret sitt hvis vi skal bort, går dit frivillig men tar ikke i mot godbit. Den blir liggende igjen i buret, er noen ganger han tar den etter han har blitt sluppet ut.. Skikkelig raring det her. :P Før når vi f.eks. dusjet han, var det en kamp uten like, men godbiter hjalp. Men nå, går han i dusjen frivillig, men tydelig fornærmet, nekter å ta i mot en eneste godbit. 

Eneste gangene han vil ha godbit er ved lek, og når vi øver på triks og liknende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta det som en lek. Lat som om det er et nytt triks dere trener inn. Target-trening, der saksa er target. Ikke sett deg ned og klipp når han går bort til saksa, belønn med godbit og lek. Det skal være kjempekult å være i nærheten av saksa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan også brukes med klipping av pels går jeg utifra. Når han ikke vil ha godbiter kan det være at han er så stresset at han ikke spiser. Det gjelder å holde stressnivået så lavt at han faktisk spiser, og å finne det han liker aller best i hele verden. Gjør ikke noe om han er litt sulten heller.


Sophia Yin - Dog Aggressive for Toenail Trim

https://www.youtube.com/watch?v=WWZUcLfHXLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder dem fast/fester dem i galge på bord. Også bare klipper jeg. Er helt rolig og bestemt og gir meg ikke. Biter de så får de bare bite. Jeg gjennomfører likevel. Så lærer de fort at det ikke hjelper å bite. Jeg roser med helt rolig stemme når hunden er flink. Som hjelpemiddel kan man bruke munnbind hvis man ikke er komfortabel med å bli bitt. Jeg gjør det jeg skal og hvis hunden ikke er rolig holder vi på litt til. Når det er fullstendig ro så avslutter vi. Ikke et sekund før. Gir gjerne en godbit først når vi er ferdig. Jeg har hatt hunder som står som tinnsoldater etter bare én slik økt, for de vet at det eneste som hjelper er å ta det rolig selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...