Gå til innhold
Hundesonen.no

Glefsing?


M.J

Recommended Posts

Vesla har begynt å glefse etter både meg og søskenene mine, mest etter broren min(som hun ser på som en lekekamerat). Hun har også begynt å glefse en del etter meg, noe jeg ikke helt skjønner. Både moren min ojg jeg synes denne oppførselen er uakseptabel, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å skjønne at sånt ikke er lov. Mamma har sagt at jeg skal legge henne i bakken eller ta henne i nakkeskinnet, og mener at fysisk avstraffelse er det beste, noe jeg ikke er helt enig i. Jeg føler ikke at det er helt riktig for meg, og trenger litt hjelp med hvordan jeg skal få slutt på glefsingen uten å måtte slenge henne i bakken osv.

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig nå, men håper dere skjønner tegningen?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tor ikke løsningen her er og slenge henne i bakken. Men hva slags situasjoner glefser hun i?

Jeg hadde samme problemet med en schæfer valp for en stund siden,det jeg gjorde var og ta rundt snuten(ikke hard,du skal ikke være ubehagelig.),men bare holde rundt hele snuten noen få sekunder også slippe,gløefser hun igjen gjør du det samme. Fortsett til HUNDEN gir seg,det er DU som må være tålmodig og vise henne at glefsing det kommer hun ingen vei med.

Lykke til!

Ps.Har også hørt noen som gir hunden et kjapt forsiktig dask over snuten,men vet ikke om dette er og anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvinne:

Nei, jeg tror nok ikke "bakke-slenging" hjelper jeg heller, men det var visst det eneste rådet jeg fikk her i huset. :)

Hun glefser som regel når broren min leker med henne, hvis hun løftes(hun kan ikke gå i trapper enda så vi må bære henne ned trappen) og hvis jeg grer/steller henne.

Har prøvd å holde rundt snuten, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hvis jeg slipper så bare glefser hun igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun glefser under lek kan dette kort og godt være nettopp som du sier,lek.

Det kan være hun føler seg truet og usikker da hun blir løftet høyt opp fra bakken slik,da er hun jo forsvarsløs.

Børsting og stelling kan det godt være hun ikke liker. dachs er vel ganske egenrådig?

Når du cslipper og hun glefser igjen,så skal du ta tak engang til,og sånn fortsetter du gang på gang til hun slutter. For hun gir seg ettrhvert.

Mulig jeg liker og gjøre det tungvindt:) Men jeg stod i 1 time føraste gang med min schæfer før han ga seg med og glefse,så tok det kortere tid neste gnag og til slutt ga han seg.

Du kan jo prøve med et FORSIKTIG dask over snuta hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dachser er ganske egenrådige, og Vesla er intet unntak.

Sant det du sier.

Tror nok jeg fortsetter å holde henne rundt snuten. At det tar litt tid gjør ingenting, må ha en god del tålmodighet for å trene henne uansett.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i alle fall ikke daske hunden din over snuten. Du kan ende opp med en hund som er redd for snuten og hodet sitt. Og i verste fall så kan du få store problemer når du for eksempel skal sjekke tenner og lignende.

Nå vet jeg ikke hvor gammel valpen din er, men for meg høres dette rett og slett ut som lek. Hverken mer eller mindre. Begynner den å glese, trekk deg unna og overse det. Gi masse ros og en godbit når han slutter. Bruk bare positive metoder, ikke noe fysisk avstraffing. Dette kan ta tid, som med det meste som skal innlæres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal selvfølgelig ikke daske henne over snuten. Det hadde jeg aldri klart uansett.

Ja, det meste er jo lek, men i blandt knurrer hun og hopper mot meg og da er det ikke for å leke.

Får se hva jeg gjør. Synes begge alternativene er gode(å overse og holde rundt snuten) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde prøve å trene det bort ved å overse henne når hun gjør det, og belønne når hun slutter. Øv f.eks. masse på små ting som å løfte henne opp og å stelle henne. Bare løft henne opp, gi henne godbit og sett henne ned igjen. Hvis hun knurrer, så venter du bare til hun er stille før du gir henne godbiten. Så overser du henne mens hun er på gulvet, før du løfter henne igjen og gir henne godbit og setter henne ned igjen med en gang. Med denne metoden pleier det ikke å ta lang tid før hunden synes det er greit å bli løftet.

Når du steller henne gjelder det samme. Prøv å gjør stellingen til noe positivt for henne, og ikke bra deg om at hun tuller, bare fortsett med det du holder på med, og belønn når hun er flink. Glefser hun for ille bare venter du til hun har gjort seg ferdig før du belønner og begynner å stelle litt igjen. Som sagt, prøv å gjør hele opplevelsen til noe positivt, som hun ikke trenger å glefse for. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Har vært borti en omplasseringshund på 6mnd som glefset mye. Noen ganger uten grunn, fikk seg noen byer og bet i bukse og etter hender, jo mer vi sa nei og holdt rundt snuten jo værre ble det... Når han spiste noe ute på tur og "eier" skulle ta det ut av munnen beit den skikkelig, da mener jeg til blods.. Samme når den ble bært inn i bilen, det var ikke små glefs men skikkelig hogg og snerring, du hørte lyden av kjeven som smalt igjen. Og "eier" ble bitt til blods flere ganger.. Den ble tatt ut av beredskapshjem og inn til en som har litt erfaring med problemhunder, der ble den lagt i bakken og holdt nede til den roet seg, men den ble ikke tatt i nakkeskinnet noe hun sa man aldri skulle gjøre for da ville den føle seg truet.. Dette viste gode resultater og etter at den hadde vært i 3-5 dager hos henne så var den mye bedre da den returnerte i beredskapshjemmet. Å løfte han inn i bilen, noe som var ett kjempe problem før var ingensak da, han lagde ikke en lyd. Sier ikke at dette er den rette måten å gjøre det på for hva en hund tenker vet jo ikke jeg men det gav gode resultater! Et annet alternativ kan jo være å sperre han inne på et rom aleine i noen minutter til han har roet seg? Men jeg skjønner jo godt at du ikke liker å slenge hunden din i bakken :) Siden den er ennå liten og du er konsekvent med den så skal det nok gå bra uansett hvilken metode du bruker, det viktigste er vel at du ikke gir deg eller kan gjøre noe som hunden din kan oppfatte som oppmuntring til sånn adferd.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff-er valpen gammel??Holde i snuten,dasking,legging i bakken hører ikke hjemme noen plass!!!!Glefsing,knurring,biting hos en valp er ikke unormalt!!! :) Overse valpen,ev. time out(geleides til et annet rom,ev. settes fast i bånd slik at den ikke når tak i deg-når den er rolig,får den være sammen med deg/dere igjen!!)Knøvling av valper/voksne hunder fører bare til usikkerhet!!Valpebiting=hyl høyt,trekk deg unna,vis valpen at når den oppfører seg slik,får den ikke være sammen med deg!!!!

Syns forøvrig at man skal være forsiktig med råd alla:nabohunden gjorde sånn,så da knøvla vi den!!

Er dette et problem for dere,ta kontakt med noen som kan hund,som kan observere dere sammen,og gi råd deretter :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff-er valpen gammel??Holde i snuten,dasking,legging i bakken hører ikke hjemme noen plass!!!!Glefsing,knurring,biting hos en valp er ikke unormalt!!! :) Overse valpen,ev. time out(geleides til et annet rom,ev. settes fast i bånd slik at den ikke når tak i deg-når den er rolig,får den være sammen med deg/dere igjen!!)Knøvling av valper/voksne hunder fører bare til usikkerhet!!Valpebiting=hyl høyt,trekk deg unna,vis valpen at når den oppfører seg slik,får den ikke være sammen med deg!!!!

Syns forøvrig at man skal være forsiktig med råd alla:nabohunden gjorde sånn,så da knøvla vi den!!

Støtter denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff-er valpen gammel??Holde i snuten,dasking,legging i bakken hører ikke hjemme noen plass!!!!Glefsing,knurring,biting hos en valp er ikke unormalt!!! :) Overse valpen,ev. time out(geleides til et annet rom,ev. settes fast i bånd slik at den ikke når tak i deg-når den er rolig,får den være sammen med deg/dere igjen!!)Knøvling av valper/voksne hunder fører bare til usikkerhet!!Valpebiting=hyl høyt,trekk deg unna,vis valpen at når den oppfører seg slik,får den ikke være sammen med deg!!!!

Syns forøvrig at man skal være forsiktig med råd alla:nabohunden gjorde sånn,så da knøvla vi den!!

Er dette et problem for dere,ta kontakt med noen som kan hund,som kan observere dere sammen,og gi råd deretter :rolleyes:

Jeg er forsåvet enig med deg! Jeg selv ville nok heller sperret hunden inne på ett rom til den roet seg. Men siden dette gav gode resultater og denne hunden faktisk ble sendt til en som har peiling på hund så er det jo greit å få vite det om det skulle det vise seg at dette uviklet seg til noe alvorlig noe. Min mening er nå at det er bedre med den metoden eller en evt avlivning.. Men som sagt så er jo det tross alt bare en valp og mest sannsynlig så går det nok over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok du skal vere forsiktig med å ta den lille hunden for hardt...

er ikke av den typen som er helt imot fysisk straff å det er mange måtter å straffe fysisk på.

men den lille hunden vil fort føle seg truet av handa som sraffer den.

da vil du bare oppnå stikk motsatt virkning, nemelig at den bare blir enda mer på vakt og gleffsete.

men du bør nok alldri gi deg når du først har startet å holde rundt snuten, gir du opp og den får siste ordet så husker den dette godt til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har begynt å glefse etter både meg og søskenene mine, mest etter broren min(som hun ser på som en lekekamerat). Hun har også begynt å glefse en del etter meg, noe jeg ikke helt skjønner. Både moren min ojg jeg synes denne oppførselen er uakseptabel, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å skjønne at sånt ikke er lov. Mamma har sagt at jeg skal legge henne i bakken eller ta henne i nakkeskinnet, og mener at fysisk avstraffelse er det beste, noe jeg ikke er helt enig i. Jeg føler ikke at det er helt riktig for meg, og trenger litt hjelp med hvordan jeg skal få slutt på glefsingen uten å måtte slenge henne i bakken osv.

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig nå, men håper dere skjønner tegningen?? :unsure:

Her er det rådet alle med peiling ville gitt deg--->

Avled hunden med en gang det er anntydning til at han begynner med en atferd du ikke ønsker. Rett og slett få den på andre tanker... B)

Lykke til B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...