Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av valp, "Vom og Hundemat"?


Lotta

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nettopp levert valper nr 6 og 7 av et kull på 8. Sistemann i valpebingen er en stor og kraftig (dvs han har masse beinstamme og kropp) gutt på femten uker - som jeg synes er litt for tynn. Regner med at appetitten blir enda dårligere når søsknene har reist, og jeg lurer på å dure ham over på kjøttmat a la vom og hundemat nr 33... Kullet har vokst og trivdes på Hill's Science Diet puppy Chicken og jeg er veldig godt fornøyd, men nå må det krafigere lut til...

Noen erfaringer med storvokste hunder som har fått Vom og Hundemat fra valpestadiet av? Har dere gitt i tillegg eller bare kjøttfor? Tips mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har nettopp levert valper nr 6 og 7 av et kull på 8. Sistemann i valpebingen er en stor og kraftig (dvs han har masse beinstamme og kropp) gutt på femten uker - som jeg synes er litt for tynn. Regner med at appetitten blir enda dårligere når søsknene har reist, og jeg lurer på å dure ham over på kjøttmat a la vom og hundemat nr 33... Kullet har vokst og trivdes på Hill's Science Diet puppy Chicken og jeg er veldig godt fornøyd, men nå må det krafigere lut til...

Noen erfaringer med storvokste hunder som har fått Vom og Hundemat fra valpestadiet av? Har dere gitt i tillegg eller bare kjøttfor? Tips mottas med takk :-)

"Lille" klump har fått det siden han var hos oppdretter. Jeg er iallefall strålende fornøyd.

Bruker 25 og 33 om hverandre (fisk er kjekt, men lukta er ikke fullt så kjekk), og han får også eventuelle kjøttrester (ser an før middag, så han får det rått).

Om du vil ha råd fra folk med helt voksne hunder som har fått det siden de var valp, må det noen andre til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer med storvokste hunder som har fått Vom og Hundemat fra valpestadiet av? Har dere gitt i tillegg eller bare kjøttfor? Tips mottas med takk :-)

Jeg bruker vomoghundemat til min valper fra de begynner å spise hundemat. Jeg gir tillegg av geitemelk for å sikre kalciumbehovet. Det eneste fôret de får fram til de er voksne og selvfølgelig etter at de er voksne også er vomoghundemat.

Et nyssgjerrig spørsmål, hvilken rase har du som du har oppdrett av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet dette emnet da dette ikke hører til i Hundediskusjoner.

I området hundediskusjoner skal man diskutere ikke spørre om råd, til det har man i dette tilfellet Hundefôr eller eventuelt valpeprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet dette emnet da dette ikke hører til i Hundediskusjoner.

I området hundediskusjoner skal man diskutere ikke spørre om råd, til det har man i dette tilfellet Hundefôr eller eventuelt valpeprat.

Jeg skal love å starte en heidundrende diskusjon om vom og hundemat egentlig er godt nok til en stor og voksende valp, og om det er verdt å bytte fra Hills. OK?

Føler meg ikke særlig bekvem på "sonen" forøvrig og har tenkt å holde meg her nede i "kjelleren" med de andre kvasse og gamle damene. Får jeg ikke spørre dem om råd så kan det være det samme. Ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love å starte en heidundrende diskusjon om vom og hundemat egentlig er godt nok til en stor og voksende valp, og om det er verdt å bytte fra Hills. OK?

Føler meg ikke særlig bekvem på "sonen" forøvrig og har tenkt å holde meg her nede i "kjelleren" med de andre kvasse og gamle damene. Får jeg ikke spørre dem om råd så kan det være det samme. Ellers takk.

Det er dette jeg ikke skjønner. :)

I hvilken kategori tilhører jeg?

Og hvem får være i "kjelleren" egentlig?

Blir helt forvirra jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love å starte en heidundrende diskusjon om vom og hundemat egentlig er godt nok til en stor og voksende valp, og om det er verdt å bytte fra Hills. OK?

Føler meg ikke særlig bekvem på "sonen" forøvrig og har tenkt å holde meg her nede i "kjelleren" med de andre kvasse og gamle damene. Får jeg ikke spørre dem om råd så kan det være det samme. Ellers takk.

Jeg føler meg heller ikke særlig bekvem på den vanlige sonen, så da får vi heller lage diskusjoner ut av alt her inne da. Men det klarer vel vi. Vi er vel kreative nok til det. :):D:D

Ja, jeg mener at vomoghundemat er mer enn godt nok til alle hunder, uansett aldersgruppe. Hunden slipper jo å måtte sette til livs disse forferdelige karbohydratene, som er en ekstra stor belastning for lever og nyrer når utskillingsprosessen av avfallsstoffene begynner. Jeg tror tørrfôr er en av hovedårsakene til nyre og leversvikt.

Det er absolutt verdt å bytte fra både Hills og et hvilket som helst annet tørrfôr.

Vi kvasse gamle damer ornær ting vettu. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg ikke skjønner. :)

I hvilken kategori tilhører jeg?

Og hvem får være i "kjelleren" egentlig?

Blir helt forvirra jeg :D

"Kjelleren" er for dem som vil diskutere med høyere temperatur og slippe å tenke på å sitte på fingrene sine, dog innenfor Hundesonens regler og vanlig netikette. Er ingen kriterier for å befinne seg noen av plassene, men om man ikke liker høylydte diskusjoner er det bare å holde seg unna den ene lille delen. Man skal heller ikke dra "kjeller"språket inn på resten av Sonen, her vil det være lavere toleranse for hissig språk, uttalelser og "ufinheter" man kan slippe unna med "der nede".

Vanlige spørsmål og svar stilles fremdeles på "vanlige" Hundesonen, da dette er ting man ønsker svar på, ikke diskusjon rundt (i så fall får man formulere seg annerledes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjelleren" er for dem som vil diskutere med høyere temperatur og slippe å tenke på å sitte på fingrene sine, dog innenfor Hundesonens regler og vanlig netikette. Er ingen kriterier for å befinne seg noen av plassene, men om man ikke liker høylydte diskusjoner er det bare å holde seg unna den ene lille delen. Man skal heller ikke dra "kjeller"språket inn på resten av Sonen, her vil det være lavere toleranse for hissig språk, uttalelser og "ufinheter" man kan slippe unna med "der nede".

Vanlige spørsmål og svar stilles fremdeles på "vanlige" Hundesonen, da dette er ting man ønsker svar på, ikke diskusjon rundt (i så fall får man formulere seg annerledes).

Da er det jo frygtelig uheldigt, at når jeg går ind i "kælderen", finder en diskussion og svarer på et indlæg, da ender indlægget også oppe i fin-stuen sådan som dette.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo frygtelig uheldigt, at når jeg går ind i "kælderen", finder en diskussion og svarer på et indlæg,

da ender indlægget også oppe i fin-stuen sådan som dette.

fætter Vims

Om du ser ved siden av tråden der nede står det en pil - tråd flyttet. Om det er ønskelig er det mulig å flytte tråden uten å legge tilbake link til hvor den har blitt av, så slipper dere å ende opp her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser ved siden av tråden der nede står det en pil - tråd flyttet. Om det er ønskelig er det mulig å flytte tråden uten å legge tilbake link til hvor den har blitt av, så slipper dere å ende opp her oppe.

Jeg klarede fint at komme mig til diskussionen uden at være indenom siden med pilen.

Ja, det står øverst på siden hvor diskussionen er. Men jeg mener fortsat det er uheldigt at man må tjekke og dobbelttjekke hvor man befinder sig i verden, når der gælder forskellige regler, alt efter hvor man befinder sig.

Men samme for mig. Jeg tåler at "redskabet som bruges til at fjerne efterladenskaber efter f.eks. køer" kaldes ved sit egenlige navn.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...