Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannfelling


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har du noen gode råd og tips? Har en papillon blanding, og broren mistet alle tennene utenom en. Små raser er kjent for å ikke miste alle tennene og må operere de ut. Vil gjøre det jeg kan for å unngå dette. Han har ikke begynt å miste tenner enda, han er 17 uker gammel. 

Men har du noen gode tips og råd? 
Har en kong ball, men han gnager ikke på den så det er mest for hjernetrim. Får små tyggebein, men vet ikke om disse er effektive. Har du andre tips til leker og bein som hjelper til med å løsne valpetenner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort så mye for å få min til å miste tenner hun begynte å miste de rundt 4-5 mnd. og er nå ferdig(6mnd)

Hvis du skal bruke kamplek, så ikke lek veldig hardt. Mi satte ofte valpetennene sine fast i lekene, og om man drar hardt da kan valpen få vondt og er du veldig uheldig, så ender du opp med en valp som ikke vil leke kamplek mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering. Da jeg startet denne tråden hadde han ikke begynt med tannfelling. 

Nå, knappe en måned senere så er alle ute, bortsett fra to! 
Av en eller annen merkelig grunn så spytter han de ut, svelger ikke alle. I går kveld hang det ei tann halvveis utav munnviken, jeg var borti den og vips så falt den av i hendene mine. 
I dag har to falt ut, som jeg har fått med meg. 

Sjekket tennene nå, og det ser ut som at alle har falt ut, bortsett fra to hjørnetenner. Så krysser fingrene for at disse faller ut også. 
Her om dagen sjekket jeg, og da satt alle 4 bomfast. Plutselig var to borte, hvor de er aner jeg ikke. Men har støvsuget hele leiligheten, i frykt for at han har spyttet de ut en plass :blink:
Har sett at han har svelget en tann. Jeg sjekket munnen, så den var løs, også lukket han munnen, så sjekket jeg igjen og vips så var den borte. Men noen har han spyttet ut på gulvet, så jeg har funnet tenner her å der. yuk. 

Så nå er det kun to tenner som henger igjen,og jeg håper de faller ut av seg selv også. Griseører, bein, pinner og dentastix går ned på høykant (bruker lang tid per ting btw), så når alle tennene er ute så blir det slutt på godis vær dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal si at jeg har spart på alle valpetenner jeg har funnet fra hundene mine? :lol: 

Er det de oppe eller nede som sitter igjen? De nede bør på små raser fjernes når ny tann har blitt nesten like lang som valpetannen, dersom valpetannen fremdeles sitter bom fast. Hjørnetennene oppe går det som regel greit å vente lenger med, bare følg med på bittet for å være sikker på at det er plass til voksentennene slik at de vokser ut i rett posisjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de oppe som satt. De hoggtennene, de spisse :P 

I går lekte Mio i sengen. Han bruker å "glefse" etter ansiktet mitt, og jeg fjernet ansiktet akkurat i det han hopper frem. Vi tuller bare altså, og når han treffer nesen min så biter han ikke. Det er bare lek, vi gjør det hele tiden :P 

Plutselig ser jeg en hvit strek i munnen. Så sjekker jeg, begge "hoggtennene" lå sidlengs! Altså... vannrett, ikke loddrett (opp ned). De er så løse som du får det, sikkert falt ut nå i løpet av dagen eller natten. Men har ikke sjekket, vi bruker å tulle, leke, kose og sjekke nese, ører, øyne og tenner om kvelden i senga. For først er han raptus, så skal han ha kos, før han kryper under dyna og sovner i armkroken min. Sjekker tennene vær kveld, og øynene vær kveld. For han får lo på øynene noen ganger.  

Så skal sjekke i kveld. Sikkert falt ut. Det fristet nå inni granskogen å knipse på tannen, for da hadde den flydd inn i munnen på han, så løse var de. 
Den ene foran (mellom hoggtenne, altså den raden) var også løs og sto rett ut. Så her er tennene i alle vinkler. Men tror det er kun de tre tennene han mangler å miste. 

På Torsdag har felleskjøpet hundedag her i Trondheim, og da er det gratis tannsjekk av veterinær. Hadde planlagt å bestille en time for sjekk mot slutten av tannfellingen. Så nå trenger jeg ikke det. 
Grunnen til at jeg vil følge nøye med er fordi broren måtte operere ut ei tann som ikke falt ut av seg selv. Små hunder må ofte det. Men det ser nå ut som at Mio mister alle av seg selv. 
Og det klør i fingrene mine! Har så lyst til å bare nappe de ut :P Kan vell nevne at da jeg var lita og mistet tenner, ja da elsket jeg å rive de ut. Ja, jeg er litt snål og jeg vet det selv også haha. 

Mio har vært rar under tannfellingen. Ingen biting! Altså.. ingenting, ikke en eneste gang. Helbroren (1 år gammel) han var et monster de første månedene. Han bet alt han kom over. Fingrer og tær måtte gjemmes, sokker, sko, bukser og kroppsdeler var full av sår og arr og oppspist. For han bet nå inni granskogen under tannfelling. Felix, eldste hunden vår, han var også sånn, et monster under tannfelling. Mio, aldri, aldri gitt meg et lite sår en gang. En gang han kom borti fingeren min under lek, men det var så svakt at jeg merket det så vidt. 

Har du opplevd en valp som aldri biter? 
Så ufattelig rart (og deilig!) at Mio ikke er sånn. Kanskje han er like snål som eieren :P 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...