Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund alene hjemme første dag i ny leilighet


Lilleulv

Recommended Posts

Vi flytter inn i en ny leilighet i morgen, og så skal vi på jobb på mandag. jeg er litt bekymra for Nemi som kommer inn i en fremmed leilighet og bare har vært der en natt før hun må være alene hjemme i 8 timer. Men jeg kan ikke helt se noen annen mulighet... hun er i buret sitt da, så det er hun jo kjent med. men allikevel er det helt ny leilighet og jeg er redd hun skal være utrygg. Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke et godt svar på dette, men har dere ofte radio/tv på hjemme? den kan du isåfall elte på.

et spesielt Teppe/pute hun liker som kanskje var hjemme i gammlestua? kan du f.eks legge forann buret da, bare så hun kjenner lukta fra gammle hjemmet.

Elelrs, nå vet ikke jeg hvordan dere/du jobber iforhold til den nye boplassen, men har du mulighet til å dra hjm og sjekke i matpausen ? evt. høre om du kan få lengre matpause?

tror det går helt greit jeg. Legg et teppe/klesplagg som det lukter deg av, attmed buret.

lykketil =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun er ingen utrygg hund i det hele tatt egentlig :D Jeg har jo pleid å ha henne med meg overalt, og har alltid med buret, og går fra henne... så hun er jo egentlig trent på det. har bare pleid å la det gå minst et døgn på det nye stedet før jeg har gått fra henne. Men er kanskje meg som er hysterisk :D Hun finnes ikke utrygg, men derimot så har hun et snev av separasjonsangst. hun gjør ikke noe ut av å være alene hjemme, men i sommer pleide min bestemor å passe henne litt mens jeg var på jobb. bare sånn at de kunne komme seg ut på tur begge 2 og sånn :D og de 2 første gangene satt hun og hylte med døra da jeg gikk...

nei, det går nok bra. jeg har muligheten til å gå hjem i lunsjen ja (jobber 3 km unna). kan jo se an hvordan hun reagerer når jeg går ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...