Gå til innhold
Hundesonen.no

løse hunder overalt

marcoograya

Recommended Posts

De aller fleste fuglehunder er vel kjent for å være heller litt sky, holde seg unna bråk, mennesker og hunder når de er løse og heller søke ut i terrenget etter pip-piper og andre ting som rører seg fort. De britiske rasene er relativt safe å skremme vekk med et øyh og noen brå bevegelser, tror jeg ville vegret meg litt mer for å gå i klinsj med en kontinental en, feks vorsteher. Så synd at de tiltrekker seg mye statusfolk (jfr Bærumshamster) som ikke tar arbeidet som følger med den ekstra kontakt- og innkallingstreningen sånne hunder trenger.

Ellers: ser ingen problemer med å ha hunden løs så lenge man har tilnærmet 100% kontroll (på enten hunden eller omgivelsene eller begge deler).

Så lenge jeg har innkallingen i orden på min (eller stoppkommando) slipper jeg henne løs med god samvittighet om det popper opp aldri så mange små med genser på (les miniatyrhunder), og så forventer jeg det samme av dem tilbake, at de har kontroll på pelsen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge det ikke er båndtvang - og så lenge det er ute i terrenget (Nå mener jeg ikke i en park eller sånt, men i fjellet, skogen osv - der vi jakter feks) så slipper jeg hunden. Og joda, jeg må innrømme at jeg ikke ser ham 100% av tiden, en vorsteh er alt for rask og stortsøkende til det. Om han stopper fordi han møter andre hunder, tar vi han jo raskt igjen, og er i situasjonen. Ser ikke noe galt i dette. I boligområder og i båndtvang er han selvsagt i bånd!

Og til Vipsen: Jeg har tilgode å møte en vorsteh som bryr seg særlig om andre hunder, hvis ikke de selv legger opp til lek. Så jeg tror du generaliserer litt - har møtt mange flere engelsksettere og gordonsettere som ikke var helt trygge blandt andre hunder enn vorstehe. (Men da kan vi ende opp i den evinnelige diskusjonen om oppdrett innen stående fuglhunder - og den tror jeg vi sparer til "høy-temp-sonen" er ferdig etablert, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Vipsen: Jeg har tilgode å møte en vorsteh som bryr seg særlig om andre hunder, hvis ikke de selv legger opp til lek. Så jeg tror du generaliserer litt - har møtt mange flere engelsksettere og gordonsettere som ikke var helt trygge blandt andre hunder enn vorstehe. (Men da kan vi ende opp i den evinnelige diskusjonen om oppdrett innen stående fuglhunder - og den tror jeg vi sparer til "høy-temp-sonen" er ferdig etablert, hehe)

Var ikke snakk om fuglis vs andre hunder men derimot mennesker og hvordan å "skremme vekk" fugliser. Jeg ville heller brautet mot en britisk fuglis enn en kontinental fordi disse er skarpere (hårvilt jfr fugl etc), har lest om en vorsteher brukt i IPO, hadde aldri forestilt meg en GS/IS/ES/P i det samme. Men ok, vi sparer emnet, blir på siden av emnet her anyhow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke snakk om fuglis vs andre hunder men derimot mennesker og hvordan å "skremme vekk" fugliser. Jeg ville heller brautet mot en britisk fuglis enn en kontinental fordi disse er skarpere (hårvilt jfr fugl etc), har lest om en vorsteher brukt i IPO, hadde aldri forestilt meg en GS/IS/ES/P i det samme. Men ok, vi sparer emnet, blir på siden av emnet her anyhow.

Okay, så blir jeg litt "off-topic", men jeg må når du skriver at de kontinentale er skarpere - du generaliserer veldig. Jeg vet ikke hvor mye du har hatt å gjøre med stående fuglhund, men jeg har vokst opp i jakt- og skytebane-miljø, i tillegg til utstilling, jaktprøver osv osv. Og jeg har aldri møtt en så skarp vorsteh som jeg har møtt skarpe GS og P. Bare for å ha det sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste historien jeg har hørt ang løshund:

Ett vennepar av søsteren til en som gikk i klasse med en som jeg kjenner (du kjenner løpet)

var og grilla på Prekestolen. Så svidde de ei pølse, som de da ville kaste. Det mest naturlige

for dem var å kaste den utfor kanten på stupet. I det samme pølsa svever gjennom lufta

kommer en liten løs hund og svever etter den fristende pølsa. Og ja, det værste skjedde,

hunden og pølsa over kanten. Det omtalte paret satt igjen i sjokk...

Da kom det ett anna par og spurte om de hadde sett hunden, men de var i sjokk... De

skjønte ikke engang hva som var skjedd... Så de svarte nei...

En horribel historie er det, det veit jeg... I groveste laget? Kanskje... Om den er sann? Hmm,

hvem kan komme på å dikte opp noe såå gærnt?

Men moralen er klar! IKKE slipp hunden løs i utrygge omgivelser!!

(Sorry at jeg er litt store-slem her nå, men jeg tror flere kan lære av historien...) :)

Finnes det en avislink til denne historien??Noe så utrolig må jo være dokumentert?? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en vandrehistorie - men det kan jo godt hende den har grobunn i en sann histore, jeg vet ikke jeg...

Men jeg har hørt akkurat samme historie for flere år siden, og da var det et kjærestepar i lofoten - og hunden var ikke liten, men en berner sennen..... Så det er nok en agurk, men en eller annen plass må den vel ha oppstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja, pølsa og stupet er uansett en god skrekk og gru historie om at en bør passe på hunden sin og ha kontroll over den..

Men jeg tviler på ektheten.Det mååå ha stått i en eller annen avis, for dette var jo spesielt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste historien jeg har hørt ang løshund:

Ett vennepar av søsteren til en som gikk i klasse med en som jeg kjenner (du kjenner løpet)

var og grilla på Prekestolen. Så svidde de ei pølse, som de da ville kaste. Det mest naturlige

for dem var å kaste den utfor kanten på stupet. I det samme pølsa svever gjennom lufta

kommer en liten løs hund og svever etter den fristende pølsa. Og ja, det værste skjedde,

hunden og pølsa over kanten. Det omtalte paret satt igjen i sjokk...

Da kom det ett anna par og spurte om de hadde sett hunden, men de var i sjokk... De

skjønte ikke engang hva som var skjedd... Så de svarte nei...

En horribel historie er det, det veit jeg... I groveste laget? Kanskje... Om den er sann? Hmm,

hvem kan komme på å dikte opp noe såå gærnt?

Men moralen er klar! IKKE slipp hunden løs i utrygge omgivelser!!

(Sorry at jeg er litt store-slem her nå, men jeg tror flere kan lære av historien...) :)

Har hørt samme historie bare at det var kylling og faren til ei vennine av vennina mi, tror ikke på det, det er nok vandre historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løshunder er verst når det er løpetid. Da har vi en bestemt hund som alltid tropper opp, og alltid følger etter oss.

Om natten sitter den utenfor, og den hopper også over rekkverket på terrassen.

Jeg ringer selvfølgelig til eieren selv om det er midt på natten,og han henter den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løshunder er verst når det er løpetid. Da har vi en bestemt hund som alltid tropper opp, og alltid følger etter oss.

Om natten sitter den utenfor, og den hopper også over rekkverket på terrassen.

Jeg ringer selvfølgelig til eieren selv om det er midt på natten,og han henter den. :P

Hvis det er et gjentagende problem, og eieren av hannhunden aldri gjør noe for å hindre at det skjer igjen, skulle du bare ringt politiet neste gang...En saftig bot ville kanskje inspirert ham til å passe litt bedre på neste gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å bikkja løs hvis det er på en fornuftig plass og du har kontroll på hunden!

Har du ikke helt kontroll, så gå det an å feste en langline på, da har du mulighet til å få tak i vovsen før den stikker av...

Det er utrolig plagsomt når folk slipper hundene sine løs og så står de utafor døra de hele dagen og uler fordi tispa di har løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...