Gå til innhold
Hundesonen.no

løse hunder overalt


marcoograya

Recommended Posts

De aller fleste fuglehunder er vel kjent for å være heller litt sky, holde seg unna bråk, mennesker og hunder når de er løse og heller søke ut i terrenget etter pip-piper og andre ting som rører seg fort. De britiske rasene er relativt safe å skremme vekk med et øyh og noen brå bevegelser, tror jeg ville vegret meg litt mer for å gå i klinsj med en kontinental en, feks vorsteher. Så synd at de tiltrekker seg mye statusfolk (jfr Bærumshamster) som ikke tar arbeidet som følger med den ekstra kontakt- og innkallingstreningen sånne hunder trenger.

Ellers: ser ingen problemer med å ha hunden løs så lenge man har tilnærmet 100% kontroll (på enten hunden eller omgivelsene eller begge deler).

Så lenge jeg har innkallingen i orden på min (eller stoppkommando) slipper jeg henne løs med god samvittighet om det popper opp aldri så mange små med genser på (les miniatyrhunder), og så forventer jeg det samme av dem tilbake, at de har kontroll på pelsen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge det ikke er båndtvang - og så lenge det er ute i terrenget (Nå mener jeg ikke i en park eller sånt, men i fjellet, skogen osv - der vi jakter feks) så slipper jeg hunden. Og joda, jeg må innrømme at jeg ikke ser ham 100% av tiden, en vorsteh er alt for rask og stortsøkende til det. Om han stopper fordi han møter andre hunder, tar vi han jo raskt igjen, og er i situasjonen. Ser ikke noe galt i dette. I boligområder og i båndtvang er han selvsagt i bånd!

Og til Vipsen: Jeg har tilgode å møte en vorsteh som bryr seg særlig om andre hunder, hvis ikke de selv legger opp til lek. Så jeg tror du generaliserer litt - har møtt mange flere engelsksettere og gordonsettere som ikke var helt trygge blandt andre hunder enn vorstehe. (Men da kan vi ende opp i den evinnelige diskusjonen om oppdrett innen stående fuglhunder - og den tror jeg vi sparer til "høy-temp-sonen" er ferdig etablert, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Vipsen: Jeg har tilgode å møte en vorsteh som bryr seg særlig om andre hunder, hvis ikke de selv legger opp til lek. Så jeg tror du generaliserer litt - har møtt mange flere engelsksettere og gordonsettere som ikke var helt trygge blandt andre hunder enn vorstehe. (Men da kan vi ende opp i den evinnelige diskusjonen om oppdrett innen stående fuglhunder - og den tror jeg vi sparer til "høy-temp-sonen" er ferdig etablert, hehe)

Var ikke snakk om fuglis vs andre hunder men derimot mennesker og hvordan å "skremme vekk" fugliser. Jeg ville heller brautet mot en britisk fuglis enn en kontinental fordi disse er skarpere (hårvilt jfr fugl etc), har lest om en vorsteher brukt i IPO, hadde aldri forestilt meg en GS/IS/ES/P i det samme. Men ok, vi sparer emnet, blir på siden av emnet her anyhow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke snakk om fuglis vs andre hunder men derimot mennesker og hvordan å "skremme vekk" fugliser. Jeg ville heller brautet mot en britisk fuglis enn en kontinental fordi disse er skarpere (hårvilt jfr fugl etc), har lest om en vorsteher brukt i IPO, hadde aldri forestilt meg en GS/IS/ES/P i det samme. Men ok, vi sparer emnet, blir på siden av emnet her anyhow.

Okay, så blir jeg litt "off-topic", men jeg må når du skriver at de kontinentale er skarpere - du generaliserer veldig. Jeg vet ikke hvor mye du har hatt å gjøre med stående fuglhund, men jeg har vokst opp i jakt- og skytebane-miljø, i tillegg til utstilling, jaktprøver osv osv. Og jeg har aldri møtt en så skarp vorsteh som jeg har møtt skarpe GS og P. Bare for å ha det sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste historien jeg har hørt ang løshund:

Ett vennepar av søsteren til en som gikk i klasse med en som jeg kjenner (du kjenner løpet)

var og grilla på Prekestolen. Så svidde de ei pølse, som de da ville kaste. Det mest naturlige

for dem var å kaste den utfor kanten på stupet. I det samme pølsa svever gjennom lufta

kommer en liten løs hund og svever etter den fristende pølsa. Og ja, det værste skjedde,

hunden og pølsa over kanten. Det omtalte paret satt igjen i sjokk...

Da kom det ett anna par og spurte om de hadde sett hunden, men de var i sjokk... De

skjønte ikke engang hva som var skjedd... Så de svarte nei...

En horribel historie er det, det veit jeg... I groveste laget? Kanskje... Om den er sann? Hmm,

hvem kan komme på å dikte opp noe såå gærnt?

Men moralen er klar! IKKE slipp hunden løs i utrygge omgivelser!!

(Sorry at jeg er litt store-slem her nå, men jeg tror flere kan lære av historien...) :)

Finnes det en avislink til denne historien??Noe så utrolig må jo være dokumentert?? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en vandrehistorie - men det kan jo godt hende den har grobunn i en sann histore, jeg vet ikke jeg...

Men jeg har hørt akkurat samme historie for flere år siden, og da var det et kjærestepar i lofoten - og hunden var ikke liten, men en berner sennen..... Så det er nok en agurk, men en eller annen plass må den vel ha oppstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja, pølsa og stupet er uansett en god skrekk og gru historie om at en bør passe på hunden sin og ha kontroll over den..

Men jeg tviler på ektheten.Det mååå ha stått i en eller annen avis, for dette var jo spesielt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste historien jeg har hørt ang løshund:

Ett vennepar av søsteren til en som gikk i klasse med en som jeg kjenner (du kjenner løpet)

var og grilla på Prekestolen. Så svidde de ei pølse, som de da ville kaste. Det mest naturlige

for dem var å kaste den utfor kanten på stupet. I det samme pølsa svever gjennom lufta

kommer en liten løs hund og svever etter den fristende pølsa. Og ja, det værste skjedde,

hunden og pølsa over kanten. Det omtalte paret satt igjen i sjokk...

Da kom det ett anna par og spurte om de hadde sett hunden, men de var i sjokk... De

skjønte ikke engang hva som var skjedd... Så de svarte nei...

En horribel historie er det, det veit jeg... I groveste laget? Kanskje... Om den er sann? Hmm,

hvem kan komme på å dikte opp noe såå gærnt?

Men moralen er klar! IKKE slipp hunden løs i utrygge omgivelser!!

(Sorry at jeg er litt store-slem her nå, men jeg tror flere kan lære av historien...) :)

Har hørt samme historie bare at det var kylling og faren til ei vennine av vennina mi, tror ikke på det, det er nok vandre historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løshunder er verst når det er løpetid. Da har vi en bestemt hund som alltid tropper opp, og alltid følger etter oss.

Om natten sitter den utenfor, og den hopper også over rekkverket på terrassen.

Jeg ringer selvfølgelig til eieren selv om det er midt på natten,og han henter den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løshunder er verst når det er løpetid. Da har vi en bestemt hund som alltid tropper opp, og alltid følger etter oss.

Om natten sitter den utenfor, og den hopper også over rekkverket på terrassen.

Jeg ringer selvfølgelig til eieren selv om det er midt på natten,og han henter den. :P

Hvis det er et gjentagende problem, og eieren av hannhunden aldri gjør noe for å hindre at det skjer igjen, skulle du bare ringt politiet neste gang...En saftig bot ville kanskje inspirert ham til å passe litt bedre på neste gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å bikkja løs hvis det er på en fornuftig plass og du har kontroll på hunden!

Har du ikke helt kontroll, så gå det an å feste en langline på, da har du mulighet til å få tak i vovsen før den stikker av...

Det er utrolig plagsomt når folk slipper hundene sine løs og så står de utafor døra de hele dagen og uler fordi tispa di har løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...