Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørgsmål til Lazita og andre.

Tina

Recommended Posts

Skrevet

Vi mødte sådan en Japansk spidshund da vi var på tur i dag. Hundene fik lov at lege og vi ejere snakkede sammen. Ejeren fortalte mig stolt at hun kom på denne mark hver dag en halv time.

Jeg spurgte hvad de ellers lavede sammen med den, og så så hun helt åndsvagt på mig og sagde at de da ikke lavede mere, fordi sådan en japaner ikke havde brug for ret meget motion. Hun mente altså at en halv time på den samme mark hver dag hele året var nok. Da jeg snakkede om træning og sådan, sagde hun at hunden kunne sit og dæk og så så hun ingen grund til at lære den mere.

Ville bare høre om det virkelig kan passe Lazita at japanere er så lidt krævende...hvad siger du til det? Jeg synes det lyder helt hen skoven.

Skrevet

:oops: :oops: he he he :oops: :oops:

ja de godtar korte turer, klarer seg fint med det ja :oops:

ble nesten tatt litt på sengen der ja, mine hunder går ikke tur hver dag nei, de luftes for det meste ved at de slippes ut i skogen som vi har på nedsiden av huset, og der får de løpe godt av seg i ulendet tereng. :oops:

vi går tuere med hundene noen ganger i uken og da får de lange turer(alt fra 1-3 timer) løs i skog og mark og på fjell, med tanke på at vi har flere hunder så får de også lekt fra seg og masse mosjon bare med å få løpe fritt.

ellers så går vi turer i bånd når mor orker det her i gatene (har vært veldig lat i det siste og har etter to barnefødsler en bekkenløsning som ikke liker lange asfalt turer :) ), men hundene maser ikke etter å få gå tur. og så går vi jo på treff om tirsdagene da med hundeklubben og da går vi tur i ca 1 time og har litt ringtrening etter på med hundene hvor vi går i ring og hviser tennder og slikt, bare for å vende hundene til å bli tatt i og å gå forbi andre hunder uten å ta helt av. :wink:

Skrevet

Tak for svaret Lazita. :)

Det lyder på mig som om du/I da i den grad laver meget mere end den dame jeg mødte gør.

For det første har du flere hunde og de har selskabet af hinanden.

Derudover skriver du at I nogen gange om ugen får længere ture løse og så videre.

Den dame jeg mødte bor i bymæssig bebyggelse, og slipper sin hund løs en gang om dagen på en lille græsmark. Og derudover træner hun aldrig med den.

Der er for mig at se stor forskel.

Men derudover kan det altså godt passe at japanere ikke er dem der kræver allermest motion, eller de affinder sig i hvert fald udmærket uden. Er det sådan det skal forstås... :)

Skrevet

ja da de kan klare seg fint uten mye mosjon, men jeg annbefaler jo at de får lutet seg litt noen ganger for dagen så de i det minste er husrene.

selv så liker vi best å lufte våres hunder på steder hvor de kan få løpe løse for da får de løpt av seg mere enn om de skulle gå i bånd hele dagen.

men som du sa vi har flere hunder og de har selskap i hverandre, de får også treffe mangen andre hunder både i bånd og når de er løse, og vi er jo på utstillinger noen ganger i året så på den måten så får de også noe å bryne seg på en gang i blandt med ekstremt mye folk og hunder rundt seg i forhold til vanlig mosjon. :wink:

Skrevet

Hvert fald tak for svaret Lazita...man kan slå sådanne ting op og så videre, me det er altid godt at få vurdering fra nogen der har erfaring med tingene. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...