Gå til innhold
Hundesonen.no

Søren ikke rart hunder biter enkelte ganger!!


MarieR

Recommended Posts

sånn er ikke toya, ingen andre som så det reagerte, men det er nordenstam folk da..

men oppnådde værtfall det jeg ville, bikkja gjør ikke det en gang til...

ja hu er stabil, men ikke redd for meg nei.

hu er så snill atte.  

er belgere mer ustabile enn schæfere? da lærte jeg noe nytt i dag og da visst...

poenget mitt var bare at jeg viste hunden at jeg bestemte, (noe hu for øvrig er fullt klar over), fikk faktisk skryt av ei der og jeg, så hvordan man skal trene og sette seg i respekt er sikkert forskjellig fra person til person. har alltid nappa henne i halerota for å få henne t å roe farta jeg, så det var ikke noe nytt signal for bikkja...  

men var bare det at noen mente at en hund som bet skulle rett t vet`n. skulle bare presisere at det ikke er tilfelle.. toya beit ikke igjennom, hadde hu aldri i verden turt heller for å si det på den måten...

Det er VONDT å bli dratt i haleroten! Det er faktisk ikke så rart at hunden bet.... [-X

Du viser ikke hunden din at du bestemmer ved å dra den i halen eller legge den på rygg og bite den. Jeg skal innrømme at jeg har gjort dette selv, da brukshundklubber oppfordret oss til det i sin tid. Jeg brukte MAKT på hundene mine og skulle virkelig vise hunden at den skulle ikke få lov til å bestemme over meg, nei! Men har totalt forandret taktikk da jeg så at dette ikke funket over lengre tid. En hund ble bare værre, gikk og skulte på meg og passet på hvor jeg var hele tiden - ikke så rart, kanskje?? En annen ble fryktelig usikker, den tredje ble aggressiv mot andre hunder - valper, tisper, hanner - spilte ingen rolle. Den ble lagt i bakken av meg flere ganger rett foran andre hunder fordi jeg skulle vise han at han ikke skulle få hersje med meg og at jeg bestemte (hunden var vilter fordi vi var med på lydighetskurs og han var sååå ivrig)! :D

Aldri, aldri mer..... :D

Oppdaget at hundeoppdragelse fungerte mye bedre på helt andre metoder. Positiv hundeoppdragelse! Selvfølgelig kan også jeg blir sint og jeg kan virkelig BRØLE, jeg kan også ta de i leppene når grensen min er nådd for lenge siden, og ekstra sint kan jeg bli når jeg er redd (f.eks. hunden ikke lystrer og springer mot veien hvor det er mange biler) og jeg da legger på firsprang ETTER hunden (anbefales ikke som regel..) og sånt. Men jeg er aldri voldelig og jeg har aldri behov for å legge hunden på ryggen fordi en god leder gjør ikke sånt. En god leder er bestemt, men vennlig og har ikke behov for å markere seg sånn som du gjør overfor hunden din her...

En hund som biter, må vurderes opp og ned i mente om har livets rett. En hund som biter, ja, da kan muligheten være til stede for at den biter igjen. I ditt tilfelle, så tror jeg det var vondt til hunden og at det var derfor hun glefset etter det (noe jeg også ville ha gjort!), men en hund som er aggressiv har ikke etter min mening livets rett.. Selv er jeg skikkelig kritisk til mine egne hunder og en antydning til at bitehemmingen deres blir opphevet, så hadde jeg dratt til veterinæren. Jeg klarer ikke å LEVE med det ansvaret det innebærer med å ha en hund som biter/har bitt. Jeg prioriterer da faktisk mine egne barn framom hunden og det til tross for at jeg er veldig, veldig glad i hundene mine. Men her kan veien blir kort til veterinæren om de biter noen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de håra som er på toppen av halen.. det er det jeg har kallt halerota...

(heter sikkert ikke det... ) var bare noen jeg prata med på klubben som kalla det for det...

Det er ikke for å være ekkel mot deg at jeg skrev dette her... Men du har fått et lite forvarsel fra hunden din at hun ikke liker dette her og synes det er ubehagelig. Jeg hadde heller gått tilbake i treningen og startet mye i fra scratch igjen for å få henne til å gå pent uansett hvor dere tar veien - til eller fra trening, til butikken, mot stallen, i bygatene, ja, hvor som helst. Positiv trening, og du får en perfekt hund. Du har tydeligvis en veldig god hund i utgangspunktet, og det skal så lite til å rette på det du har gjort i forhold til hunden din. Men prøv å forandre taktikk, skal vedde på at du til og med får en enda bedre hund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder vil snu seg og slenge med tenna - som oftest uten å treffe - helt instinktivt, hvis noen brått napper DEM i bakparten et eller annet sted. Det kommer jo an på om du først har sagt noe, "ikke dra" eller noe sånt, og så napper litt som en påminnelse.

Å bare nappe ut av det blå ER litt teit, særlig hvis du har en hund som svarer og er litt "nærgående" med tenna.

Hadde jeg hatt en litt sånn lite nøye hund, så hadde jeg unngått endel situasjoner og heller brukt stemme og bånd - og vært føre var; kommandert den til å gå bak på de stedene du VET den drar.

Når det er sagt... så ville jeg ikke likt så godt en hund som svarte med å komme borti meg med tenna slik, når jeg "bare" hadde tatt i den. Det er litt raseforskjellig. Men "noe" er det - enten at hunden er litt usikker på eier i slike situasjoner, at den går i forsvar, eller at den har litt lav terskel. Min erfaring med litt ymse raser er at det gjerne er i førstnevnte situasjon at ting skjer - de føler seg litt "under angrep", hvis eier har vært litt for fysisk på feil måte før.

For en "god hund" VIL og bør... etter min mening stoppe FØR den er bortpå eier eller andre, hvis den ikke er veldig presset. Det er ikke tilfeldig at noen hunder "bare" lager blåmerker og andre lager hull. Har også med avreaksjon, fryktterskel etc å gjøre.

Men har man en hund som er slik eller så, får man ta konsekvensen av det - og kanskje ikke provosere den for mye, men finne andre måter å få den til å lyde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for å være ekkel mot deg at jeg skrev dette her... Men du har fått et lite forvarsel fra hunden din at hun ikke liker dette her og synes det er ubehagelig. Jeg hadde heller gått tilbake i treningen og startet mye i fra scratch igjen for å få henne til å gå pent uansett hvor dere tar veien - til eller fra trening, til butikken, mot stallen, i bygatene, ja, hvor som helst. Positiv trening, og du får en perfekt hund. Du har tydeligvis en veldig god hund i utgangspunktet, og det skal så lite til å rette på det du har gjort i forhold til hunden din. Men prøv å forandre taktikk, skal vedde på at du til og med får en enda bedre hund! :D

skjølnner at du ikke skriver for å være slem

joda,et jeg har en flott hund.,.. blir så veldig feil å trene med gobit og positiv forsterker på henne og ...

(er en god stund siden jeg gjorde det der med halen hennes, er snart 3 mnd siden - sa bare at jeg hadde gjort det)

siden med en gang hu får godbit/kong så trur jeg hu tenker "nå har jeg vært flink nok, og tilbake t drainga...

tips mottas med takk...

hu er kjempe flink, er bare det bånd greiene vi sliter litt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..Draing i hale-ikke bra [-X

Prøv å lær inn "gå forsiktig" da??Jeg gjorde det med mine "trekkpelser"(Boston og Amstaff)-mor er veldig pinglete og skrøpelig på blank is,ned bratte bakker o.l-livredd for å dette :D Så med,litt tålmodighet :D (både fra meg og pelsa)-er det nå bare å si "Gå forsiktig" med hviskestemme,gå litt "krøkkete og forsiktig",så lister dem seg stilt på tå.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...