Gå til innhold
Hundesonen.no

sjelven


~Marlene~

Recommended Posts

jeg skjønner meg ikke på mira.når jeg skal stille henne opp så er hun sjelven. shelver som bare det. å holder jeg ikke halen oppe så detter den ned i frykt :-o :)

jeg skjønner ikke hvorfor! jeg erjo så rolig og avslappet når jeg holder på.

kan det ha noe med å gjøre at hun stilles opp på en fryseboks #-o ? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg litt hva du gjer når du stiller henne opp? Forventer du en "perfekt" oppstilling hver gang? Roser du mye mens du holder på, og snakker du med mild stemme? Prøv å "plukke" fra hverandre oppstillingen og ikke krev for mye med en gang. Begynn gjerne med å ta på frembeina hennes og flytt litt på dem. Om hun ikke står helt perfekt til å begynne med så lærer du henne i værtfall å bli tatt på. Bruk gjerne en godbit eller en leke mens du jobber med henne så du tar fokuset vekk i fra det du styrer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg litt hva du gjer når du stiller henne opp? Forventer du en "perfekt" oppstilling hver gang? Roser du mye mens du holder på, og snakker du med mild stemme? Prøv å "plukke" fra hverandre oppstillingen og ikke krev for mye med en gang. Begynn gjerne med å ta på frembeina hennes og flytt litt på dem. Om hun ikke står helt perfekt til å begynne med så lærer du henne i værtfall å bli tatt på. Bruk gjerne en godbit eller en leke mens du jobber med henne så du tar fokuset vekk i fra det du styrer med.

takk for tipset.

jeg snakker venllig og rolig. men prøver å stille hennne perfekt. ok takk skal begynne i de små trinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har aldri og kommer aldri til å forstå hvorfor det skal være nødvendig å styre sånn med å få en hund til å stille seg opp........

OK - jeg kan være med på at det kan være vrient å få en schæfer til å stille opp - den stilles jo helt skrudd stakkars - ikke mye naturlig ved den oppstillingen - men den ser jo litt bedre ut sånn enn om den skulle være stilt i naturlig "stacking" - jeg skjønner at schæferfolk på plukke og flytte ting..

Jeg kan også være med på at man flytter litt på bein og ting for å "skjule" feil og mangler på en hund - det er en lur ting...

MEN - man MÅ ikke - det er fullt mulig å trene en hund til å stille seg opp selv uten det evinnerlige plukket.

Bruk godbit og stemmen - til å begynne med roser man å gir godbit i det øyeblikket valpen står tilnærmet korrekt - etterhvert som valpen begynner å tilby den adferden så venter man til stiller seg slik man vil ha det - begynn på gulvet - først når du har det som du vil ha det på gulvet og har lagt til kommando "still opp" eller noe sånt - kan du begynne å trene på bord - først salongbordet som ikke er så høyt og som gjør at hunden fortsatt ser opp på deg - når den sitter der går du videre til fryseren eller hva du bruker - husk imidlertid at du ALLTID må ha sklisikkert underlag til hunden når du trener.

Nå er det mulig at jeg er litt sånn fordi jeg har en "freestacking" rase som ikke skal plukkes på - men jeg synes det er penere uten all den plukkingen, det ser mer naturlig ut - og jeg har sette mange små hunder som stilles slik og det ser langt kulere ut enn all den evinnerlige flyttingen på bein osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke schäfer som var diskutert her, så den kommenterer jeg ikke...

Men dette var vel spørsmål fra en bruker som ikke har all verdens erfaring med å stille opp hund. Og som kjent så må man begynne en plass for å få seg erfaring. Og da er det vel bedre å gi råd enn å si at man aldri har skjønt/forstått det eller det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå var det vel ikke schäfer som var diskutert her, så den kommenterer jeg ikke...

Men dette var vel spørsmål fra en bruker som ikke har all verdens erfaring med å stille opp hund. Og som kjent så må man begynne en plass for å få seg erfaring. Og da er det vel bedre å gi råd enn å si at man aldri har skjønt/forstått det eller det.. :)

Jeg trakk frem schæfer for at om jeg ikke hadde sagt akkurat det (at noen faktisk må) så hadde du og andre med deg kastet dere på og forklart hvorfor man faktisk MÅ - intet galt om schæferen - jeg liker schæfere, men den står ikke naturlig på utstilling og ferdig med det........

OG - legg merke til at jeg etter at jeg sier at jeg ikke fatter hvorfor folk på død og liv skal plukke og flytte osv. - så gir jeg enkle råd om HVORDAN man kan få en hund til å stille seg vakkert opp på egen hånd!!!!

Det er fullt mulig og langt enklere enn å drive å flytte på bein osv.

De aller aller fleste raser stilles opp med ett bein i hvert hjørne - dvs. de strekkes ikke og tøyes i alle ender og retninger - ergo så er det helt naturlig for en hund å stille seg opp riktig i utgangspunktet - det er jo enklere å belønne hunden for det den gjør helt av seg selv enn å begynne å tukle på den liksom..

Rådene er der - om man ikke var så hungups i å finne bare det man synes er negativt i innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan dette kan ha seg?

Hvorfor er hun sånn akkurat når du stiller henne opp? Er hun ikke sånn ellers? Da må det enten ha noe med det du gjør og gjøre eller hvor hun er og gjøre, skulle jeg tro. Er hun egentlig vant med å være på bord? Du burde venne henne på være på bord før du i det hele tatt begynner å stille henne opp. Gjør det til noe positivt å være på bordet. Bare løft henne opp, lek med henne eller gi henne namme der oppe, og sett henne ned igjen. Gjør det mange ganger i løpet av dagen, så vil hun etter hvert synes bordet er kjempegøy. Først da begynner du med å stille henne opp. Og da gjør du det bare helt enkelt i begynnelsen, flytter på ett bein, gir godbit, flytter på et bein, gir godbit. Går ikke det heller, må du bare begynne med å nærme deg beinet, og etter hvert ta på det, så til slutt flytte det. Dette skal ikke være negativt for henne! Det er viktigere at hunden er trygg enn at hun står fint! Dessuten kan Papillon godt stilles fritt, så det er ikke noe å stresse med uansett. De aller fleste stiller i alle fall valper fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid brukt mye go biter og masse humør når vi har stillt opp hundene våre.

Han ene var så stolt at han stilte seg opp selv når han kom i ringen, selvfølgelig små justeringer, men han syntes det var såå gøy.

Ikke gjør det så utrolig viktig i begynnelsen, men gjør det heller humørfylt.

Tar du mye på hunden din generelt?

Hvis ikke så vil jeg anbefale deg å ta mye på hun, berør hun med rolige sirkel bevegelser.

Her går jeg over Chicka en gang om dagen, samt tar på hun mye.

Løfter ben, ser inn i øret, åpner munnen osv. Da blir de vant til at man holder på med dem og de stresser ikke av det når det blir gjort på utstillinger og konkurranser. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stiller aldri opp hundene på bordet, på bordet bare øver vi på at de i det hele tatt skal tørre å stå oppreist for så lenge hunden står i ro på bordet så er det greit.

jeg stiller mine hunder fritt på bakken d.v.s. at jeg flytter ikke på bena deres også står jeg forran dem slik at vi har kontakt også bare snakker jeg til hunden(som regle så står de da bare å logrer til meg) hvis hunden sittersed ned eller blir uoppmerksom så bare nykker jeg litt å båndet(ikke hardt) så får vi kontakt igjen om hunden ikke reiser seg så tar jeg enten et skritt mot hunde(går helt inntil) så den reiser seg eller går litt fra den sånn at den reiser seg for å komme nærmere meg.

hadde jo problemer med Astrix når vi fikk han da, for hver gang jeg sa stå så satt han seg ned så da bare snakker jeg med han og skryter av han så lenge han står og sier ikke noe til han om stå så klarer han fint å stå oppreist han.

Husker at det var en som lo av meg når jeg skulle prøve å få han til å stå i begynnelsen(noe jeg ikke tok meg nær av) og hun fant no ut at han trengte MYE trening(hun trodde hun skulle slå oss i ringen med glans på neste utstillling vi skulle på) 4 mndr senere og uten noe særlig trening(annet enn et par ganger utenfor huset på å trene inn stå) så stilte vi han og hun stilte sin hannhund. hun gikk ut med 2 røde sløyfer på sin hund mens Astrix fikk hp og ck og ble 4bhk(den som ler sist ler best sier no jeg da).

når vi var på stord så fikk hun hp på sin hannhund og fant ut at da kunne jo de slå oss 8) men da hun gikk videre med sin hannhund mot Astrix så vant Astrix med glans 8) . Gleder meg å se i Ølen om hun kommer der, for da tror jeg disse hundene skal gå i samme klasse også(det blir spennede det) og nei jeg har ikke trent en dritt med hundene siden vi stilte på stord :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke er helt komfortabel med og stå oppå fryser`n eller oppå et bord. Må du begynne der..

Begynn med å rose og gi masse gobiter bare for og være der..Helt til hun føler seg avslappa og trygg på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips:

Dropp fryseren, bruk et bord eller annen "død" ting. En fryser er stort sett alltid igang, og den lille vibrasjonen og lyden kan være uvant og rar for en hund - en vaskemaskin er bedre - sålenge den er avslått, så er den stille, eller et bord da.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...