Gå til innhold
Hundesonen.no

Åssen er det å ha to eller flere hunder når man bor alene?

_aussie_

Recommended Posts

Driver å tenker på en til hund når jeg flytter etterhvert, skal selfølgelig se åssen det går med en hund først :P Jeg har lyst å gå på en skole med hundelinje, og har drivi å sett litt rundt omkring på skoler nå. Der både jeg og hunden/hundene kommer til å trives.

Har jo to hunder her hjemme, men søstera mi tar seg av den ene da, ellers så hjelper jeg og resten av familien også til med den siden søstera mi enda bare er 12 år. Synes det er kjempe kos med to hunder i huset jeg å :P

Så det er ikke mye styr med to hunder når man bor alene? Vil bare høre noen erfaringer fra de som har to hunder og som bor alene, siden jeg vurderer dette selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med det negative jeg da :D Har to hunder, bor alene og har ikke bil. Det som er litt kjedelig er at det er mer slitsomt å ta kollektivtraffikk, vanskeligere å trene, blir mer skitt inne, dyrere og mer "bråk". Det er vanskeligere å ta med seg to hunder på besøk enn en. Folk som ikke liker hunder noe særlig overlever en, men to blir litt mye. Kan ikke skjønne det :thumbs: Det er også enda mer slitsomt å gå tur med to enn med en når det er glatt, eller man er syk.

Så til det positive - det er 5 ganger så mye glede med to :) (sikkert subjektivt, men )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Hvordan er det egentlig å være alene med to hunder ? Nå tenker jeg på store hunder, da det sikkert merkes mer enn små? Og hvordan er det å få fatt i leilighet med disse? Hva sier man? Har alltid vært heldig med den ene jeg har hatt,og bor supert til nå, men hva, hvis, om og men...hehe... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole er det du har tenkt å gå på?

En i telemark som heter søve, der er det bare vanlig naturbruk, men der har de både hundegårder og egen hundeklubb på skolen for de som har lyst å delta :D Så er det den i Bergen og den i Trondheim da, alle skolene virker fine egentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med det negative jeg da :D Har to hunder, bor alene og har ikke bil. Det som er litt kjedelig er at det er mer slitsomt å ta kollektivtraffikk, vanskeligere å trene, blir mer skitt inne, dyrere og mer "bråk". Det er vanskeligere å ta med seg to hunder på besøk enn en. Folk som ikke liker hunder noe særlig overlever en, men to blir litt mye. Kan ikke skjønne det :D Det er også enda mer slitsomt å gå tur med to enn med en når det er glatt, eller man er syk.

Så til det positive - det er 5 ganger så mye glede med to :D (sikkert subjektivt, men )

negativt ja :D Helt greit det, spurte jo om erfaring osv, jeg heller har jo ikke bil enda, men skal snart begynne å ta lappen håper jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i telemark som heter søve, der er det bare vanlig naturbruk, men der har de både hundegårder og egen hundeklubb på skolen for de som har lyst å delta :D Så er det den i Bergen og den i Trondheim da, alle skolene virker fine egentlig :D

var faktisk på søve hele helgen å besøkte noen venner :D Trivlig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i telemark som heter søve, der er det bare vanlig naturbruk, men der har de både hundegårder og egen hundeklubb på skolen for de som har lyst å delta :) Så er det den i Bergen og den i Trondheim da, alle skolene virker fine egentlig :D

Ok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER mer styr med to hunder. Uansett hvor veloppdragne de er, så blir det mer... masse :-) ... å ha med seg på besøk til folk, i butikker etc. Da jeg hadde bare en hund, fikk den være med i mange flere sammenhenger enn nå når jeg har to - selv om den ene er liten. Med en hund tenkte jeg knapt på at jeg hadde hund; den var med i butikker (unntatt mat selvsagt), den var med mange steder, uterestauranter etc. Med to BLIR det mer sirkus, de tar mer plass, gjør mer av seg, og gjør ikke alltid det samme!

Ikke alt man gjør handler om hund, for å si det slik - og det er deilig å være relativt vanlig med bare en hund, enn å være "han eller hun med hundene". Enten man er på hyttetur eller på badestranden. Og mine hunder er rimelig veloppdragne, for å si det slik...

Dermed blir det mindre sosialt på mange vis. For ikke har jeg samvittighet til å gå fra en... for å ta med den andre.

Så er det dette med det praktiske. Med to hunder synes jeg bil er NØDVENDIG, for å si det slik. Buss og tog er krøkkete og styrete, selv om alt går. Men siden du nå har VALGET - så hadde jeg rådet deg til å fortsette å ha én hund og heller kose deg med den.

Hvorfor to? Har du mer ambisjoner enn den første er god nok for? Eller er det for at de skal ha "selskap"? Hunder liker å kjenne andre hunder, men de aksepterer like godt å være alene - du kan heller finne frem til noen "hundevenner" som du kan møte jevnlig, det finner man kjapt frem til på nye steder, er min erfaring.

Det er deilig å få avlastning hvis man skal noe også, og det er ikke lett å få barnevakt til to større hunder - og det er uansett vanskeligere enn til én.

Og bare for å ha sagt det... jeg har TO, ville ikke unnvært noen av dem, og de er sterkt knyttet til hverandre, men mest av alt er hver av dem knyttet til MEG - så jeg tror begge hadde trivdes like godt med å være enehund. Det var jeg som på død og liv skulle ha to, og nå er det jeg som av og til sukker litt og tenker "tenk om jeg bare hadde hatt en hund, så kunne jeg tatt den med nå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER mer styr med to hunder. Uansett hvor veloppdragne de er, så blir det mer... masse :-) ... å ha med seg på besøk til folk, i butikker etc. Da jeg hadde bare en hund, fikk den være med i mange flere sammenhenger enn nå når jeg har to - selv om den ene er liten. Med en hund tenkte jeg knapt på at jeg hadde hund; den var med i butikker (unntatt mat selvsagt), den var med mange steder, uterestauranter etc. Med to BLIR det mer sirkus, de tar mer plass, gjør mer av seg, og gjør ikke alltid det samme!

Ikke alt man gjør handler om hund, for å si det slik - og det er deilig å være relativt vanlig med bare en hund, enn å være "han eller hun med hundene". Enten man er på hyttetur eller på badestranden. Og mine hunder er rimelig veloppdragne, for å si det slik...

Dermed blir det mindre sosialt på mange vis. For ikke har jeg samvittighet til å gå fra en... for å ta med den andre.

Så er det dette med det praktiske. Med to hunder synes jeg bil er NØDVENDIG, for å si det slik. Buss og tog er krøkkete og styrete, selv om alt går. Men siden du nå har VALGET - så hadde jeg rådet deg til å fortsette å ha én hund og heller kose deg med den.

Hvorfor to? Har du mer ambisjoner enn den første er god nok for? Eller er det for at de skal ha "selskap"? Hunder liker å kjenne andre hunder, men de aksepterer like godt å være alene - du kan heller finne frem til noen "hundevenner" som du kan møte jevnlig, det finner man kjapt frem til på nye steder, er min erfaring.

Det er deilig å få avlastning hvis man skal noe også, og det er ikke lett å få barnevakt til to større hunder - og det er uansett vanskeligere enn til én.

Og bare for å ha sagt det... jeg har TO, ville ikke unnvært noen av dem, og de er sterkt knyttet til hverandre, men mest av alt er hver av dem knyttet til MEG - så jeg tror begge hadde trivdes like godt med å være enehund. Det var jeg som på død og liv skulle ha to, og nå er det jeg som av og til sukker litt og tenker "tenk om jeg bare hadde hatt en hund, så kunne jeg tatt den med nå".

Hmm, ja her fikk jeg virkelig noe å tenke på :wink: Som sagt skal jeg jo se åssen det går med en hund først, siden jeg antaglig skal bo alene :) Det med bil er vel ikke det største problemet, da jeg regner med at jeg snart skal ta lappen. Men vis jeg ikke får gjort det, da er det jo ikke akkurat noen fordel med to hunder. Hvorfor? Jo, det er jo det der med selskap til den jeg har, foreks når de må være alene litt. Ellers så synes jeg at det virker veldig koslig med to hunder, dobbelt så mye glede som noen sier, men også masse mer ansvar, det er jeg fullstendig klar over, og at det vil koste mer :D Jeg har nå snakket med endel som har to hunder og synes det høres koslig ut, selv om det også kan finnes negative sider. Så jeg har jo noe å tenke på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives med å ha to hunder. De også. :) Tydelig at de koser seg sammen. Det jeg ville gjort annerledes i fremtiden er å heller ha to hunder som er mer like, bl.a i størrelse, slik at det er lettere å samkjøre aktivitet. (den ene fryser fortere, blir fortere sliten, syns det er kaldt når den andre syns det er helt ok ute osv), ulik lekestil (ene liker jaktlek og andre liker boksing) Ene voffen liker skogsturer, den andre liker å sole seg på et piknik pledd . :wink: Ene liker å leke med mynder, miniatyrer og settere, andre rottweilere, boxere, bullmastiffer o.l. Det er sjelden jeg aktiviserer og går tur med dem sammen, så det blir på en måte nesten 100 % mer jobb og mosjon for min del. Men minst 100 % hyggeligere. :D

Har "hundebil" og fast barnevakt. Ser ikke helt for meg at det hadde fungert uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja her fikk jeg virkelig noe å tenke på :wink: Som sagt skal jeg jo se åssen det går med en hund først, siden jeg antaglig skal bo alene :) Det med bil er vel ikke det største problemet, da jeg regner med at jeg snart skal ta lappen. Men vis jeg ikke får gjort det, da er det jo ikke akkurat noen fordel med to hunder. Hvorfor? Jo, det er jo det der med selskap til den jeg har, foreks når de må være alene litt. Ellers så synes jeg at det virker veldig koslig med to hunder, dobbelt så mye glede som noen sier, men også masse mer ansvar, det er jeg fullstendig klar over, og at det vil koste mer :D Jeg har nå snakket med endel som har to hunder og synes det høres koslig ut, selv om det også kan finnes negative sider. Så jeg har jo noe å tenke på :D

Jeg fikk Minnie fordi jeg ville ikke at Mia skulle være mye alene når jeg flyttet ut, det blir en helt annen ro hjemme når de er to - de finner selskap i hverandre :D Når det er sagt er jeg ikke superglad for at de adopterer hverandres uvaner... Men nå vurderer jeg jo å få meg en hund til snart, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med å ha 5 bikkjer, samt to unger helt alene jeg! :)

Men nå har jeg både plass og muligheter i forhold til jobben min, så derfor går det greit!

Men om man mottar Hundesport, så står det noe om det å skaffe seg hund nr. to og hva man bør tenke over. Les det, for det var en kjempefin repotasje! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er sikkert nedlagt nå, men svarer allikevel :)

Jeg har bod for meg selv siden jeg var 16, å da fikk jeg meg også min første gordon setter. Syns det er helt topp å bo sammen med hunden sin. Når har jo jeg gått skole da, så helgejobben har jo ikke brakt inn mer penger enn nødvendig, men den lot oss nå level normalt. Har ikke for æyeblikket råd til noe store greier å bo i, så for min del er en hund nok akkurat nå. Er også litt enklere å komme seg fram og tilbake og slikt, men om man vil ha to hunder, så klarer man å finne en løsning på slikt.

Jeg hadde en venn som hadde en Gordonsetter han skulle avlive. Alternativet var at jeg overtok den. Etter nøye overveining måte jeg avslå. Dette fordi jeg for det første ikke vet hvor jeg tilslutt havner hen. Blir nok å studere litt mer å slikt, så for meg er en hund nok akkurat nå. Den andre grunnen var rett og slett økonomi. Troy spiser lett mat for 400 i mnd, å med to blir dette 800. Men da skal det jo også sies at det er forskjell på hvor mye mat forskjellige hunder spiser. Her er bare noen av mine tanker, uansett hva du finner ut er det altids en løsning for alt av hindringer du vil møte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig opp og ned med iver og motivasjon for gjøre noe på cue. Noen ganger er han superflink og kjapp og ivrig, andre ganger gir han inntrykk av å ikke forstå hva jeg vil. To skritt frem og ett tilbake. Det går fremover. Første skamklipp ble begått i går. Ble altfor kort på beina og jeg mistet guiden på raseklippen fra oppdretter, nå er han lik lengde over det hele. Eller i teorien lik lengde overalt. Finner stadig lengre tuster her og der. Maskinklipp er mye vanskeligere enn jeg trodde, fordi ålemarken har masse soft spots han absolutt ikke vil ha den maskinen borti. Å gå over med saks var en nervepirrende løsning, da ålemarken mangler konseptforståelse av hva skarp gjenstand er for noe. ..men det gikk da. Han er forbausende rolig og medgjørlig hva angår klipp med saks. Ingen bestikkelser nødvendig.  Vi har fått øvd på å ha maskinen på hodet og ørene, uten å tørre faktisk klippe noe der før jeg er sikker på å få fullføre. Det var tidkrevende å få tillit til å føre maskinen på hode og kinn i det hele tatt. Å stå heeeelt rolig mens muttern kløner og knoter med å barbere pent virker som en like tidkrevende prosess som å få en voksen border collie til å slutte gjete på impuls.  Fikk etter mye feiling også lov til å holde og fikle med pelsen mellom øynene. Vi skal nemlig ikke noen bart i panna, eller monobrow, som den yngre garde kaller det. En kjekk herremann har velfriserte øyebryn. Hvor lenge vi må trene på å holde hodet rolig mens jeg fomler og lugger i pelsen der før muttern tør å åpne saksen så nært øynene hans, det aner jeg ikke, men det blir neppe denne uka.  Labbene tok vi med saks. Forbausende enkel å ha med å gjøre i den prosessen der.  Vi måtte helt til andre siden av byen for å få tak i nappestål. Blir også en læringsprosess. På turen fikk vi tatt flere ulike busser, bl.a. med bevegelig gulv. Helt kewl med det.  Mye lyd inne på butikken da vi møtte en svensk lapphund på 5 måneder. De to ville hilse og leke, men Ede husket at han skal bli veloppdragen herremann og tok oppgavene på alvor da muttern ba om fot og posisjonsbytter med ryggen til den andre som bare ble geiliedet ut av det ene mennesket i paret sitt istedenfor å tilbys alternativ adferd der inne i situasjonen. Ede oppdaget også at det er bedre å snakke med dyp, lav stemme, og valgte fortsette kommunisere med lavmælt herrerøst istedenfor øreskjærende bjeff da han oppfattet kontrasten i mutterns humør og at sistnevnte kommunikasjonsform faktisk var lønnsom.  Tok en spasertur gjennom sentrum og møtte et troll muttern synes var et fint motiv, men da telefonen var fisket frem fra lomma hadde Ede mistet interessen, så muttern måtte kline litt chillballs utsatt for klimaendringer på trollet for å få ham bort til det igjen. Ede ble forvirret og lurte på hva jeg egentlig ville. Fikk ikke det fine motivet jeg så mens telefonen lå i lomma, men han ble stående lenge nok til ETT bilde, og det ble som det ble, med skampklipte bein og forvirret valp fra en dårlig vinkel.  Nye eventyr og nye muligheter i morgen.   
    • Har en løype på ca 11 km som nesten bare er grus som vi tar fatt på når været blir litt varmere og sola står opp før, håper det går bra uten noe sånt (tror ikke han liker det). Drar ikke der nå pga trafikk på dagtid.
    • Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...