Gå til innhold
Hundesonen.no

Åssen er det å ha to eller flere hunder når man bor alene?


_aussie_

Recommended Posts

Driver å tenker på en til hund når jeg flytter etterhvert, skal selfølgelig se åssen det går med en hund først :P Jeg har lyst å gå på en skole med hundelinje, og har drivi å sett litt rundt omkring på skoler nå. Der både jeg og hunden/hundene kommer til å trives.

Har jo to hunder her hjemme, men søstera mi tar seg av den ene da, ellers så hjelper jeg og resten av familien også til med den siden søstera mi enda bare er 12 år. Synes det er kjempe kos med to hunder i huset jeg å :P

Så det er ikke mye styr med to hunder når man bor alene? Vil bare høre noen erfaringer fra de som har to hunder og som bor alene, siden jeg vurderer dette selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med det negative jeg da :D Har to hunder, bor alene og har ikke bil. Det som er litt kjedelig er at det er mer slitsomt å ta kollektivtraffikk, vanskeligere å trene, blir mer skitt inne, dyrere og mer "bråk". Det er vanskeligere å ta med seg to hunder på besøk enn en. Folk som ikke liker hunder noe særlig overlever en, men to blir litt mye. Kan ikke skjønne det :thumbs: Det er også enda mer slitsomt å gå tur med to enn med en når det er glatt, eller man er syk.

Så til det positive - det er 5 ganger så mye glede med to :) (sikkert subjektivt, men )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Hvordan er det egentlig å være alene med to hunder ? Nå tenker jeg på store hunder, da det sikkert merkes mer enn små? Og hvordan er det å få fatt i leilighet med disse? Hva sier man? Har alltid vært heldig med den ene jeg har hatt,og bor supert til nå, men hva, hvis, om og men...hehe... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole er det du har tenkt å gå på?

En i telemark som heter søve, der er det bare vanlig naturbruk, men der har de både hundegårder og egen hundeklubb på skolen for de som har lyst å delta :D Så er det den i Bergen og den i Trondheim da, alle skolene virker fine egentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med det negative jeg da :D Har to hunder, bor alene og har ikke bil. Det som er litt kjedelig er at det er mer slitsomt å ta kollektivtraffikk, vanskeligere å trene, blir mer skitt inne, dyrere og mer "bråk". Det er vanskeligere å ta med seg to hunder på besøk enn en. Folk som ikke liker hunder noe særlig overlever en, men to blir litt mye. Kan ikke skjønne det :D Det er også enda mer slitsomt å gå tur med to enn med en når det er glatt, eller man er syk.

Så til det positive - det er 5 ganger så mye glede med to :D (sikkert subjektivt, men )

negativt ja :D Helt greit det, spurte jo om erfaring osv, jeg heller har jo ikke bil enda, men skal snart begynne å ta lappen håper jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i telemark som heter søve, der er det bare vanlig naturbruk, men der har de både hundegårder og egen hundeklubb på skolen for de som har lyst å delta :D Så er det den i Bergen og den i Trondheim da, alle skolene virker fine egentlig :D

var faktisk på søve hele helgen å besøkte noen venner :D Trivlig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i telemark som heter søve, der er det bare vanlig naturbruk, men der har de både hundegårder og egen hundeklubb på skolen for de som har lyst å delta :) Så er det den i Bergen og den i Trondheim da, alle skolene virker fine egentlig :D

Ok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER mer styr med to hunder. Uansett hvor veloppdragne de er, så blir det mer... masse :-) ... å ha med seg på besøk til folk, i butikker etc. Da jeg hadde bare en hund, fikk den være med i mange flere sammenhenger enn nå når jeg har to - selv om den ene er liten. Med en hund tenkte jeg knapt på at jeg hadde hund; den var med i butikker (unntatt mat selvsagt), den var med mange steder, uterestauranter etc. Med to BLIR det mer sirkus, de tar mer plass, gjør mer av seg, og gjør ikke alltid det samme!

Ikke alt man gjør handler om hund, for å si det slik - og det er deilig å være relativt vanlig med bare en hund, enn å være "han eller hun med hundene". Enten man er på hyttetur eller på badestranden. Og mine hunder er rimelig veloppdragne, for å si det slik...

Dermed blir det mindre sosialt på mange vis. For ikke har jeg samvittighet til å gå fra en... for å ta med den andre.

Så er det dette med det praktiske. Med to hunder synes jeg bil er NØDVENDIG, for å si det slik. Buss og tog er krøkkete og styrete, selv om alt går. Men siden du nå har VALGET - så hadde jeg rådet deg til å fortsette å ha én hund og heller kose deg med den.

Hvorfor to? Har du mer ambisjoner enn den første er god nok for? Eller er det for at de skal ha "selskap"? Hunder liker å kjenne andre hunder, men de aksepterer like godt å være alene - du kan heller finne frem til noen "hundevenner" som du kan møte jevnlig, det finner man kjapt frem til på nye steder, er min erfaring.

Det er deilig å få avlastning hvis man skal noe også, og det er ikke lett å få barnevakt til to større hunder - og det er uansett vanskeligere enn til én.

Og bare for å ha sagt det... jeg har TO, ville ikke unnvært noen av dem, og de er sterkt knyttet til hverandre, men mest av alt er hver av dem knyttet til MEG - så jeg tror begge hadde trivdes like godt med å være enehund. Det var jeg som på død og liv skulle ha to, og nå er det jeg som av og til sukker litt og tenker "tenk om jeg bare hadde hatt en hund, så kunne jeg tatt den med nå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER mer styr med to hunder. Uansett hvor veloppdragne de er, så blir det mer... masse :-) ... å ha med seg på besøk til folk, i butikker etc. Da jeg hadde bare en hund, fikk den være med i mange flere sammenhenger enn nå når jeg har to - selv om den ene er liten. Med en hund tenkte jeg knapt på at jeg hadde hund; den var med i butikker (unntatt mat selvsagt), den var med mange steder, uterestauranter etc. Med to BLIR det mer sirkus, de tar mer plass, gjør mer av seg, og gjør ikke alltid det samme!

Ikke alt man gjør handler om hund, for å si det slik - og det er deilig å være relativt vanlig med bare en hund, enn å være "han eller hun med hundene". Enten man er på hyttetur eller på badestranden. Og mine hunder er rimelig veloppdragne, for å si det slik...

Dermed blir det mindre sosialt på mange vis. For ikke har jeg samvittighet til å gå fra en... for å ta med den andre.

Så er det dette med det praktiske. Med to hunder synes jeg bil er NØDVENDIG, for å si det slik. Buss og tog er krøkkete og styrete, selv om alt går. Men siden du nå har VALGET - så hadde jeg rådet deg til å fortsette å ha én hund og heller kose deg med den.

Hvorfor to? Har du mer ambisjoner enn den første er god nok for? Eller er det for at de skal ha "selskap"? Hunder liker å kjenne andre hunder, men de aksepterer like godt å være alene - du kan heller finne frem til noen "hundevenner" som du kan møte jevnlig, det finner man kjapt frem til på nye steder, er min erfaring.

Det er deilig å få avlastning hvis man skal noe også, og det er ikke lett å få barnevakt til to større hunder - og det er uansett vanskeligere enn til én.

Og bare for å ha sagt det... jeg har TO, ville ikke unnvært noen av dem, og de er sterkt knyttet til hverandre, men mest av alt er hver av dem knyttet til MEG - så jeg tror begge hadde trivdes like godt med å være enehund. Det var jeg som på død og liv skulle ha to, og nå er det jeg som av og til sukker litt og tenker "tenk om jeg bare hadde hatt en hund, så kunne jeg tatt den med nå".

Hmm, ja her fikk jeg virkelig noe å tenke på :wink: Som sagt skal jeg jo se åssen det går med en hund først, siden jeg antaglig skal bo alene :) Det med bil er vel ikke det største problemet, da jeg regner med at jeg snart skal ta lappen. Men vis jeg ikke får gjort det, da er det jo ikke akkurat noen fordel med to hunder. Hvorfor? Jo, det er jo det der med selskap til den jeg har, foreks når de må være alene litt. Ellers så synes jeg at det virker veldig koslig med to hunder, dobbelt så mye glede som noen sier, men også masse mer ansvar, det er jeg fullstendig klar over, og at det vil koste mer :D Jeg har nå snakket med endel som har to hunder og synes det høres koslig ut, selv om det også kan finnes negative sider. Så jeg har jo noe å tenke på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives med å ha to hunder. De også. :) Tydelig at de koser seg sammen. Det jeg ville gjort annerledes i fremtiden er å heller ha to hunder som er mer like, bl.a i størrelse, slik at det er lettere å samkjøre aktivitet. (den ene fryser fortere, blir fortere sliten, syns det er kaldt når den andre syns det er helt ok ute osv), ulik lekestil (ene liker jaktlek og andre liker boksing) Ene voffen liker skogsturer, den andre liker å sole seg på et piknik pledd . :wink: Ene liker å leke med mynder, miniatyrer og settere, andre rottweilere, boxere, bullmastiffer o.l. Det er sjelden jeg aktiviserer og går tur med dem sammen, så det blir på en måte nesten 100 % mer jobb og mosjon for min del. Men minst 100 % hyggeligere. :D

Har "hundebil" og fast barnevakt. Ser ikke helt for meg at det hadde fungert uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja her fikk jeg virkelig noe å tenke på :wink: Som sagt skal jeg jo se åssen det går med en hund først, siden jeg antaglig skal bo alene :) Det med bil er vel ikke det største problemet, da jeg regner med at jeg snart skal ta lappen. Men vis jeg ikke får gjort det, da er det jo ikke akkurat noen fordel med to hunder. Hvorfor? Jo, det er jo det der med selskap til den jeg har, foreks når de må være alene litt. Ellers så synes jeg at det virker veldig koslig med to hunder, dobbelt så mye glede som noen sier, men også masse mer ansvar, det er jeg fullstendig klar over, og at det vil koste mer :D Jeg har nå snakket med endel som har to hunder og synes det høres koslig ut, selv om det også kan finnes negative sider. Så jeg har jo noe å tenke på :D

Jeg fikk Minnie fordi jeg ville ikke at Mia skulle være mye alene når jeg flyttet ut, det blir en helt annen ro hjemme når de er to - de finner selskap i hverandre :D Når det er sagt er jeg ikke superglad for at de adopterer hverandres uvaner... Men nå vurderer jeg jo å få meg en hund til snart, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med å ha 5 bikkjer, samt to unger helt alene jeg! :)

Men nå har jeg både plass og muligheter i forhold til jobben min, så derfor går det greit!

Men om man mottar Hundesport, så står det noe om det å skaffe seg hund nr. to og hva man bør tenke over. Les det, for det var en kjempefin repotasje! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er sikkert nedlagt nå, men svarer allikevel :)

Jeg har bod for meg selv siden jeg var 16, å da fikk jeg meg også min første gordon setter. Syns det er helt topp å bo sammen med hunden sin. Når har jo jeg gått skole da, så helgejobben har jo ikke brakt inn mer penger enn nødvendig, men den lot oss nå level normalt. Har ikke for æyeblikket råd til noe store greier å bo i, så for min del er en hund nok akkurat nå. Er også litt enklere å komme seg fram og tilbake og slikt, men om man vil ha to hunder, så klarer man å finne en løsning på slikt.

Jeg hadde en venn som hadde en Gordonsetter han skulle avlive. Alternativet var at jeg overtok den. Etter nøye overveining måte jeg avslå. Dette fordi jeg for det første ikke vet hvor jeg tilslutt havner hen. Blir nok å studere litt mer å slikt, så for meg er en hund nok akkurat nå. Den andre grunnen var rett og slett økonomi. Troy spiser lett mat for 400 i mnd, å med to blir dette 800. Men da skal det jo også sies at det er forskjell på hvor mye mat forskjellige hunder spiser. Her er bare noen av mine tanker, uansett hva du finner ut er det altids en løsning for alt av hindringer du vil møte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...