Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hundesport


Frisbee

Recommended Posts

Men som dere sier - jeg er bare i klasse 1 i agility og jeg aner ikke hvor mye vanskeligere det er i de høyere klassene. Men for vår del er et av de største problemene i lydighet er å holde motivasjonen oppe uten å kunne godsnakke med henne eller noe før øvelsen er slutt - og da er i hvert fall det problemet løst når vi går agility, for der kan jeg snakke og rope så mye jeg vil til henne - og da jobber hun som en kanon. Så på den siden er det vanskeligere med lydigheten for vår del - men på den annen side er det mye som kreves i agility, siden alt skal skje i en enorm fart, banene er helt ukjente for hunden og det skal ikke minst være helt nøyaktig for ikke å få feil. Så det har begge sine vanskelige og sine enklere deler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar
Vicky og Astrid har bare konkurrert noen få ganger i klasse 1' date=' det er derfor jeg mener at de ikke helt har skjønt hvor mye arbeid det er å lykkes i agility. Men det kommer sikkert med tiden..[/quote']

Helt enig!

Kjente det begynte å koke inni meg her nå, så jeg skal ikke si noe mer jeg.. ;)

Men det utsagnet tyder jo på lite erfaring innen sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som dere sier - jeg er bare i klasse 1 i agility og jeg aner ikke hvor mye vanskeligere det er i de høyere klassene. Men for vår del er et av de største problemene i lydighet er å holde motivasjonen oppe uten å kunne godsnakke med henne eller noe før øvelsen er slutt - og da er i hvert fall det problemet løst når vi går agility' date= for der kan jeg snakke og rope så mye jeg vil til henne - og da jobber hun som en kanon. Så på den siden er det vanskeligere med lydigheten for vår del - men på den annen side er det mye som kreves i agility, siden alt skal skje i en enorm fart, banene er helt ukjente for hunden og det skal ikke minst være helt nøyaktig for ikke å få feil. Så det har begge sine vanskelige og sine enklere deler:-)

Jeg skal ikke være uenig i at det kanskje er vanskeligere å holde motivasjonen oppe i lydighet enn i agility, men det er like mye pirking og arbeid som må til, hvis ikke mer, i agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har gått klasse 2 og 3 baner, og jeg vet hva det går ut på. JA det er brå svinger, og vanskelige kombinasjoner, men JEG mener fortsatt at lp krever mer presisjon fra hund og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har gått klasse 2 og 3 baner' date=' og jeg vet hva det går ut på. JA det er brå svinger, og vanskelige kombinasjoner, men JEG mener fortsatt at lp krever mer presisjon fra hund og eier.[/quote']

Brå svinger er jo ikke poenget da... Det er ikke det man er ute etter. Man er ute etter flyt i løpet, og svinger som sparer hundredeler. Jeg spør igjen: På hvilket nivå konkurrerte du?

Til sammenligning: Jeg har gått lydighet klasse en med tinka på klubbmesterskap, og det uten å trent ett minutt. Så det dsynes jeg var så enkelt at det var komisk. men fordi det tross alt var klasse en, og ikke kan sammelignes med elitenivå, så sammeligner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky og Astrid har bare konkurrert noen få ganger i klasse 1, det er derfor jeg mener at de ikke helt har skjønt hvor mye arbeid det er å lykkes i agility. Men det kommer sikkert med tiden..

Ah, da fikk jeg svar. Og da skjønner jeg jo hvorfor hun uttaler seg som hun gjør. Det å ha godt noen klasse tre baner er ikke å begynne å forstå en gang. Det er når man begynner med finpussingen at det virkelig går opp for en... Hvordan spare hundredeler på svinger, og samtidig ha sikre felt, hvilke føringsteknikker passer best i ulike kombinasjoner, slalominnganger i stor fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da fikk jeg svar. Og da skjønner jeg jo hvorfor hun uttaler seg som hun gjør. Det å ha godt noen klasse tre baner er ikke å begynne å forstå en gang. Det er når man begynner med finpussingen at det virkelig går opp for en... Hvordan spare hundredeler på svinger, og samtidig ha sikre felt, hvilke føringsteknikker passer best i ulike kombinasjoner, slalominnganger i stor fart.

jeg mener og står fortsatt fast ved at lydighet krever mer presisjon ;) Prøv selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være uenig i at det kanskje er vanskeligere å holde motivasjonen oppe i lydighet enn i agility, men det er like mye pirking og arbeid som må til, hvis ikke mer, i agility

Ja, det var jo det jeg mente:-) På noen sider er er agility vanskeligere, på noen sider er lydighet vanskeligere. Når jeg debuterte i agility hadde jeg problemer med en for kreativ og oppspilt hund. Når jeg går lydighet er det motsatt - men noen ganger er hun altfor kreativ der også. I agilityen trener vi veldig mye på handling, noe vi syns er vanskelig. I lydigheten sliter vi med en bråstopp på innkalling med stå, hvor bare ett skritt trekker mange poeng, samtidig som en liten feilberegning gir deg 5 feilpoeng på agility

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonder Woman!

Vi kan snakke om det når du har konkurrert mere da vet du :wink:

Nei! WONDERDOG!! ;) Det må det være. Det sa til og med en dommer på uoff konkuranse, at her har jeg en hund som vet nøyaktig hva den skal. Også stoler hun så på meg, så jeg trenger ikke å gi mye tegn for å føre rett. Hun er veldig var på hver eneste bevegelse.

ja, det kan vi :P Skal nok få dradd meg på en agilitykonkuranse snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri noe problem i lp heller? hvorfor går du ikke til 10 poeng på alt da?

Det finnes ingen som får en 200 poenger som er 100% ekte. Det finnes alltid feil. Og selv om man har en hund som gjør ting perfekt kan alltids ting påvirkes på konkuranse ;) det er helt normalt. Utendørs er det best da :P Husk at en hunds form, og sist men ikke minst eiers har MYE å si ;) Hvis alt klaffer, da klaffer det. Det gjelder alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen som får en 200 poenger som er 100% ekte. Det finnes alltid feil. Og selv om man har en hund som gjør ting perfekt kan alltids ting påvirkes på konkuranse ;) det er helt normalt. Utendørs er det best da :P Husk at en hunds form, og sist men ikke minst eiers har MYE å si ;) Hvis alt klaffer, da klaffer det. Det gjelder alle hunder.

Bare lurte siden du sa at det aldri var problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener og står fortsatt fast ved at lydighet krever mer presisjon ;) Prøv selv

Som sagt så har jeg prøvd. Gikk mye lydighet før. Tinka er den første som går agility. Jeg gikk lydighet med alle mine foregående, men så fikk jeg hele greia så opp i halsen, at jeg gikk helt over til agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innstillingen din er veldig feil her, Vicky, og det er tydelig at du ikke har drevet noe særlig med agility. Agility klasse 3 baner er ikke vanskelige hvis man går dem i fri ved fot, men agility sluttet å være lydighet med hinder for 15 år siden!!!!

Jeg har ikke sagt at lydighet ikke krever presisjon, og trener lydighet på hobbybasis med Minnie og Mia, men agility krever vel så mye.

Hvilke resultater har du å vise til i agility med Vicky siden dere ikke sliter med det? Selv om dere har gått få konkurranser burde dere jo ha gjort det knallbra for at du skal kunne ha den innstillingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun har konkurrert jeg? Hun skrev lenger opp at hun ikke konkurrerer, og hun er ikke å finne på agipros resultatlister. Ville også se disse fantastiske resultatene, så jeg prøvde å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har stor respekt för alla som lyckas med agility på elitnivå. Jag vet hur svårt det är, hur mycket träning som ska till för att bli bäst. Tyvärr upplever jag ändå att det är (med rätt hund) enklare att ta sig upp i klasserna i agility utan att egentligen träna eller ha någon koll över huvud taget. Man bara anmäler sig till alla tävlingar, varje helg, och så åker man runt, och någon gång funkar det. Speciellt i small och medium, där konkurrensen inte är så stor. I lydnaden tror jag att det kräver mer insats för att ta sig upp i klasserna. I den yttersta eliten är skillnadena inte där, där är jag övertygad om att alla som är där tränar mycket, och bra. Jag har själv harvat mig runt i klass I (agility) i massor med år, så jag menar absolut inte att agility är enkelt, bara att möjligheten att komma långt på ren tur är större än i lydnaden...

*duckar för attackerna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt: Jakt med retriever er det store for meg, spesielt jaktprøve. Det er vel egentlig avansert apport trening i det store og hele. Det å se hunden komme med nyskutt and med knalloransje føtter, grønn hals og gult nebb, og hunden sitrer av stolthet - det er et syn man sent glemmer. Vi trener med debuten som mål, i unghundmesterskapet på Ringerike. Deretter jobber vi oss mot AK og EK. Apport er spennende, og det har vært nyttig mange ganger å ha en hund som apporterer hva som helst. Det er vanskelige øvelser, hundefolk utenfor jaktretriever miljøet mister ofte pusten av å se en god jaktretriever i aksjon. Utrolig moro!!

lisaavlevering.JPG

Lisa på working test kurs

Bruks:Jeg trener jakt-feltsøk med Lisa, dvs dummies i stedet for gjenstander eller naturpinner o.l., 30x30 meter. Det går mest på dirigering, det å holde hunden innenfor området, samtidig som det er trening å søke etter dummy/fugl som hunden ikke har markert (hunden har ikke sett dummy/fuglen falle). Hunden blir bare sendt ut, og man overlater resten til hundens erfaringer og sanser. Jeg går også jevnlig spor med henne, og vil begynne med blodspor til våren. Jeg trente rundering med dobermanntispa jeg hadde før, det er noe som gav mersmak. Jeg synes dog det er litt skummelt å kombinere jakttrening (nesa i bakken) med rundering (nesa i opp fra bakken), men jeg vil prøve Lisa også i rundering og se hvordan det utarter seg. Tror ikke jeg vil konkurrere i bruks noen gang, det er mest for aktiviseringens skyld og for moro skyld jeg gjør dette. Lisa er helt i ekstase når hun får på sporselen, da kyler hun nesa rett i bakken, halen går og hun søker intenst. Moro å se!

lisaspor3.jpg

Lisa går spor

Lydighet: Jeg har ambisjoner innen lydighet, ikke så store, men de er der. Vil gjerne ha Lisa på hvertfall klasse II nivå, jeg får se når vi til våren får meldt oss på konkurranserettet lydighetskurs. Etter å ha sett filmene på klickerklok.se har jeg hvertfall lyst til å satse! Lisa er utrolig rask, så hvis jeg bare får ræva i gir og begynner å trene seriøst så tror jeg absolutt vi kan komme langt.

lisatreapport2.jpg

Lisa med treapport

Agility: Jeg vil såååå gjerne prøve Lisa i AG, først utenom kurs siden hun er bare 9 mnd. Tror ikke jeg kommer til å trene konkurranserettet, men det ser jo så moro ut for hundene! Lisa er helt i hundre når jeg tar frem mitt hjemmesnekra hinder. Skal kjøpe slalompinner og snekre sammen fler hinder jeg, samt snike meg inn på fritreninger når det ikke er instruktører tilstede.

lisahopp2.JPG

Lisa hopper LP hinder (jada jeg veit det ikke er et AG hinder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun har konkurrert jeg? Hun skrev lenger opp at hun ikke konkurrerer, og hun er ikke å finne på agipros resultatlister. Ville også se disse fantastiske resultatene, så jeg prøvde å finne henne.

Joda, hun har konkurrert. Vicky & astrid startet på Melsomstevnet i fjor og på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har stor respekt för alla som lyckas med agility på elitnivå. Jag vet hur svårt det är, hur mycket träning som ska till för att bli bäst. Tyvärr upplever jag ändå att det är (med rätt hund) enklare att ta sig upp i klasserna i agility utan att egentligen träna eller ha någon koll över huvud taget. Man bara anmäler sig till alla tävlingar, varje helg, och så åker man runt, och någon gång funkar det. Speciellt i small och medium, där konkurrensen inte är så stor. I lydnaden tror jag att det kräver mer insats för att ta sig upp i klasserna. I den yttersta eliten är skillnadena inte där, där är jag övertygad om att alla som är där tränar mycket, och bra. Jag har själv harvat mig runt i klass I (agility) i massor med år, så jag menar absolut inte att agility är enkelt, bara att möjligheten att komma långt på ren tur är större än i lydnaden...

*duckar för attackerna*

Jeg er jo uenig selvfølgelig, skal man tenke på denne måten må man jo kunne si at lydighetsekvipasjer har flaks når de møter snillere dommere. Agility er mye trening, og selvfølgelig for noen ekvipasjer går det flott og man får opprykksnappene fort (særlig etter at plasseringskravet ble fjernet), men det er stort sett i klasse 1. Når man kommer oppover i klassene er det treningsmengde, samarbeidet mellom hund og fører og dyktighet som teller - ikke flaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun har konkurrert jeg? Hun skrev lenger opp at hun ikke konkurrerer, og hun er ikke å finne på agipros resultatlister. Ville også se disse fantastiske resultatene, så jeg prøvde å finne henne.

Ser det ble mye styr av min kommentar. Ærlig talt, jeg gidder ikke å sjekke ut resultatene deres. :) Bryr da ikke meg det! gleder meg stort om dere klarer dere bra, og kommer frem, men jeg er da ikke opptatt av å sjekke dere opp! hehe... sitter å ler litt her må jeg innrømme :P men tilbake til den opprinnelige saken.

Jeg har konkurert tre ganger kan jeg huske. Og dere kan tro jeg lyver og hva dere vil. Alle gangene gikk rævva sier jeg rett ut. Og det var min egen skyld 100%! jeg meldte meg på lydighet før alle gangene, fikk ikke med meg noen som helst briefing, og måtte hoppe rett på banen uten å vite hvor jeg skulle. :oops: Her snakker vi dumskap på høyt nivå. Men om jeg angrer? Nei! Vi hadde det da morro da vi suste rundt på bannen som noen idioter å lo! :P Så har jeg ennå satset for fullt der? NEI. Og jeg sier min mening ut ifra erfaring, andre venners erfaring, og ting jeg har hørt og opplevd opp gjennom min tid. På trening syns jeg vi har oppnådd kjempemye bra. Og vi prøvde oss på kompliserte baner, og jeg syns vi mestret dem godt :P Og vi fikk fine kommentarer, og jeg syns ikke det var spesiellt vanskelig, så jeg sier da bare utifra min erfaring! Men det er da selvfølgelig vanskelig! men ikke så presist som lp syns jeg, og har jeg opplevd. Dere trenger da ikke å haggle ned RESULTATER RESULTATERRRRERRR som på Canis? Syns bare det blir mer og mer stygge kommentarer nå som canis har flytta seg over hit. Jeg kan vise resultater hvis jeg satser, men det har jeg ikke gjort! Og det skal jeg gjøre, men ikke for å få resultater, men for å kose meg med det dyret som betyr mest for meg, og for å gjøre noe som gir mening for oss. Jeg er ikke verdensmester, men jeg har da lov å si noe jeg og? Må jeg virkelig være verdensmester for at dere skal gidde å høre på min erfaring?

Det jeg sier, det er som sagt utifra det jeg har opplevd opp gjennom min tid med agility og lydighet. Jeg har diskutert temaet med mine nærmeste treningsvenner, og vi alle kom frem til at vi syns det er mer presisjon i lydighet. Bekjente som har kommet langt i agility har fortalt meg at de syns det er mye vanskeligere i lydighet. Disse var på høyt nivå i agility. Det er fler som sliter med lydighet, og som begynner med agility og tar det lett. De orker ikke lydighet for det er så pirkete og presist sier mange. Men jeg dømmer dem da ikke! Og sånn har jeg fått høre opp gjennom tiden, og selv måtte jeg ikke måttet jobbe med annet i agilityen enn vippa. Føringen går kjempefint når jeg får med meg briefing ;) Jeg har prøvd avanserte baner, og det som er snodig er at hunden gjør det uten problemer hvis jeg fører rett! så bare jeg har hodet på rett sted da går det bra :P vi har da selvsagt gjort feil, men da har det ikke vært noe problem å få det til. Det umulige tar bare litt lengre tid ;) Sa en klok person til meg i forbindelse med skolefag. På uoff konkuranser har det gått flott, bortsett fra en gang når hun hadde løpetid. Og jeg sier langt ifra at Agility er lett!! Det er VANSKELIG I STOR GRAD! Det krever av både eier, og hund. Og har man en hund som lett stresser eller er slapp er det enda vanskeligere. Og vi har da ikke hatt det helt problemfritt, men problemene var ikke vanskelige å løse med rett treningsånd og humør :D Så jeg ser på det som trening, ikke problemer. Og agility er vanskelig. Det er det virkelig. Hvertfall de mest kompliserte kombinasjonene. Det krever trening, tålmodighet, og energi. Agility er en vanskelig og krevende sport. Det kan jeg med hånden på hjertet si. Du kan ikke bare si gjør ditt og gjør datt så gjør hunden den. Det krever rett føring av eier, og trening og mestring for hunden. Men jeg syns lydighet krever mer presisjon likevel. Og presisjon trenger ikke nødvendigvis å bety vanskeligere. Det er kanskje det for noen, men ikke for alle. Likevel syns jeg lp krever mer presisjon. (hunden kan f.eks ikke bjeffe). Jeg syns lydighet krever mer av begge, og mer presisjon uansett hvor mye dere haggler.

Det jeg sier sier jeg ut ifra erfaring. Alt har med individ, og Mikrosystemet og mesosystemet. Det avgjør hva som er vanskelig.

Og jeg syns dere seriøst kan skjerpe dere. Haggle ned bare fordi en person sier en mening som man ikke er enig i. Sjekke resultatene mine til og med :D Jeg interesserer meg hvertfall ikke for deres resultater. Jeg blir glad hvis dere mestrer ting med hundene deres, men ellers blåser jeg opp i det altså... :D hehe.... Jaja, dere får kose dere. Kommer vel til å overvåke meg når jeg får websida i orden... hehehe. hvis resultater og oppsjekking av andre er så viktig... jaja...

Jeg sier bare lykke til og kos dere! ;) Jeg hadde ikke kost meg hvis jeg måtte bruke min tid på å sjekke opp andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo uenig selvfølgelig, skal man tenke på denne måten må man jo kunne si at lydighetsekvipasjer har flaks når de møter snillere dommere. Agility er mye trening, og selvfølgelig for noen ekvipasjer går det flott og man får opprykksnappene fort (særlig etter at plasseringskravet ble fjernet), men det er stort sett i klasse 1. Når man kommer oppover i klassene er det treningsmengde, samarbeidet mellom hund og fører og dyktighet som teller - ikke flaks!

Er enig med Fanny... Men selvsagt teller sammarbeidet, treningsmetoden og alt i agility! Men jeg mener det krever mer presisjon i lp. Det er det. Men selvsagt er også agility krevende. :) Det ville vært som å si at alle som trener agility og har kommet langt der har klart det uten å måtte jobbe. Det ER vanskelig og krever, men samtidig syns jeg det er mer presisjon i alt i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...