Gå til innhold
Hundesonen.no

Til dere som driver aktivt med lydighet

millemonk

Recommended Posts

Skrevet

Selv om jeg og Bølla er helt i startfasen, prøver jeg å finne ut hva vi skal "satse på" slik etterhvert. Jeg er fast bestemt på å BRUKE ham, men er litt usikker til hva.

Har imidlertid begynt å tenke på lydighet.

Derfor, til dere som trener (gjerne konkurrerer) aktivt i lydighet;

- Hvor mye tid må man beregne på å bruke på trening? Jeg skjønner selvfølgelig at det er individuelt, og at det er snakk om MYE tid, men hadde vært fint å høre noen eksempler på en treningsuke fra dere.

- Hvordan er treningen lagt opp i klubbene? Vi går nå grunnkurs, er det anbefalt å ta videregående kurs i lydighet i tillegg, FØR man begynner å trene i en klubb, eller kan man lære dette i klubben?

- I hvor stor grad får man oppfølging i klubben? Jeg er jo helt fersk, og kjenner ingen som driver med lydighet på denne måten, så jeg trenger i tilfelle endel veiledning.

mm :)

Skrevet

Jeg trener lydighet 5-10min 1-2 ganger om dagen

Fint å gå kurs samtidig som man er med på åpne treninger med klubben. Der trener man på egenhånd, men det er alltid personer som kan gi råd og veiledning.

Det med oppfølging er veldig forskjellig fra klubb til klubb, men hjelp og gode råd får man alltids :)

Skrevet

Jeg ville nok gått en konkurranse kurs før du begynner å trene på egen hånd. Det er mye detaljer som er viktig å vite om, spesielt om du ønsker å konkurrere med bra poeng sum.

Selv så satser jeg høyt, så i snitt så bruker jeg vel 1-2 time hverdag på dette.(fordelt på flere økter)

Men jeg konkurrere i flere grener så det krever litt. (Det er heller ikke med alle raser du kan holde på så lenge før dem syns det er kjedeligt)

Nå er vel gjerne jeg i den ekstreme enden av skalaen :oops:

Dra også gjerne å se på konkurranse slik at du vet hva som kreves, det er også meget lærerikt å titte på konkurranser. Om du sender meg en PM og hvor du bor så kan jeg hjelpe deg med å finne ett stevne i område :)

Skrevet

Jeg trener ca 16-20 min hver dag med min hund :wink:

Det er ikke så veldig bra med kurs/trening i sammen her i hundeklubben, noe som er litt trist :) Så her blir det veldig mye trening alene..

Skrevet

må bare legge til:

Det er ikke lengden på treningen som er viktig! Men hvor bra treningen er! Når jeg driver nyinnlæring (ny øvelse) så trener jeg på stuen muligens bare 2-3min av gangen (også kortere).

Det med klubber variere veldig. i min forje klubb så trente alle sammen. Fra landslagsnivå til nybegynner. Vi hjalp hverandre. Den klubben jeg er i nå så har dem konkurranse grupper (som man betaler for) for å få litt ekstra hjelp. Dem er ikke alltid lett å komme med på. Eller du må bare være tøff og spørre om hjelpe eller være en gjeng som trener sammen.

Som sagt, det varierer fra klubb til klubb. Om jeg var deg så hadde jeg prøvd å få kontakt med noen som er i klubben og høre hvordan forholdene er din klubb.

Skrevet
Dra også gjerne å se på konkurranse slik at du vet hva som kreves, det er også meget lærerikt å titte på konkurranser. Om du sender meg en PM og hvor du bor så kan jeg hjelpe deg med å finne ett stevne i område

Jeg bor i Oslo. :)

Skrevet

Klubber i selve Oslo er ikke mange av, da blir det mer hundeskoler.

Men om du har bil så har du Stovner Hkhttp://www.stovnerhundeklubb.no/. Dem holder til på Hellerud på vinteren og Lydighets folket er i Stovner område sommeren.

ellers så har du Lørenskog hundeklubb.http://www.lorenskoghundeklubb.no/

Om du er intressert i å titte på konkurranse så er det en en i Flateby hallen søndag den 22.januar. Der er dem mange påmeldte i alle 4 klassene. Her vil du hat mulighet til å se nybegynnere til landslagsnivå.

Skrevet
Klubber i selve Oslo er ikke mange av, da blir det mer hundeskoler.  

Men om du har bil så har du Stovner Hkhttp://www.stovnerhundeklubb.no/. Dem holder til på Hellerud på vinteren og Lydighets folket er i Stovner område sommeren.

ellers så har du Lørenskog hundeklubb.http://www.lorenskoghundeklubb.no/

Okay, men jeg søkte litt og fant Røa Hundeklubb - er det noen som har erfaring med dem?

Jeg har ikke bil (derfor jeg vurderer lydighet fremfor bruks også), så det må være greit å komme seg dit med kollektivtransport.

Om du er intressert i å titte på konkurranse så er det en en i Flateby hallen søndag den 22.januar. Der er dem mange påmeldte i alle 4 klassene. Her vil du hat mulighet til å se nybegynnere til landslagsnivå.

Tusen takk! Skal prøve å få til det.

Skrevet

helst to timer hver dag her. før jul var det sånn, men akkurat nå er det litt roligere.

Skrevet
Takk for svar.

Er det noen som har klubber å anbefale - i Oslo?

Oslo og Omeng er vel de som har best tilbud når gjelder LP. AG så er det Stovner. Trodde Røa var nedlagt jeg?

http://www.oodk.org/ (oslo og omeng)

http://www.stovnerhundeklubb.no/

http://www.dinbestevenn.no/ (en hundeskole, som også har fellestreninger etter endt kurs)

Lykke til!

Selv bruker jeg varierende tid på trening. Det tar likevel tid å få frem en god LP hund.

Mvh

Margrete

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...