Gå til innhold
Hundesonen.no

fordeling på hundene dine?


marcoograya

Recommended Posts

er du hele tiden sikker på at de får like mye eller hvordan gjør du det når du har fler enn en hund?

syntest du det er vanskelig til tider å fordele riktig?

Er ikke helt sikker på hva du mener..? er det treningstid, kosetid eller... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kos:raya krever sååå mye mer enn marco og jeg vet ikke helt om han trenger like mye som henne og er litt mer reservert eller om han ikke tørr fordi hun er der.

trening:raya trener jeg lite med, men går masse turer. marco får masse av begge deler.

konkusjon:føler raya krever mer kos og marco mer trening, men jeg kunne bli flinkere til å fordele likt...både med trening og kos!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita fikk mer trening enn Balder, men det var fordi Cita ble brukt mye mer i konkurranse enn Balder ble. I tillegg trente Balder kortere treningsøkter, og på slutten var han veldig svak, så det ble mest tid til kos.

Jeg får snart aussievalpen og målet er å starte i klasse 1 med henne når hun er 9 mnd gammel (da kan de delta), og komme opp i eliteklassen innen et år om hun er klar nok. Da blir Cita og aussien i samme klasse, men mest sannsynlig har Cita blitt N lch. Da har jeg bestemt meg for å legge treningen på hyllen, og konkurrere først og fremst med valpen. Om begge er i samme klasse kan jeg ikke ha fellesdekk med to hunder liksom. Men å fortsette å trene Cita litt i lydighet for vedlikeholdet, og gjerne ta noen konkurranser i utlandet for å få utenlands lydighetschampionat også. Men bare for vedlikeholdet, og hun elsker lydighet og er så altfor ung til å pensjoneres! Og jeg har funnet ut at det blir bedre å satse på LP med aussien og helle mer mot bruks, så slipper jeg i hvert fall at det kræsjer på konkurranse.

Altså, etter at Cita er blitt N lch vil det bli mindre lp-trening, og mer brukstrening (haha, spørs om det går egentlig! Vi er begge hekta på lp!), og satse mer på aussien.

Men jeg vet ikke hvordan det blir når den tid kommer;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det blir går ganske naturlig egentlig, tar meg tid til hver hund, og kommer de og vil ha oppmerksomhet og kos så får de det og når jeg trener med en hund, så får den neste trening etterpå osv. sitter jeg å koser med en og de to andre også vil ha kos så får de det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to er ganske forskjellig av natur forde om dem er søsken.

Tispa er litt litt "frekk" å tar alt som en selvfølg når det gelder kos og oppmerksomhet, hun er også den som virker "smartest" til å lære seg nye hverdagsord som "ut å tisse?" å oppfatter kjapt hva som skjer rundt henne..Hun er å den som e fliknest i å gjøre rampestreker,hehe..Da blir det øutomatisk litt mere oppmerksomhet på henne..

Mens hann hunden er litt "naiv" og myk. Litt sånn "unskyll at jeg er til" Og han er den som er mest "lydig"

Men ingen hunder er like å kan derfor ikke behandles likt. Jeg prøver ikke å gjøre alt likt for/med dem. Men prøver heller og tilpasse det etter behov..

Å det synes jeg er litt vanskelig av og til..Men det går greit.. Jeg føler av og til at jeg forskjllsbehandler dem litt siden hun er mye mer krevende enn hann på alle områder :? Men jeg prøver å gjøre mitt beste for at de skal få sine individuelle behov :)

Blei litt rotete det hær :oops: men håper du forsto hva jeg mente.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har det nå, med en chihuahua og en labrador så blir det litt skjev fordeling, haha. Bruker mye mer tid på Lisa enn jeg gjør på Pedro, men nå er jo Lisa i hardtrening og jeg trener med konkurranse som mål så det blir jo ganske naturlig.

Hvis labrador nr. 2 (La oss kalle den Nova) kommer i hus til høsten så er Lisa ett år og fire mnd og akkurat begynt å konkurrere i unghundklasse (UK= 9-24 mnd). Når Nova er 8 mnd så begynner Lisa i AK og Nova er i trening før hun debuterer ved ett års alder i UK. Når Nova går over i AK så regner jeg med at Lisa er i EK. Håper på NJCH når Lisa er 2,5 år, derfra går det til SJCH osv. Altså blir det tett treningsopplegg med to konkurrerende hunder!

(Det kommer et norsk kull i 2007 som blir SINNSYKT bra, hvis jeg får tispe derfra så er det verdt å vente. Hvis ikke blir det ny Rhypyker hund, eller fra en svensk kennel som er veldig bra. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hjemmeværende og har mulighet til å fordele tiden godt på mine to hunder.

Men de er jo på forskjellige plan, Goshi er voksen, familiehund med HD E, og har derfor sine restriksjoner. Så hun får masse kos, og trim etter dagsformen.

Chanita er en valp på vel 4 mnd så hun er i startfasen. Nå har vi startet ringtrening og så litt dressur. Men, hun er som sagt valp og derfor ligger listen litt lavt med tanke på krav til henne. Og så får hun like masse kos som Goshi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...