Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing ved besøk


Ane
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger litt input jeg. Nora har begynt(bjeffa aldri før) å bjeffe og bjeffe og bjeffe når vi får besøk av folk hun ikke kjenner. Hun begynner fra ringerklokka går, men da bare "rolig bjeffing", når hun hører fremmede stemmer så er det "bjeffbjeffbjeffbjeffbjeff....". Jeg pleier å gå ut i yttergangen, og la henne bli igjen i innergangen mens jeg åpner og tar inn folk. Istad kom farfar til samboer og hun bjeffer konstant. Jeg pleier å ta henne inn i stuen, eller på kjøkkenet som er rom rett fra innergangen, men da står hun bare der å bjeffer. Når vi hadde besøk som skulle kjøpe sofa, så satt jeg henne på soverommet oppe, og da bjeffa hun helt til hun ikke hørte stemmene deres lengre. Der hører vi henne ikke så godt, men det er vel gjerne ingen god løsning, og det får jo henne ikke til å bli bedre i hvertfall, noe jeg gjerne vil. Hun hadde mest sannsynlig sluttet om jeg slapp henne bort til farfar ol. men det er ikke alle som vil ha noe med henne å gjøre, så at hun kan være stille selv om hun ikke får komme bort hadde vært fint!

Jeg har tenkt å henge opp lapp på døren med at vi kanskje bruker litt tid på å åpne, fordi jeg trener hunden på å ikke bjeffe på ringerklokka, men hva skal jeg gjøre? Eneste som har litt effekt er å sprute på henne med vann på slik sprayflaske. Kjefting hjelper ikke :P Holde for munn hjelper ikke :P Ikke at de to siste der er noe gode løsninger heller.

Noen som har hatt slikt problem som har noen tips, jeg ikke har tenkt på? Det er jo så irriterende! Føler meg litt fortapt og mislykka når jeg må ha hjelp med å få bikkja til å holde kjeft, må jeg innrømme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble ut ringerklokken, heng opp lapp om at de må ringe på mob når de står på døren pga bjeffing?

Største problemet er når hun hører stemmene. Klokka kan vi nok trene henne bort fra, den er hun ikke så ille på. Det er når hun hører folk hun bjeffer i ett sett.. Jeg kunne jo bedt alle holde kjeft da, men ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er når hun hører stemmene. Klokka kan vi nok trene henne bort fra, den er hun ikke så ille på. Det er når hun hører folk hun bjeffer i ett sett.. Jeg kunne jo bedt alle holde kjeft da, men ja :lol:

Men hvis hun ikke får hilse så vil jo ikke bjeffingen gi seg?

Du stenger henne ute av flokken så jeg syns ikke det er så veldig rart om hun blir usikker når hun blir tuppet bort fra flokken og hører fremmede stemmer itillegg til at hun blir sperret bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis hun ikke får hilse så vil jo ikke bjeffingen gi seg?

Du stenger henne ute av flokken så jeg syns ikke det er så veldig rart om hun blir usikker når hun blir tuppet bort fra flokken og hører fremmede stemmer itillegg til at hun blir sperret bort.

Hun bjeffer om hun får stå med meg, men ikke få gå bort til vedkomnet også. Og jeg kan ikke bare slippe henne bort til folk som ikke vil. Og det er ikke alle jeg vil slippe henne bort til heller. Jeg vil gjerne ha henne roet ned før jeg lar henne hilse. Ikke sleppe henne bort når hun står å bjeffer og kaver seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurvelevenet her bjeffa og var to som spurtet til døra når det kom folk. De måtte ligge på plassen sin i stua og være rolig før dem fikk hilse på folk i det heletatt. Tok tid i starten og etter hvert så ble det ikke så farlig med å hilse på folkene alikevell. Men dette var hurra det kommer folk og de MÅ vi overfalle som gikk i her. Merker også det hvis jeg må stenge småen inpå et annet rom når det kommer noen da blir det mer liv i han å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurvelevenet her bjeffa og var to som spurtet til døra når det kom folk. De måtte ligge på plassen sin i stua og være rolig før dem fikk hilse på folk i det heletatt. Tok tid i starten og etter hvert så ble det ikke så farlig med å hilse på folkene alikevell. Men dette var hurra det kommer folk og de MÅ vi overfalle som gikk i her. Merker også det hvis jeg må stenge småen inpå et annet rom når det kommer noen da blir det mer liv i han å

Men hvordan få de til å ligge i ro på plassen da? Nora kan jeg plassere i ligg og gå fra mot døren, og etter jeg har gått et skitt, så står hun hakk i hel på meg. Jeg kan plassere henne tilbake, og hun er hakk i hel like etter. Til vanlig ligger hun når hun får beskjed, men hun kan ingenting av "bli" når det kommer fremmede folk og da kan hun bare bjeffe... :icon_confused: *Rive meg i håret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er hun når hun bjeffer?

Hun høres litt blokkert ut syns jeg slik som du beskriver.

Hvordan hun er? Ehm, hun er vanlig Nora, men bjeffer :P Hun tåler at jeg flytter/tar i henne osv, noe hun kan være sur av om det en en hund hun er opptatt og blokkert av. Merker ikke noe annet "negativt" på henne enn bjeffinga, og at hun ikke vil gi seg. Hun virker ikke sur eller noe slikt heller.

Har tidligere hatt henne på annet rom når vi har fått besøk av familie i bursdag ol. og tatt henne inn etter en stund, og da holder hun munn når hun får se folkene. Jeg holder henne ved meg til hun er helt rolig, og så slipper jeg henne og hun får hilse på nye folk. Noe som har gått fint. Problemet er bare at hun ikke kan gå løs med alle som kommer inn med en gang. Det er bedre at hun får komme å hilse på nye når folk har satt seg ned og alle er rolig osv. Ikke hilse når hun bjeffer når alle kommer inn og skal kle av seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hvis du ikke trenger inn til henne og får henne til å slutte bjeffe så er det en form for blokkering :)

Så da er spørmålet hvorfor den bjeffingen? Om hun også gjør det når hun er tilstede som du skriver lengre oppe så er det jo ikke at hun blir sperret ute av flokken.

Og siden hun ikke kan bli: knyt henne fast i noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hvis du ikke trenger inn til henne og får henne til å slutte bjeffe så er det en form for blokkering :)

Så da er spørmålet hvorfor den bjeffingen? Om hun også gjør det når hun er tilstede som du skriver lengre oppe så er det jo ikke at hun blir sperret ute av flokken.

Jeg kan snakke til henne, og det er litt "tilgang". Jeg kan si sitt, og hun sitter. Men hun blir ikke om jeg går derfra. Og hun ville bare sittet og bjeffet videre. Jeg har opplevd henne blokkert flere ganger, men hun er ikke slik i disse situasjonene, i hvertfall langt ifra så ille som jeg har opplevd før. Da er hun helt borte og utløser knurring om jeg tar å leder henne bort ol. Nå er hun veldig "bevegelig", men bjeffbjeffbjeff.

Og hvorfor bjeffing det vet jeg ikke. Det virker ikke som om det er for å være skummel eller noe slikt.

Edit: Kan det komme av at det er blitt sjeldent fremmede kommer på besøk? :) Kommer det en fremmed for henne som jeg ikke er usikker på kan "oppføre" seg, så lar jeg henne gå bort å hilse på med en gang, men om det er noen som ikke er så vandt med hund så er jeg ikke så lett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapp ved døren om at ting tar tid, få venenr emd åpå trening og gå fram og tilbake. ALtså ligge på plassen og gå fra hund etter hund tilbake på plassen osv til du akn nå døra og til besøkende har satt seg i sofaen og hundene er stille så fikk mine slippe til men da vaar ikke besøkende så interresante som om dem fikk løpe til og overfalle dem i gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapp ved døren om at ting tar tid, få venenr emd åpå trening og gå fram og tilbake. ALtså ligge på plassen og gå fra hund etter hund tilbake på plassen osv til du akn nå døra og til besøkende har satt seg i sofaen og hundene er stille så fikk mine slippe til men da vaar ikke besøkende så interresante som om dem fikk løpe til og overfalle dem i gangen

Ja, vi får prøve på dette :)! Er jo egentlig fremmede som er problemet. Og de får jeg jo sjeldent til å bli med på trening :P haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...