Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilbakevendende bakteriell infeksjon.


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Hunden min har nå for 3. gang begynt å vise små tegn på bakteriell infeksjon i huden.

De to andre gangene han har fått det har han blitt behandlet med spesialshampoo pluss antibiotikakur.

Andre gang han fikk det var det over et år siden forrige gang, men denne gangen er det bare ca. 2 måneder siden han sist hadde det. Første gang var på vinteren, så det har ikke sammenheng angående sesong.

Har fått veterinærtime i morgen og skal selvsagt ta en samtale da, men lurer på om noen har opplevd liknende og hva som kan være underliggende årsak?

Vet ikke hvilken type bakterie det er snakk om dessverre.

Tenker selvsagt på allergi, men vet. synes også det var rart at han ikke viser andre tegn på allergi, som f.eks har han aldri hatt ørebetennelse og det ble ikke vist noen tegn til sopp i undersøkelser, verken i ører eller på skrapeprøve. Men hva annet kan det eventuelt komme av om det ikke skulle være det?

Noen ca. antydning til hva vi kan forvente oss av pris på allergiutredning så vi er litt forberedt på hva som kan vente oss? Regner med at det er det som er neste steg nå.

Setter pris på alle tilbekemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike bakterielle infeksjoner er nesten alltid et symptom på et underliggende problem. For eksempel allergi eller en form for intoleranse for ett eller annet. Jeg hadde tenkt midd, altså støvmidd og lagermidd og/eller en intoleranse, eventuelt direkte allergi i forhold til fôret den får. Det er så utrolig mye det kan være, men begynn gjerne med fôret, det kan være det enkleste. Jeg har opplevd det samme som deg, og her var det fôrbytte som gjorde forskjellen. Kuttet ut alt av tørrfôr og gikk over på V&H. Fryste også alt av snacks, i tilfelle det er lagermidd hunden har reagert på.

Min mistet all pels på rygg og lår, og hadde konstant infeksjon i huden. Han gikk på flere, bredspektrede antibiotikakurer og kortison - og det hadde null virkning. Nå, ti uker etter fôrskiftet, er pelsen tilbake, tjukk og blank.

Det er jo så mye en hund kan reagere på og midd er en av de mest hyppige årsakene til ulike hudplager. Mine beste tips der er å holde huset støvfritt, vaske ofte, unngå at hunden ligger på tekstiler (eventuelt fryse tekstilene hunden ligger på, da midden overlever i vaskemaskinen), gi godbiter som er fryst på forhånd, vask hunden med Etilac, Epi Sooth eller annen veterinærsjampo beregnet på kløe. Jeg har blant annet brukt hudvasken fra Optima ph, også har jeg brukt en "hårkur" fra Nogga hudprodukter til hund. Jeg har også massert huden og børstet med en gummibørste, når det har vært mye døde hår, som skulle av i perioder. Ellers har jeg passet på og holde hunden så tørr som mulig og latt ham ligge ute i når det har vært oppholdsvær, da for å unngå støv.

Uansett, det kan være alt fra A til Å, men som skrevet, det er noen enkle grep man kan prøve seg frem med. Kanskje utgjør det hele forskjellen. Lykke til i alle fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver og utreder hudproblemer på pelsen. Først ble han grundig sjekket, klinisk undersøkelse, indre organsvikt, ekto- og endoparasitter (type lus, midd, orm).
Deretter sjekket de for lavt stoffskifte. Vi ventet en uke på svar, prøven kom tilbake som negativ, så da ble han satt på fordiett for å sjekke om han hadde allergi (RC Anallergenic).

Gått på det i 6 uker nå, og huden er mye bedre - vi har også renset huden (han hadde masse sår) med litt klorhexidin - dog ikke så ofte, noe som har hjulpet, men fôret har nok vært den største hjelpen. I tillegg blir han vasket med shampoo fra Virbac (mot seborre) og så bruker vi en spray fra Virbac som heter Humi Lac. Han er blitt råflott i pels og hud! :)

Når de går på fordiett så skal de ikke få annet enn foret. Men her har det vært vanskelig å få i han maten så litt leverpostei måtte til. Virker ikke til at han reagerer på det, heldigvis.
Så nå skal vi vel gå igang med å finne ut hva han ikke tåler...
Men jeg skal uansett få vetrinæren til å dyrke bakterien i huden hans, det kan gi oss en god del informasjon. Dyrket dere bakterien før han fikk antibiotika? :)

Dersom voffsen din blir bedre etter flere uker på allergifmat så kan dere begynne å finne ut hva det er han reagerer på:) Håper det løser seg for dere! Hudproblemer er noe herk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Råfôrer og er mange år siden hunden fikk så mye som en tørrkule, og synes det er merkelig også at det bare plutselig kan komme da han ikke har fått noe nytt.

Men skal drive med elemineringsmetoden pluss bli enda flinkere på å prøve å unngå midd/støv, og håpe det ikke kommer på nytt eller blusser seg opp igjen. Virker bedre nå med kun shampoonering (altså ikke antibiotika siden det var så tidlig), så får håpe.

Hunden kan verken være alene utendørs (deler også hage med andre) eller nekte han å være i sofaen f.eks, for å være skremmende ærlig så hadde ikke det vært noe liv for akkurat min hund, da hadde han faktisk hatt det bedre med å få slippe.
Kos og nærhet er det absolutt viktigste i livet hans, og det skal han fortsette å få lov til etter 10,5 år. Men "koker" håndklær osv ofte og lar han ligge på det, så skal jeg etterhvert få tak i Biabed.

Nå klør han ikke eller noe heldigvis (klør seg ikke mye generelt, men sårene kan klø), ikke gjort det på lenge. Synes også det er rart at det ikke er konstant dersom han utsettes for noe han reagerer på?

Men hvem vet, får bare ta en ting av gangen, så har jeg jevnlig kontakt med min veterinær og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er så "enkelt" som våteksem da? er det bare på sommerstid eller er det hele året? Du kan rense sårene med klorhexidin 1% (får det kjøpt på apoteket) det vil hjelpe på kløen og dempe bakteriene i alle fall, inntil dere finner ut hva det kan være! Det fungerer veldig fint her :-) Vi har jo valgt å ha som mål at voffsen skal få det litt lettere på sine eldre dager. Hvis vi ikke finner årsaken, så vet vi i alle fall hva vi kan gjøre for å dempe det på best mulig måte, med shampoo, rensing, holde han tørr og gi han allergifôr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...