Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase velger jeg?

lille

Recommended Posts

Hei!

Er ny på forumet og også helt fersk når det gjelder hunder. jeg har ingen nå, men ønsker meg en om noen år når jeg flytter hjemmefra. Tenkte at jeg kunne begynne å lære litt...

Det første jeg lurer på er hvilken rase velger jeg? Jeg kommer jo til å bo i leilighet kanskje, også må det ikke være en hund som trenger veldig mye trimm og stell. Den må kunne gå sammen med ilderen min og være trofast (men det er vell alle raser). Kunne tenkt meg en chihuahua, men vet jo ikke så mye om den. Er det noen som vet om en side der jeg kan lese om chihuahua og generelt om hund. Sånn som jeg må vite.

Må også få si at jeg ikke vil ha chihuahua, fordi Paris og alle hollywood stjerner har dem og dolle den opp med søte klær osv. Har lest at de er spesielt knyttet til eiern sin og jeg ønsker et veldig spesielt bånd til hunden min. Derfor kunne jeg tenkt meg en chihuahua, bare får å få sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange raser som blir knyttet til eieren sin, og tror de fleste har et spesielt bånd med sin hund.

Jeg vil anbefale deg å lese det du kommer over av informajon om de forskjellige rasene. Besøk oppdrettere av forskjellige raser. Så kan du til slutt avgjøre hvilken rase du tror passer best til deg. Hvis det er noen år til du skal kjøpe hund, har du god tid. Så bruk tiden godt, du trenger ikke bestemme deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er ny på forumet og også helt fersk når det gjelder hunder. jeg har ingen nå, men ønsker meg en om noen år når jeg flytter hjemmefra. Tenkte at jeg kunne begynne å lære litt...

Det første jeg lurer på er hvilken rase velger jeg? Jeg kommer jo til å bo i leilighet kanskje, også må det ikke være en hund som trenger veldig mye trimm og stell. Den må kunne gå sammen med ilderen min og være trofast (men det er vell alle raser). Kunne tenkt meg en chihuahua, men vet jo ikke så mye om den. Er det noen som vet om en side der jeg kan lese om chihuahua og generelt om hund. Sånn som jeg må vite.

Må også få si at jeg ikke vil ha chihuahua, fordi Paris og alle hollywood stjerner har dem og dolle den opp med søte klær osv. Har lest at de er spesielt knyttet til eiern sin og jeg ønsker et veldig spesielt bånd til hunden min. Derfor kunne jeg tenkt meg en chihuahua, bare får å få sagt det.

Hvis du aldri har hatt hund før og er helt uerfaren så vil jeg anbefale en middelstor hund. Det finnes mange å velge mellom. Siden du sannsynligvis kommmer til å flytte til en leilighet(hus er jo veldig dyre å leie), så bør du ikke velge en gneldrehundtype. Jeg vil fraråde deg alle terriere, bortsatt fra Tibetansk Terrier, som egentlig ikke er noen terrier. Men den krever til gjengjeld en del pelsstell. Men du vil ikke ha en hund som krever mye stell og trim, så jeg lurer egentlig på om du er moden til å få deg hund. En chihuahua kreve en del den også. Og uansett hvis du bor i leilighet så krever det mer av deg enn om du bor i et hus med godt inngjerdet hage, slik at hunden kan slippes rett ut når den skal på do.

Skal du bo i leilighet må du være forberedt til å gå tur med hunden uansett vær. Og det høres ikke ut som om du er klar for dette. Kankje du skulle prøve å finne en hundeeier som trenger litt avlastning noen ganger i uken? Da får du et visst innblik i det å ha hund. Når/hvis du kjøper hund, så må du tenke minst 10 år fram i tiden, for hunder blir vanligvis 9-12 år.

Jeg ville også gått en del på utstilling hvis jeg var deg og snakke med de som stiller ut hunder, også med oppdretterne. Da får du som regel korrekt informasjon om rasene.

Den største forskjellen på de vanligste store /mellomstore rasene og de helt små rottene, er at de mellomstore/store er dyrere å fôre og sterkere å holde på hvis de forblir udresserte. Men de er som regel enklere å ha med å gjøre enn de små rottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle terriere er gneldrete da. Måtte bare få det med.

En cairn terrier kunne kanskje passe deg, de er ganske små, moderat mosjon, hardføre og ikke spesielt mye pelsstell. Eller kanskje japansk spisshund...

Men som flere har nevnt, en god ide er å gå på utstillinger, snakke med og gjerne besøke hundeeiere og kontakte diverse oppdrettere via telefon, besøk eller mail...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har hatt hund før og er helt uerfaren så vil jeg anbefale en middelstor hund. Det finnes mange å velge mellom. Siden du sannsynligvis kommmer til å flytte til en leilighet(hus er jo veldig dyre å leie), så bør du ikke velge en gneldrehundtype. Jeg vil fraråde deg alle terriere, bortsatt fra Tibetansk Terrier, som egentlig ikke er noen terrier. Men den krever til gjengjeld en del pelsstell. Men du vil ikke ha en hund som krever mye stell og trim, så jeg lurer egentlig på om du er moden til å få deg hund. En chihuahua kreve en del den også. Og uansett hvis du bor i leilighet så krever det mer av deg enn om du bor i et hus med godt inngjerdet hage, slik at hunden kan slippes rett ut når den skal på do.

Skal du bo i leilighet må du være forberedt til å gå tur med hunden uansett vær. Og det høres ikke ut som om du er klar for dette. Kankje du skulle prøve å finne en hundeeier som trenger litt avlastning noen ganger i uken? Da får du et visst innblik i det å ha hund. Når/hvis du kjøper hund, så må du tenke minst 10 år fram i tiden, for hunder blir vanligvis 9-12 år.

Jeg ville også gått en del på utstilling hvis jeg var deg og snakke med de som stiller ut hunder, også med oppdretterne. Da får du som regel korrekt informasjon om rasene.

Den største forskjellen på de vanligste store /mellomstore rasene og de helt små rottene, er at de mellomstore/store er dyrere å fôre og sterkere å holde på hvis de forblir udresserte. Men de er som regel enklere å ha med å gjøre enn de små rottene.

øhhh hvorfor kaller du små hunder for rotter :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For det første velkommen om jeg ikke har sagt dette før :D Jeg ser du ikke skal flytte hjemmefra før om noen år. Da har du jo god tid til å finne ut hvilken rase du vil ha :D

Det med miniatyrhunder er at de ofte kan bli ganske gneldrete om man ikke passer på. Selv har jeg Shetland Sheepdog som jo også regnes som en liten hund, men som jeg selv mener er mellomstor. Det å bo i leilighet vil jo si at du ikke bør ha en for "bråkete" hund på grunn av at naboene er tett på :D

Ta også gjerne turen innom ekstriørutstillinger og snakk med både oppdrettere og utstillere. En annen ting jeg vil anbefale er å ta turen innom et lydighetskurs å snakke med hundeeiere og lydighetsinstruktører der. Her kan du gjerne få råd om hunden er lettlært eller ikke :D:D

Lykke til i din leting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ofte det er et ord vi med større hunder ofte kalle de små hundene...jeg sier mange ganger i hodet mitt "din lille ****** gneldre rotte" men mener ikke noe vondt med det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De minner meg om rotter, men det er ikke vondt ment. Jeg har selv dvergpinscher og snart får jeg en til, og de minner meg veldig om rotter, så jeg kaller dem for det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De minner meg om rotter, men det er ikke vondt ment. Jeg har selv dvergpinscher og snart får jeg en til, og de minner meg veldig om rotter, så jeg kaller dem for det. :-)

Ser ikke likheten mellom en dvergpinscher og en rotte :?

Rotte er en gnager, som bor i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ligner ihvertfall ikke på mine cavalierer :D

For å få med bilde trykker du på img knappen før og etter url adressen til bildet. Bildet må altså ligge et annet sted på nettet før du legger den inn.

Vannvittig klønete forklart, skjønner du dette blir jeg imponert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare poste bilder som allerede ligger på nettet, så hvis du vil poste et bilde fra din hjemmeside høyreklikker du på bildet, går inn på egenskaper og kopierer URL-en, så merker du teksten og tar foran og bak. Da skulle det gå.

Om du ikke skjønner den forklaringa, finnes det andre her inne også om du bare ser litt rundt.

Og ikke la oss gjøre om denne tråden til en diskusjon om rotter... Det var jo ganske sikkert ikke det trådstarter ville diskutere, selv om jeg også noen ganger ser en viss likhet mellom rotter og hunder ja ( :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke la oss gjøre om denne tråden til en diskusjon om rotter... Det var jo ganske sikkert ikke det trådstarter ville diskutere, selv om jeg også noen ganger ser en viss likhet mellom rotter og hunder ja ( :D )

Takk for opplysningen om hvordan jeg legger ut bilder. Men ærlig talt dere som ikke forstår spøk, dere må da forstå at det at jeg kaller småhunder for rotter, er en spøk, og bare det, og ikke noe å ta seg nær av. Dere vil jo være voksne, så vis dere voksne da, og ta en fleip for det det er ment som.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen om hvordan jeg legger ut bilder. Men ærlig talt dere som ikke forstår spøk, dere må da forstå at det at jeg kaller småhunder for rotter, er en spøk, og bare det, og ikke noe å ta seg nær av. Dere vil jo være voksne, så vis dere voksne da, og ta en fleip for det det er ment som.:-)

Seriøst, kanskje du burde tenke litt over hvem som ikke skjønner en spøk???

Tror Scarlet skjønte den. Og det hun la ut var ganske sikkert også en spøk. En god en til og med etter min mening. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...