Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening av jakthund


RDJ
 Share

Recommended Posts

Jeg ser for meg at diskusjoner under denne overskriften har potensiale til å bli overopphetede, men jeg er her kun ute etter litt tips og meninger fra folk som har erfaring med positiv trening eller klikkertrening:-)

Jeg har aldri klikkertrent hund før, men i påvente av ny valp som forhåpentligvis kommer på senhøsten, så har jeg lest litt bøker om emnet. Planen er å forsøke meg på konkurranselydighet i tillegg til jakta, og jeg har veldig sansen for treningsmetodene som skisseres i for eksempel boka "från valp til stjärna". Men det som bekymrer meg litt, er effektene slin trening har på hundens oppførsel under jakta.

Jeg skal forsøke å utdype:

Grunnprinsippet med klikkertreningen er at hunden skal tilby adferd (innen gitte rammer), og at eieren er "midtpunktet i tilværelsen", altså at all belønning og all moro kommer fra eier. Dette er omtrent det motsatte av hva jeg vil at hunden skal tenke i skogen. Det er snakk om en drivende hund (kortdriver). Når en slik hund jages inn, skal man sitte på en stubbe i skogen og være verdens kjedeligste sak, slik at hunden etter hvert søker ut for å finne interessante ting andre steder. Jaktbiten er det absolutt viktigste her, og et stort og selvstendig søk er helt essensielt for at hunden skal fungere i jakta. Vi snakker store avstander her, gjerne frisøk på 500 meter i uoversiktelig terreng. Det vi vet er at selve innjagingen har enorm påvirkningevne på søksvidden. Dersom man f.eks beveger seg mye i terrenget slik at hunden ikke til enhver tid er trygg på hvor fører oppholder seg, kan dette føre til veldig trange søk. Det jeg er redd for, er at et innlært førerfokus fra valpestadiet kan ha samme effekt.

Jeg kunne forklart i det uendelige her, men dere får heller be om forklaringer/presiseringer dersom noe er uklart. Det jeg lurer på er om det vil være urealistisk å håpe på en hund som er veldig førerfokusert på treningsbanen, samtidig som dette ikke ødelegger for hunden selvstendighet i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Stokke (Clickerklok, http://www.klickerklok.se/om-oss/ ) trener både stående fuglehund og spaniel med klikker.

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=204

Retrieverjakt funker også fint med klikker, her er Aase Ramsrud (Canis avd Oslo) en å snakke med.

Beklager! Så nå at det var drivende jakthund du skal få. Hold on, skal sjekke med kompetansefolket, om det er noen som har konkret erfaring ;)

... Men som utgangspunkt så kan du nok trygt gå ut fra at den forprogrammerte driven etter å utforske og følge nesa si er minst like stor som den operant betingede driven etter å leke lydighet inne hos deg :) Når du setter deg i ro på stubben, finner frem kaffekjelen, og lar valp være valp, så går nok det der av seg selv, på samme måte som det gjør om du trener trad. :) Men det kan jo være andre ting å være obs på ifht klikkertrening av drivende hund, så jeg sjekker :)

Endret av Rødhette&Ulven
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men dette er ikke snakk om verken fuglehund, spaniel eller retriever:-) Alle disse rasene jobber i samspill med fører på en helt annen måte enn en drivende hund.

Nå var ikke dette ment som et "er det mulig å klikkertrene jakthund" spørsmål, slikt finnes det nok av allerede. Mulig jeg ikke klarer å formulere spørsmålet så bra her, men det går altså på om det voldsomme førerfokuset klikkertrening (og da med fokus på konkurranse) fører til, vil virke negativt inn på hundens evne til selvstendig arbeid på jakt. Lydighetstreningen begynner jo så snart man får valpen, mens innjagingen ikke starter før valpen er mange måneder eller opp mot året gammel. Da har jo hunden over lang tid lært at "det er hos eier moroa skjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men dette er ikke snakk om verken fuglehund, spaniel eller retriever:-) Alle disse rasene jobber i samspill med fører på en helt annen måte enn en drivende hund.

Nå var ikke dette ment som et "er det mulig å klikkertrene jakthund" spørsmål, slikt finnes det nok av allerede. Mulig jeg ikke klarer å formulere spørsmålet så bra her, men det går altså på om det voldsomme førerfokuset klikkertrening (og da med fokus på konkurranse) fører til, vil virke negativt inn på hundens evne til selvstendig arbeid på jakt. Lydighetstreningen begynner jo så snart man får valpen, mens innjagingen ikke starter før valpen er mange måneder eller opp mot året gammel. Da har jo hunden over lang tid lært at "det er hos eier moroa skjer".

Ja, jeg så det, har derfor redigert svaret :) Beklager at jeg svarte litt fort :)

Min ringe erfaring med jagende hund tilsier at det på ingen måte ødelegger for jaktlysta eller jaktevnen å klikkertrene og å trene aktiv lydighet. Det er snarere tvert imot, de selvstendige jakthundene er tyngre å jobbe med på lydighetsbanen, fordi naturen i dem er å jobbe selvstendig uten deg. Så det er krevende å jobbe LP med den typen hund, de krever ofte veldig ryddige og korrekt satte kriterier fra din side, få repetisjoner, og gode belønninger for å gidde å leke lydighet med deg. Så det vil nok være utfordrende å få en brukbar LP-hund samtidig som du vil ha en god driver. Men de to oppgavene er uansett så langt fra hverandre at det ene ikke går på bekostning av det andre, læringsmessig. Det er mer det at typen hund muligens ikke er like godt egnet til begge deler samtidig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er dette en ikke-aktuell problemstilling. Jaktlysta til en normalt fungerende drivende hund er veldig mye større enn det du klarer å opparbeide av interesse på lydighetsbanen.

Jeg trente min samboers dachs til lydighet, hun var da ni år gammel, og kun brukt til rådyrjakt, og kunne egentlig ikke så mye mer enn "se-søt-ut" av kommandoer. På grusen og gressplenen kan jeg trene så mye jeg vil med henne dersom jeg har noe godt med meg. Men kommer vi ut i skogen er all førerorientering borte, og det er bare luktene i bakken som er spennende...

Det eneste jeg kan tenke meg av problem er om du får en hund som har dårlig med jaktlyst. Da kan det hende fokuset på deg tar overhånd over jaktlysta.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei, det er ingen konflikt mellom klikkertrening og drivende hunder ;-) Hunden greier utmerket godt å skille mellom trening/hverdag og hva som skjer i skogen. - Innarbeiding av søk osv.

Det er ikke slik at en hund sitter å glaner på deg hele døgnet, selv om den blir klikkertrent ;-) Søket og jaktegenskapene forøvrig er i stor grad nedarvet, og må bare få mulighet til å utvikle seg riktig..

Av mine hunder er det vel egnentlig bare en som er klikkertrent - det er også den av bikkjene her med best søk (uten sammenheng forøvrig) Han kan godt finne på å tilby feks. fri v.fot eller innsitt for å få lov til å løpe ut i søk som belønning.

Hva slags kortdriver skal du ha (bare nysgjerrig) dachsbracke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom min hund er klikkertrent og elsker å tilby ting så går hun spor og rundere også hvor vi ikke bruker klikker. Så hunder er nok ganske god på å skille på settingen av deg med klikker i hånda og midt i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for gode svar. Da satser jeg på at jaktlysta sørger for at hunden frigjør seg i skogen når den tid kommer.

Rasen er wachtelhund. Linjene er såpass selvstendige at det nok ikke blir snakk om den mest lettførte hunden, men samtidig er jo dresserbarheten en del av pakken i større grad enn ved løst på drevet halsende. Så jeg prøver og ser hvor langt jeg kommer, det jaktlige er uansett det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...