Gå til innhold
Hundesonen.no

går det ann å trene usikker valp


~Marlene~

Recommended Posts

som dere vet er mira veldig usikker, særlig på fremmede...hu kommer ikke til andre enn meg :?

går det ann å gjøre en spesiell trening så hu ikke er skeptisk til fremmede mer?

det er litt rart når andre vil hilsepå henne å hun bare ser rart på dem ¨ikke tør å gå bort :D

for det er mange som liker henne å vil bli bedre kjent med henne, men følesene er ikke gjensidig hos mira haha :D :?

noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn en godbit/leke som hun liker godt og få folk til å sette seg ned i begynnelsen lokke henne til seg. gi masse ros når hun nærmer seg og gjør det gøy for henne å hilse på fremmede. Det burde hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke press henne. Hold henne langt unna situasjoner du vet at hun vil bli usikker. Det forsterker bare usikkerheten. Be folk bruke dempende signaler på henne. Om de vil hilse på henne - så skal de gjøre nøyaktig som du sier! Ikke la de komme for nære henne, for da vil hun bli usikker. Ha henne løs, eller med slakt bånd slik at hun ikke føler seg truet og har muligheten til å flykte. Be fremmede sitte seg ned i hennes høyde, strekke ut hånden og se vekk. Gjerne gjespe, og ikke komme med bråe bevegelser. Så får hun selv ta initativet til å hilse. Be gjerne de fremmede ha en godbit i hånden, og ikke klapp henne på hodet. Ikke gå for brått frem slik at hun blir usikker igjen, men la henne sakte lære at fremmede ikke er farlige, bare positive.

Og når hun er nervøs, så ikke trøst henne! Jeg kjenner en del usikre hunder, og mange fremmede godsnakker og plystrer på hunden når hunden viser at den er redd. Det eneste man oppnår da er en enda mer usikker hund.

Men ikke prøv for mye på egenhånd heller, for det kan gå galt når man utsetter hunden for situasjoner hvor den blir usikker. Kontakt hundeklubben og få privattimer hos en som kan mye om atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en erfaren hundeoppdretter og kamerat av meg fortalte meg om en metode, for å betrygge hunder for fremmede persone. la en tålmodig og rolig person som hunden ikke pleier å komme bort til la denne personen sitte på gulvet, med ryggen mot hunden og la personen som sitter der ha hånden sin på siden av seg med håndflaten opp hvor han/hun har noen godbiter hunden liker eller en leke. og så vente og la hunden komme til personen. og la hunden snuse på personen mens han/hun sitter rolig, ingen brå bevegelser eller noe som hunden kan bli skremt av. ikke la personen løfte opp hunden eller noe ennå, la hunden bli trygg på personen på bakkenivå ennå, la personen komme på besøk flere ganger og gjenta det. Kan være lurt å kjøpe/leie seg en bok om hundens atferd og trening og problemløsninger, når man anskaffer seg hund for det er mange tips å finne i slike bøker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke press henne, men ka hun få lov å bruke den tiden hun trenger og si til de som kommer at de ikke må stirre henne inn i øynene og stå bøyd over henne osv..be dem slikke seg litt rundt munnen og gjespe litt for da sier man ifra at man ikke skal lage bråk...lag "julaften" for henne når hun tar ett steg mot eller går henn...

hast aldri frem slike ting...bruk laaaang tid!

lykke til...

(hadde samme problemet med setteren min, men jeg måtte gi opp til slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...