Gå til innhold
Hundesonen.no

går det ann å trene usikker valp

~Marlene~

Recommended Posts

som dere vet er mira veldig usikker, særlig på fremmede...hu kommer ikke til andre enn meg :?

går det ann å gjøre en spesiell trening så hu ikke er skeptisk til fremmede mer?

det er litt rart når andre vil hilsepå henne å hun bare ser rart på dem ¨ikke tør å gå bort :D

for det er mange som liker henne å vil bli bedre kjent med henne, men følesene er ikke gjensidig hos mira haha :D :?

noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn en godbit/leke som hun liker godt og få folk til å sette seg ned i begynnelsen lokke henne til seg. gi masse ros når hun nærmer seg og gjør det gøy for henne å hilse på fremmede. Det burde hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke press henne. Hold henne langt unna situasjoner du vet at hun vil bli usikker. Det forsterker bare usikkerheten. Be folk bruke dempende signaler på henne. Om de vil hilse på henne - så skal de gjøre nøyaktig som du sier! Ikke la de komme for nære henne, for da vil hun bli usikker. Ha henne løs, eller med slakt bånd slik at hun ikke føler seg truet og har muligheten til å flykte. Be fremmede sitte seg ned i hennes høyde, strekke ut hånden og se vekk. Gjerne gjespe, og ikke komme med bråe bevegelser. Så får hun selv ta initativet til å hilse. Be gjerne de fremmede ha en godbit i hånden, og ikke klapp henne på hodet. Ikke gå for brått frem slik at hun blir usikker igjen, men la henne sakte lære at fremmede ikke er farlige, bare positive.

Og når hun er nervøs, så ikke trøst henne! Jeg kjenner en del usikre hunder, og mange fremmede godsnakker og plystrer på hunden når hunden viser at den er redd. Det eneste man oppnår da er en enda mer usikker hund.

Men ikke prøv for mye på egenhånd heller, for det kan gå galt når man utsetter hunden for situasjoner hvor den blir usikker. Kontakt hundeklubben og få privattimer hos en som kan mye om atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en erfaren hundeoppdretter og kamerat av meg fortalte meg om en metode, for å betrygge hunder for fremmede persone. la en tålmodig og rolig person som hunden ikke pleier å komme bort til la denne personen sitte på gulvet, med ryggen mot hunden og la personen som sitter der ha hånden sin på siden av seg med håndflaten opp hvor han/hun har noen godbiter hunden liker eller en leke. og så vente og la hunden komme til personen. og la hunden snuse på personen mens han/hun sitter rolig, ingen brå bevegelser eller noe som hunden kan bli skremt av. ikke la personen løfte opp hunden eller noe ennå, la hunden bli trygg på personen på bakkenivå ennå, la personen komme på besøk flere ganger og gjenta det. Kan være lurt å kjøpe/leie seg en bok om hundens atferd og trening og problemløsninger, når man anskaffer seg hund for det er mange tips å finne i slike bøker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke press henne, men ka hun få lov å bruke den tiden hun trenger og si til de som kommer at de ikke må stirre henne inn i øynene og stå bøyd over henne osv..be dem slikke seg litt rundt munnen og gjespe litt for da sier man ifra at man ikke skal lage bråk...lag "julaften" for henne når hun tar ett steg mot eller går henn...

hast aldri frem slike ting...bruk laaaang tid!

lykke til...

(hadde samme problemet med setteren min, men jeg måtte gi opp til slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...