Gå til innhold
Hundesonen.no

Saarlos Wolfhound, hva kreves?


Rosin

Recommended Posts

Hva tror dere en saarlos wolfhound vil kreve av eieren sin? (Med tanke på kunnskaper, mosjon og alt mulig egentlig)

(Og nei, [-X jeg har ingen planer om å skaffe meg en slik hund. Ikke enda. Men når jeg blir flinkere og mer erfaren så.... *drømme*) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere en saarlos wolfhound vil kreve av eieren sin? (Med tanke på kunnskaper, mosjon og alt mulig egentlig)

 :D

-Hundene er som regel mistroiske, . sky, i møte med nye situasjoner, miljøer og mennesker

Kanskje ikke så bra i 2006?

-Sterk adskillelsesangst. Dette kan føre til stor ødeleggelse av inventar i hus og hundegård, bil osv

Kanskje ikke så bra hvis du ikke er sammen med hunden hele tiden?

-Sterkt jaktinstinkt , og kan vanligvis ikke slippes i Norge(viltloven + hundeloven)

Kanskje ikke så heldig for hunden?

-Tisper som har hatt valper blir "jævlige" mot andre tisper.

-Ser man utfordringer og romantikk i et dyr som på mange vis ikke har tamhundens tilpassning til samfunnet...javel.

Husk også på at romantikk fort blir borte når "naboer" ikke liker hybriden, eller lovverket strammes inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Sarloos, men kjenner en ulvehybrid (ulv-malamute) og han er en generelt veldig grei hund. Uinteressert i folk, rolig og selvsikker og grei/ flink og tolerant med alle slags hunder.

Er det ikke ekstremt liten sjanse for at Sarloosen går i forsvar mot mennesker (sammelignet med primitive hunder og en del vanlige brukshunder, ja, vanlige "familiehund"raser også)? Tror den er reservert/ sky i betydningen å trekke seg unna, fremfor å gå i forsvar (?) Leste et sted at den f.eks neppe ville forsvart huset ved innbrudd o.l. (det er jo like greit i dag sikkert :roll: )

Personlig ville jeg vært tryggere på en tam ulv også enn enn en gjennomsnitts schaefer idag da. :roll: :D Uff møtt mange ustabile. :-o

Men hadde ikke ville ha en hund så mange vil lage pes og oppstyr pga. og som sikkert også blir forbudt snart #-o Hvis du ikke bor langt inni skogen og setter ut rykte om at det er annen type blandingshund da :roll: Men det er jo en del andre raser å velge mellom :D

Og seperasjonsangst er jo ikke særlig ok. :D

---

Litt OT: Har du sett på Canaan dog? Mer allsidig hund men med opprinnelige egenskaper. Se svenske urhund-klubbens (URCANIS) hjemmesider. :D Mye hund men i mer nøytral innpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en oppdretter som driver med Caanan, de er vedlig flotte :-)

Liker spes den nye valpen hennes, og en eldre hann hund de har, den hannhunden har gjort det veldig bra på utstillingen også, syntes den rasen er veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å drømme! Jeg selv har i lengre tid drømt om en Tsjekkoslovakisk ulvehund, noe jeg har fått massive reaksjoner på både fra venner og familie (som er sauebønder). Men jeg er likevel og uansett overbevist om at dette er en rase for meg.

Når det gjelder den og Saarlos så har rasene så vidt som jeg vet mange fellestrekk. Hva som er forskjellen mellom dem vet jeg ikke, noen hevder at Saarlos er mer sky og ulveaktig enn TSu, mens noen hevder det motsatte.

Jeg har søkt, lest og saumfart omtrent hele internett på jakt etter informasjon etter disse to rasene, så det kan jeg anbefale hvis du er nysgjerrig. Jeg har aldri sett en slik hund i levende live eller kjent noen som har eid en, men jeg har i hvert fall fått et visst bilde:

- En sli hund krever at du tilbringer mye tid med den og den vil knytte seg svært sterkt til deg.

-Mange av disse hundene har tedenser til å være rservert mot fremmede, så god sosialisering vil være nødvendig.

-De har veldig sterke sanser og retter som regel oppmerksomheten mot omgivelsene i stedet for mot deg. Det er kanskje helst ikke den hunderasen du velger hvis du skal konkurrere i lydighet.

-Disse hundene er ikke skarpe eller aggressive (nivået av aggressivitet ligger under schæfer) og vil derfor vike unna en truende situasjon.

-De er visstnok enormt utholdende og krever en del mosjon.

-TSU er kanskje den friskeste hunderasen som finnes (på Saarlosen vet jeg ikke) og de lever vanligvis svært lenge.

-De har et vel bevart jaktinstinkt, på lik linje med mange polarhunder.

Den største ulempen med å anskaffe seg en sånn hund, eller bare å ønske seg en er for meg all den negative omtalen som foreligger. TSU er jo forbudt i Norge og veldig mange tror at den er forferdelig farlig.

Vel vel, jeg har hatt to svære trekkbikkjer, hannhunder, så jeg tror jeg ville vært i stand til å kontrolere en Saarlos eller en TSjekkoslovakisk ulvehund.

For alle som vet mer om emnet enn jeg: bare fyll inn eller gjør rettelser på meg... :? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
kanskje Per Olav kunne kommet med noen innspill han som har den ene av disse to rasene? det er jo lov å håpe :)

Rimfrosthuldra har fått innformasjon via andre kanaler.

M h t Saarloos har jeg to linker som gir bra informasjon til tross for en noe ubehjelpelig engelsk språkdrakt. Den ene er:

http://people.freenet.de/whitefang/saarloo...os_wolfhond.htm

og den andre er fra hjemmesiden til min belgiske venninde Marina:

http://www.male-kuryak.be/the%20wolfdog.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimfrosthuldra har fått innformasjon via andre kanaler.

M h t Saarloos har jeg to linker som gir bra informasjon til tross for en noe ubehjelpelig engelsk språkdrakt. Den ene er:

http://people.freenet.de/whitefang/saarloo...os_wolfhond.htm

og den andre er fra hjemmesiden til min belgiske venninde Marina:

http://www.male-kuryak.be/the%20wolfdog.htm

masse godt lesestoff her ja forde om det var engelsk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...