Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme 2.

hermasito

Recommended Posts

Hei!

Kjæresten min har akkurat fått en ny hund, en liten blandingsjente på ca 10 mnd. Hun ble kastet over gjerdet på veterinæruniversitet der kjæresten min går (Vi bor i Budapest, Ungarn), og ble funnet av noen som jobber på skolen. Deretter ble hun presentert for klassen til kjæresten min og forespurt om noen ville ha henne (hvis ikke ville hun bli avlivet etter to dager). Først tok en jente henne i fire dager, men ville ikke ha henne lengre. Så da tok kjæresten min henne (det ligger en litt lengre historie bak her, men det får være så).

ebba.jpg

Vi har fra før en 4 år gammel mellomschnauzer-gutt. Han er mest glad i kjæresten min, og er litt sjalu på den nye, men de går godt sammen. Den nye derimot er stormforelsket i meg. Den følger etter over alt, og klynker når jeg på do osv osv...

Her kommer problemet: Den er - pent sagt - ikke særlig flink til å være alene, selv om schnauzeren er der. Når jeg og kjæresten går ut, kan vi høre hennes hjerteskjærende skrik og bjeff i hele bygården. Og når vi legger oss (hundene sover i stua), bjeffer og klynker hun i kanskje en time før hun legger seg. Foreløpig har vi valgt å være harde og prøve å overse dette, men jeg begynner å lure på om vi skulle prøve en annen taktikk. Jeg leste akkurat at man kanskje burde sove sammen med hunden noen dager først i stua?

Det virker som om hunden har fått sove sammen med de tidligere eierne og fått mat fra bordet osv, det får den ikke lov til her. Litt av grunnen til at de ikke får sove sammen med oss er at jeg er allergisk. Det går greit med schnauzeren pga at de ikke har "pels", men jeg reagerer littegrann på den nye.

Er det noen som har noe tips for å få hunden til å slutte å pipe og bjeffe og hyle og skrike når vi går ut og når vi skal sove? Den er forresten veldig snill og kosete.

Hilsen Herman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig m Kristina... Ikke gi dere! Viktig at hun er trygg, så jobb m det! :D Virker som hun har noen dårlige erfaringer m å bli forlatt, så det kan være det som stikker ganske dypt i henne.. La henne få litt tid til å skjønne at dere bestandig kommer tilbake til henne, sansynligvis så vil det hjelpe! Håper jeg da inderlig...!!! :D

Syns hun likner veldig på en Jack Russel terrier...! :D

Skikkelig skjønn! :D

Lykke til og velkommen hit til siden! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kan se ut som det er noe jack russel terrier i den, eller skal jeg si mye den ligner veldig på den rasene men alikavell så er det noe som ikke helt stemmer med den for at det kan være rasehund, den har for korte bein eller for lang rygg, i forhold til en JRT, kunne nesten ha sagt at det er en blandign av JRT og dachs, men jeg vet ikke helt jeg.

men den var no utrolig fin da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle.

Vi gikk til slutt lei av pipingen, klynkingen og bjeffingen. Så det vi gjorde var å bruke en litt annen teknikk (som vi også har brukt på schnauzeren i forbindelse med knurring): nemlig sitronvann. Vi står rett ved døren på soverommet, og med en gang lydene blir for høye åpner vi døren og gir bikkja en sprut med sitronvann. Det har vi gjort én natt, og neste natt var det helt stille.

Hun bjeffer fremdeles når vi er ute av huset, og har fått schnauzeren til å begynne med det også. Grrrrrrr. Så vi får bruke en kveld eller to på å stå utenfor der også med sitronvannflasken.

Hilsen Herman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Var bekymret for nattesøvnen med en urolig valp jeg undervurderte aktivitetsbehovet til i dag. Spurte Grok og søkte litt og fant gull. Det ble umiddelbart stille og rolig https://music.youtube.com/channel/UCca2s3VJvOco6ZxbH2-scyA?si=NTXbcE6WR7LSHmB_
    • Edeward trenger en treningsdagbok, fordi det er lettere for muttern hans å forstå hva hun egentlig driver med når hun setter ord på det og leser det som om det var en annen som skrev det, for så å kunne gi seg selv ris og ros og råd.  Jeg veide litt opp og ned ifht offentlig tilgjengelig dagbok vs privat. Landet på at verdien av innspill fra andre veier opp for eventuelle ulemper ved å utlevere seg - for Edewards del - for det er ikke sikkert alt Maskot gjør eller ikke gjør er til hans beste, så han vil antakelig gjerne at sonen blander seg.  Edeward er en 10 uker ung riesenschnauzer og adoptivmor Maskot har fablet seg frem til helt hårreisende planer for ham, derav tittelen på dagboken hans. Det er knapt den ting Edeward ikke skal MESTRE ifølge mutterns spinnville ideer, og tiden er knapp. Med unntak av baklengs salto fra er det ikke mye fantasien setter grenser for, og Maskot har derfor allerede forsøkt å shape lille Edeward igang med en moonwalk.  Her gjør han husarbeid for å effektivisere, så det blir mer tid til å trene. It's a hard knock life.       
    • Lurer på om det er fordi den andre testikkelen er på tur ned. Det var ingen jokking de første dagene, og så ble det plutselig masse. Den første var på plass, og vet mente hun kunne kjenne den på mandag, så jeg antar det er en sammenheng. Ignorerer ham og går unna, og gir ham oppmerksomhet på 1001, 1002, 1003 når han er av, enn så lenge. Har ingen alternativ adferd på kommando ennå, og er litt skeptisk til å gi ham cues som belønning når vi snart har noe vi mestrer godt nok.  Har litt lyst til å sette jukking på cue, fordi jeg hadde en mwuahahaha plan om å ta dr. Ian Dunbar på ordet og sette ALL problematferd på cue, men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å ikke skape meg mer problemer enn moro med det. 
    • Jokking er vel ytterst sjelden dominans, og med en så ung valp er det neppe hormoner heller. Det et typisk tegn på "stress" eller uro, som ofte skyldes overstimulering eller understimulering. Hvis han som du selv sier var overtrøtt, så er det en helt normal reaksjon. Hvordan man skal håndtere det og lære inn alternativ adferd er en annen sak. For en valp er det greit å bare avbryte det, til den har lært å gå og legge seg eller noe annet nyttig.
    • Skal man starte ny tråd for året?  Jeg tenkte at jeg hadde et fremtidig problem da valpen begynte jukke på leggen min i går. Bare noen få super forsiktige jukkebevegelser, ikke faktisk jukking, men så stor hund som han her blir etterhvert, så var det ikke så bagatell som det kunne vært. Så begynte han igjen nå mens jeg drev med noe på benken. Mer manisk. Slo meg som en potensiell humorvideo: Effekten av manipulative love bombing, they fall madly in love with you ^^ ..men på alvor, så tror jeg han bare ville ha kos. Klengete baby som søkte nærhet. Løftet ham opp fordi han er ikke noen dominant macho som prøver ta over alpha posisjonen eller tilfredsstille seg selv seksuelt på leggen min, han er bare en rådvill og forvirret liten baby som er skikkelig overtrøtt, og som med menneskebabyer, så tror jeg "skrikerkur" ved negativ straff eller en "positiv" korrigering skader han og relasjonen mer enn det oppdrar han på det stadiet her.  Han smeltet fullstendig i armene mine. Roet seg og slappet av med hele seg i det øyeblikket han følte seg trygg og ivaretatt. Alt han trengte var bekreftelse på at han har et safe sted å sove, hvilket altså et under min beskyttelse, for jeg er stor og sterk og hamler opp med hva enn som måtte dukke opp av trusler Point being: Det var ikke dominans, det var ikke seksualitet, det var bare en refleks bevegelse fra å hoppe opp (vil mot ansiktet og armene) og ende med noe plassert mellom fremlabbene mot brystet. Problematferd jeg heller får finne løsninger på siden.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...