Gå til innhold
Hundesonen.no

Afghansk Mynde vs Borzoi


tm100021

Afghaner eller Borzoi?  

56 stemmer

  1. 1.

    • Afghansk mynde
      27
    • Borzoi
      29


Recommended Posts

Salukien er "enklere" (Vil langt ifra si at de er veldig enkle, Guro har gjort en stor jobb med sine) Og de har et annet "vesen" enn Afghaneren, bestevenninen min har 3(guro) og jeg kjenner ei i sandefjord som har affe, og jeg vil ikke sammenligne de to...

Men en av grunnene til at jeg vil ha affe er pga av pelsen.. Har ikke noe imot den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge rasene er nydelige. Men siden jeg er slovakisk på den ene siden må jeg si at jeg er litt mer fascinert av Borzoien. Den er veldig typisk russisk, og har et flott og kraftfullt utsende. Serchaj er den peneste jeg har sett :D Men Afgahneren er flott den og, men jeg er ikke så pels interessert egentlig. Men jeg er ikke myndetype heller :D men artig å tenke hva hvis. Da jeg var i 7-8 års alderen ønsket jeg meg alltid en borzoi.... :D Så jeg trykte borzoi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Borzoi. Som så mange andre - pga pelsen.

Uten å kjenne rasen spesielt godt, tror jeg magefølelsen likevel sier at jeg nok hadde gått vel så bra overens med en afghaner.

Hva med Saluki, da? De er jo ikke helt ulike nedklipte afghanere?

Det blei visst saluki etter mange måneder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lyst på en hund man faktisk kan SLIPPE LØS, uten høye gjerder rundt, og som viser interesse for eieren sin, så er nok borzoi eneste mulighet...

Afghanere flest er fjernstyrte, ofte vanskelige å få en slags innkalling på, og er ofte på en litt annen planet - eller iallfall i en annen verdensdel - enn eieren. Jepp, unntakene finnes, det har litt med linjer å gjøre - men man vet aldri hva man får. Har kjent folk som har hatt både en og to greie afghanere, og som så med nestemann får en som må gå et helt liv i bånd.

Men bevares, velger man en hund på grunn av at den har pels, så betyr kanskje ikke hundeting som det å la den gå løs og løpe fritt så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt.. Etter alle disse månedene har jeg innset at jeg er rett og slett for ung for å ha en afghaner... Det blir nok sånn drømmehund som jeg skal ha før jeg fyller 40 år ihvertfall... Jeg trives med rasen borzoi, og etter mye snakking med oppdrettere har jeg konkludert med at neste blir en saluki... Men jeg får jo fortsatt lov til å drømme;)

Og en annen ting jeg har også tenkt på.. NÅ kan det hende jeg vil ha pelstell, men vil jeg fortsette med det stellet i ca 10 år framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst en litt gammel tråd, men jeg stemt på borzoi. I utgangspunktet er jeg ikke en mynde-type, men falt pladsk for ei borrzoitispe i sommer. Makan til bra hund! :P Afghanere har jeg ikke møtt, men har møtt tre borzoier. Passet denne borzoitispen i to-tre uker i sommer, men har hørt at når to eller flere borzoier kommer sammen, kan de bli "mobbete" mot andre hunder. Alene er de som oftest greie, visstnok. (Men det vet du vel allerede..) :P

Denne tispa var i alle fall veldig vàr av seg i begynnelsen, tok rolig kontakt med meg, men hunder var skumle greier, ja. Etterhvert myknet hun skikkelig opp, viste hun hadde humor, og lekte kjempemye. Hun hadde ifølge eier aldri sagt fra til noen hunder i hele sitt liv før, men etter å ha blitt venninne med min hund (som heller ikke er den som sier aller mest ifra), sa hun ifra, og ble veldig mye tryggere på seg selv. Det, og mye mer, gjorde at hunden forandret seg kjempemye mens jeg passet henne, og jeg falt som sagt pladsk for henne.. :rolleyes:

Hvilken oppdretter har du hund fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt Afghansk mynde :P

Litt OT: Men har du wippeten også? :P

svarer for Lill(håper det ikke gjør noe), nei whippeten er tilbake hos oppdretteren, står en tråd om det på alt mulig.

Som mange tydeligvis ikke har fått med seg har hun valgt saluki :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhoy, så spennende!! :D

Saluki er jo så flotte at jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har en gjeng av dem hjemme allerede?!

Får bli en saluki med tiden.

Er du kommet langt i planene da?

Er det noen valp på vei eller?

Den Borzoien med utstillingsfeil du skulle omplassere for en tid tilbake, er det ordnet seg for den eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...