Gå til innhold
Hundesonen.no

Afghansk Mynde vs Borzoi

tm100021

Afghaner eller Borzoi?  

56 stemmer

1. 1.

• Afghansk mynde
      27
    • Borzoi
      29

Recommended Posts

Salukien er "enklere" (Vil langt ifra si at de er veldig enkle, Guro har gjort en stor jobb med sine) Og de har et annet "vesen" enn Afghaneren, bestevenninen min har 3(guro) og jeg kjenner ei i sandefjord som har affe, og jeg vil ikke sammenligne de to...

Men en av grunnene til at jeg vil ha affe er pga av pelsen.. Har ikke noe imot den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge rasene er nydelige. Men siden jeg er slovakisk på den ene siden må jeg si at jeg er litt mer fascinert av Borzoien. Den er veldig typisk russisk, og har et flott og kraftfullt utsende. Serchaj er den peneste jeg har sett :D Men Afgahneren er flott den og, men jeg er ikke så pels interessert egentlig. Men jeg er ikke myndetype heller :D men artig å tenke hva hvis. Da jeg var i 7-8 års alderen ønsket jeg meg alltid en borzoi.... :D Så jeg trykte borzoi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...
Borzoi. Som så mange andre - pga pelsen.

Uten å kjenne rasen spesielt godt, tror jeg magefølelsen likevel sier at jeg nok hadde gått vel så bra overens med en afghaner.

Hva med Saluki, da? De er jo ikke helt ulike nedklipte afghanere?

Det blei visst saluki etter mange måneder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lyst på en hund man faktisk kan SLIPPE LØS, uten høye gjerder rundt, og som viser interesse for eieren sin, så er nok borzoi eneste mulighet...

Afghanere flest er fjernstyrte, ofte vanskelige å få en slags innkalling på, og er ofte på en litt annen planet - eller iallfall i en annen verdensdel - enn eieren. Jepp, unntakene finnes, det har litt med linjer å gjøre - men man vet aldri hva man får. Har kjent folk som har hatt både en og to greie afghanere, og som så med nestemann får en som må gå et helt liv i bånd.

Men bevares, velger man en hund på grunn av at den har pels, så betyr kanskje ikke hundeting som det å la den gå løs og løpe fritt så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt.. Etter alle disse månedene har jeg innset at jeg er rett og slett for ung for å ha en afghaner... Det blir nok sånn drømmehund som jeg skal ha før jeg fyller 40 år ihvertfall... Jeg trives med rasen borzoi, og etter mye snakking med oppdrettere har jeg konkludert med at neste blir en saluki... Men jeg får jo fortsatt lov til å drømme;)

Og en annen ting jeg har også tenkt på.. NÅ kan det hende jeg vil ha pelstell, men vil jeg fortsette med det stellet i ca 10 år framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst en litt gammel tråd, men jeg stemt på borzoi. I utgangspunktet er jeg ikke en mynde-type, men falt pladsk for ei borrzoitispe i sommer. Makan til bra hund! :P Afghanere har jeg ikke møtt, men har møtt tre borzoier. Passet denne borzoitispen i to-tre uker i sommer, men har hørt at når to eller flere borzoier kommer sammen, kan de bli "mobbete" mot andre hunder. Alene er de som oftest greie, visstnok. (Men det vet du vel allerede..) :P

Denne tispa var i alle fall veldig vàr av seg i begynnelsen, tok rolig kontakt med meg, men hunder var skumle greier, ja. Etterhvert myknet hun skikkelig opp, viste hun hadde humor, og lekte kjempemye. Hun hadde ifølge eier aldri sagt fra til noen hunder i hele sitt liv før, men etter å ha blitt venninne med min hund (som heller ikke er den som sier aller mest ifra), sa hun ifra, og ble veldig mye tryggere på seg selv. Det, og mye mer, gjorde at hunden forandret seg kjempemye mens jeg passet henne, og jeg falt som sagt pladsk for henne.. :rolleyes:

Hvilken oppdretter har du hund fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt Afghansk mynde :P

Litt OT: Men har du wippeten også? :P

svarer for Lill(håper det ikke gjør noe), nei whippeten er tilbake hos oppdretteren, står en tråd om det på alt mulig.

Som mange tydeligvis ikke har fått med seg har hun valgt saluki :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhoy, så spennende!! :D

Saluki er jo så flotte at jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har en gjeng av dem hjemme allerede?!

Får bli en saluki med tiden.

Er du kommet langt i planene da?

Er det noen valp på vei eller?

Den Borzoien med utstillingsfeil du skulle omplassere for en tid tilbake, er det ordnet seg for den eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...