Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp ang pelsen til hunden min :(

Recommended Posts

Skrevet

Hei dere!

Jeg har en Pomeranian (hannhund) på 2 år. Han har alltid vært frisk og rask, jeg har brukt han i noe utstilling.

Det jeg lurer på er følgende:

For ca 1 år siden hadde jeg han hos en hundefrisør som klippet han ganske så hardt bak i stumpen, denne pelsen har brukt veeeeeldig lang tid på å vokse ut, han har ikke BSD, pelsen kommer ut, men bruker grusomt lang tid og jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å hjelpe han litt?

En annen ting jeg lurer på er:

Før utstilling har jeg alltid satt han inn i pudder dagen før, har kun vasket han med shampo og jeg har merket meg at han har fått veldig tørr pels, det jeg har tenkt til å gjøre fremomer er, (og jeg lurer på om det jeg gjør er riktig for han):

Han var på utstilling i går, så i dag vasket jeg han med shampoo og balsam, (tenkte at kanskje det var rester av pudder som satt igjen i hunden hans og gjorde han tørr?)

Satt han inn i hårkur, masserte den inn i 10 min, vasket ikke ut alt, lot bittelitt sitte igjen slik at det får virke lenger. Tok han så ut av badekaret, tilførte huden og pelsen olje mens pelsen var våt, klappet han tørr med håndkle og fønet han. Etter at jeg hadde fønet han ferdig fikk han litt mer olje i pelsen sin.

Har også begynt å gi han Omega 3, + multivitaminer som inneholder biotin som visstnok skulle fremskynde pelsveksten.

Er alt dette riktig eller er jeg helt ute og kjører?

Det jeg syns er rart er at pelsen under potene, på ørene og resten av kroppen vokser, men bak på stumpen vokser det myyyye saktere, han har ingen flekker bak på stumpen som er pelsfrie, det er bare litt tynnere der enn foran. Han måtte også barberes etter å ha vært hos veterinæren, han hadde et sår nede ved pungen som som var betent, dette hadde han fått etter en tur i skogen. Veterinæren klarte selvfølgelig da å barbere noe bak ved stumpen siden den barbermaskinen egentlig var ment for store hunder..

Pelsen bak i stumpen har alltid vært litt tørrere enn resten av kroppen, kan dette ha noe med at pelsen vokser saktere der?

Setter pris på all hjelp! Vil kun det beste for lille gutten min..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Vi er en bachelor-gruppe fra Høgskolen i Østfold som skal utvikle en applikasjon for hundeeiere. 🐶 Målet med appen er å gi en bedre turopplevelse for deg og din hund, ved å gjøre det enklere og raskere å finne turstier som passer deres behov. Vi vil derfor stille hundeeiere noen spørsmål, og håper du vil ta deg tid til å svare på vår undersøkelse. Det vil ta rundt 3 minutter 😊 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdBufjg3yT9ZUTtD9Qd1aG_mtBd6xKl91J0VVUJpInzE_nh-Q/viewform?usp=header
    • Har gått helt fint med tispen min, ho spiste andre dagen mer normalt og nå spiser ho som før igjen. Ho går veldig bra også er veldig aktiv nå både før også etter fjernet stingene så tror det er temmelig individuelt det der egentlig fra hund til hund. Tispen min har endelig lagt på seg mer igjen også etter operasjonen da ho gikk ned i vekt før operasjonen ettersom tilstanden så det begynner bli veldig bra 😊
    • Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...