Gå til innhold
Hundesonen.no

Shetland Sheepdog, mellompuddel


Mats

Recommended Posts

Nå vil jeg gjerne få vite ALLE ulemper med sheltie.

Grunnen er at jeg er veldig nære å bestemme meg for Sheltie :)

Fant denne på finn.no http://tinyurl.com/93b7v

Har sett litt på mellom puddel også.

Så har dere noe ulemper/negativt å si om shetland sheepdog så vil jeg veldig gjerne høre?

Jeg vil gjerne også høre litt om mellompuddel.

Hvor lange turer om dagen, gemmytt, etc.

Håper jeg får masse svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelig sheltie, men det ser ut som om den har grå stær.. :) bare så du er klar over det.

-sheltien har jo mye pels, altså en del pelsstell og røyting, positivt eller negativ alt etter som hvordan du ser på det :)

er vel det eneste jeg kan si deg om sheltie, :D

Hvorfor mener du at det ser ut som om den har grå stær??

det ene øyet til hunden ser ut til å være to farget blått og brunt, ellers kan ikke jeg se noe unromalt med øynene dens :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du den hadde grå stær? Den har ett blått øye, noe som er vanlig for blue merle sheltie :)

Negative ting med sheltien:

- Den kan være nervøs (noe de fleste linjer er frie for nå, men likevel noe å tenke over)

-Kan bli gneldrete (men kan trenes inn... mine hunder bjeffer ikke )

-På grunna av at den er en gjeterhund så trenger den trening, og det holder ikke bare med litt aktivitet på plenen. Den trenger både fysisk og mental stimulering (men det trenger jo alle hunder da :D)

- Kan ha arvelig PRA, øyesykdom. Pass på å sjekke stamtavlen til hunden og match den opp mot NSSK sin liste over hunder med PRA. og pass på at hunden er øyelyst.

- Når det gjelder pelsstell, så er det ikke mye en sheltie trenger. Jeg børster gjennom pelsen engang i uken, noe som tar ca 15 min. hvis du skal stille hunden må du regne ca 1 time med bading og klipping i tilleg.

Ellers så må jeg si at det var en vakker hund! den hadde litt stå ører, men det er jo bare en ekstriør feil (noe som også kan rettes med liming eller tyngde i ørene :P)

Prøv å finne ut hvor denne hunden kommer fra, så kan jeg eventuelt hjelpe deg med å finne ut hvordan familien "bak" er :) Skriv en PM du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være negativt med den sheltien der er jo at den er en "veldig god vakthund", noe som kan være er ensbetydende med en såkalt "gneldrebikkje". Men det kommer jo an på hva du synes om det da. Pluss at det er forskjell på en hund som sier fra når det kommer noen, og en hund som bare står og gneller hele tida. :)

Ellers er jo sheltie en super rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en flott hund. Jeg synes jo sheltien er en super rase jeg.

Du må jo som tidligere sagt her være obs på pra. Også var jo dette en voksen hund som kan ha sine vaner og uvaner som alle voksne hunder.

Grå stær?? Synes man skal være forsiktig med å stille diagnose sånn ut i fra ett bilde. Ikke skjønner jeg hvor du fikk det fra heller. Mna bør ikke påstå sånt uten mere belgg enn det (jeg tror) du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest om eller greie på rasen (sheltien) , men kjenner 8 stykker (bare overfladisk, dvs. det er lekekompiser til hundene og naboer) fordelt på 5 eiere (hvor alle er vel "gjennomsnittseiere" dvs. ikke fanatiske hundefolk, men heller ikke ferske med hund og hundene får ihvertfall gjennomsnittlig trening/aktivisering/tur). Alle 8 bjeffer "hele tiden". (lys skingrende vond lyd). Vet ikke om dette er tilfeldig eller om det er rasen da. Og to av dem er mer enn "greit" nervøse (for hunder og mennesker). Ellers virker alle sammen kjappe og smarte/ lettlærte, søte og har gått veldig bra med mine hunder når de har tint opp, og er greie å ha med å gjøre har jeg inntrykk av.

"Vakthund" betyr vel her bare varsling.. (mye varsling?)

Kjenner ikke like mange mellompudler (2 stk) men begge er helt flotte hunder. Såpass at jeg får lyst på en selv :roll: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at sheltien bjeffer mye kommer oftest(jeg sa ikke altid)av at bikkja ikke får nok mosjon og hjerne trim,det er veldig smarte dyr og de trenger å brukes,agility er supert for dem,og de hevder seg veldig bra innenfor lydighet også.

Min sheltie bjeffer sjelden,det eneste han kan finne på å gjøre er å pipe hvis han kjeder seg,det er som oftest når jeg ikke har trent den ene faste timen og gått en times tur med han.

Pelsstellet er forskjellig fra sheltie til sheltie,min sheltie kan jeg børste annen hver uke(han har ikke kjempe mye pels),men jeg synes at det er så koselig at jeg gjør det myye oftere :lol:

vakt hund?joda,liker å varsle at det kommer noen,men det har aldri vært et problem for meg,det er som regel et "boff" før han ser på mamma,som da går for å sjekke hvem nykommeren er :P

Kunne ikke hatt en mer fantastisk rase! :D

Skal ha maaange flere etterhvert :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at sheltien bjeffer mye kommer oftest(jeg sa ikke altid)av at bikkja ikke får nok mosjon og hjerne trim,det er veldig smarte dyr og de trenger å brukes,agility er supert for dem,og de hevder seg veldig bra innenfor lydighet også.

Min sheltie bjeffer sjelden,det eneste han kan finne på å gjøre er å pipe hvis han kjeder seg,det er som oftest når jeg ikke har trent den ene faste timen og gått en times tur med han.

Pelsstellet er forskjellig fra sheltie til sheltie,min sheltie kan jeg børste annen hver uke(han har ikke kjempe mye pels),men jeg synes at det er så koselig at jeg gjør det myye oftere :lol:

vakt hund?joda,liker å varsle at det kommer noen,men det har aldri vært et problem for meg,det er som regel et "boff" før han ser på mamma,som da går for å sjekke hvem nykommeren er :P

Kunne ikke hatt en mer fantastisk rase! :D

Skal ha maaange flere etterhvert :lol::P

Hvor lenge trener du om dagen, og hva?

Hvor lang tur går du? Hvor mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener vanligvis rundt 2 timer om dagen.

Jeg går en 10.15 min.tur før skolen,putter han i buret.

kommer hjem fra skolen,går en 10-15 min.tur.spiser/lekser osv...så går jeg en times tur med han,ofte 1.5 time.

På kvelden igjen går jeg en 15 min.tur.

tror ikke at det er behov for så mye tur,men jeg synes at min fortjener det,han elsker tur,holder nok egentlig med lufte/tisse turer og så en times tur eller no.

Trener også agility fast en gang i uka,kanskje to.

Går også spor på fritida,dette er super hjernetrim.

Lykke til med ditt valg av hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du spurte om hva jeg trener?:

Jeg trener hverdags lydighet,konkuranse lydighet.

Spor,Agility trening som slalom og noe hopp(har jo ikke ag bane).

Gjeting,dette med våre høner,har aldri gått noe kurs,men lærer han høyre og venstre,så han kan ringe inn hønene,supert å bruke på Agility banen også.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg gjerne få vite ALLE ulemper med sheltie.

Grunnen er at jeg er veldig nære å bestemme meg for Sheltie :lol:

Fant denne på finn.no http://tinyurl.com/93b7v

Har sett litt på mellom puddel også.

Så har dere noe ulemper/negativt å si om shetland sheepdog så vil jeg veldig gjerne høre?

Jeg vil gjerne også høre litt om mellompuddel.

Hvor lange turer om dagen, gemmytt, etc.

Håper jeg får masse svar! :D

Blir spennende å høre hva det blir til :lol:

Du har fått masse gode råd/info og erfaringer her. Jeg har også en sheltie så jeg kan jo dele mine erfaringer så får du mer info før du går til skrittet. De er jo ganske forskjellige disse sheltiene.

Jeg har en sheltie på 1,5 år. Noen her sier de er gneldrebikkjer siden naboens står og bjeffer hele tiden. Det er en hund som har lett for å varselbjeffe og er derfor en hund du kanskje ikke lar står ute i hagen alene. Min bjeffer ikke ofte, maks 2-3 ganger om dagen og det er enten fordi nabokatten spankulerer over vår plen eller at hun varsler at noen kommer. Men hun får aldri stå ute alene. Begynner hun å bjeffe når vi er ute så tar jeg henne ut av situasjonen. Når hun blir litt ivrig kan hun også bjeffe f.eks i starten på trening, en ny hund o.l.

Hun er en hund som lett knytter seg til meg og er litt hakkihel hele tiden.. Men er ikke skeptisk til hverken andre mennesker eller hunder - hun er kjempeglad når hun treffer nye potensielle lekekamerater.

Hun elsker å løpe fritt i skogen og snuse - holder seg godt i nærheten av meg. Vi er ikke av de helt store turgåere :P Vi går tur ca 30 min på morgenen, ca en time på ettermiddag (løpe fritt i skogen) og 15-20 min på kvelden. Men hun må ha litt mental utfordring for ikke å bli rastløs - kan være innetrening med å legge ut godbiter, treningsleker, spor/lukt, nye triks el.l. I tillegg trener vi lydighet en kveld i uka og er på en fellestrening med andre. For meg ser det ut som den mentale treninga er viktigere enn kondisjonstrening. Hun elsker å trene lydighet eller spor og er glad og ivrig både trening og ellers.

En annen ting med hunden er at hun er pinglete.. Hun er engstelig for nye underlag, nye ting, flytebrygger, en søppeldunk som står i veien. Men ved positiv trening så blir hun trygg etter hvert. Men det er en myk hund som ikke må presses for mye - vi må gå små skritt og skynde oss langsomt.

Og så er hun litt svimete og lett å avlede. Hun er kjempenyskjerrig og skal ha med seg alt som skjer - kan være en utfordring når vi trener.

Men som jeg skjønner er dette en voksen hund som er aktuell for deg. Du må spørre masse når du treffer eier. Skriv gjerne ned alt på et ark så du ikke glemmer noen spørsmål. Det er jo viktig for det å vite mest mulig om egenskapene til hunden; både de gode og dårlige.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...