Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelstell hos Papillon


Guest Vicky

Recommended Posts

Jeg børster Miko ca annen hver dag.

Når vi skal på utstilling dusjer og føner jeg han dagen føre.

Når den blir voksen skal du klippe litt på potene, om det kommer mye hår.

På hasen å under poten.

Det skal klippes sånn at det ser ut som en "harepote".

Jeg har måttet klippe litt under labbene på Miko nå fordi han hadde så mye hår å det "klabba" når vi gikk på tur.

Papillon er en nydlig rase som ikke trenger så mye pelsstell som det ser ut som :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nettopp fått min papillon han...på søndag hehe :cry: eg har ikkje begynt å børsta han ennå føle ikkje at eg trenge det ennå.. Ska begynna me det når han får mærr pels :(

Du burde jo venne han til å bli børsta fra han er liten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere med Papillon! :cry: Jeg lurer litt på deres erfaring med pelstell? Hvordan er det før utstilling og til vanlig?

Det er sånn passe med pelsstell spør du meg :( Uten at det sier deg noe som helst :P Hehe.. Sånn til vanlig så trenger de ikke børstes mer enn en gang i uken, men jeg anbefaler definitivt å gjøre det oftere. Da slipper du at det blir floker og at det tar lang tid. Hvis du gjør det sånn annenhverdag så holder pelsen seg fin, du slipper floker og det tar kort tid hver gang. De børstene jeg bruker er en naturhårsbørste (Mason Pearson pocket natur), en liten hårbørste (for mennesker), en dobbelsidig kam (fintannet på en side og grovtannet på den andre) og en veldig fintannet liten ørekam. De viktigste stedene er bak ørene og skjørtet bak. De får også lett floker på fanene på forbeina. Resten er bare å børste kjapt gjennom.

Papillon er veldig enkle før utstilling. :( Heldigvis :( Bader dem dagen før. Hvis det er varmt kan de godt lufttørke (etter håndkletørring), hvis ikke kan man føne dem, men man bør ikke føne dem for mye, da det sliter på pelsen (akkurat som på menneskehår). Så børster man godt gjennom dem når de er tørre, og da er det bare å børste gjennom en gang om morgenen, og litt fort like før de skal inn i ringen. Tar nesten ingen tid :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo venne han til å bli børsta fra han er liten :wink:

Helt enig :( Det dummeste du kan gjøre er jo å vente til han får mer pels! Nå som han har lite pels, er det jo enkelt å børste, fordi han har lite floker o.l. Det slipper å gjøre vondt. Da har du god tid til å lære han å like å bli børstet, før han får masse pels, da du faktisk må børste han, og det tar lenger tid. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn passe med pelsstell spør du meg :( Uten at det sier deg noe som helst :P Hehe.. Sånn til vanlig så trenger de ikke børstes mer enn en gang i uken, men jeg anbefaler definitivt å gjøre det oftere. Da slipper du at det blir floker og at det tar lang tid. Hvis du gjør det sånn annenhverdag så holder pelsen seg fin, du slipper floker og det tar kort tid hver gang. De børstene jeg bruker er en naturhårsbørste (Mason Pearson pocket natur), en liten hårbørste (for mennesker), en dobbelsidig kam (fintannet på en side og grovtannet på den andre) og en veldig fintannet liten ørekam. De viktigste stedene er bak ørene og skjørtet bak. De får også lett floker på fanene på forbeina. Resten er bare å børste kjapt gjennom.

Papillon er veldig enkle før utstilling. :cry: Heldigvis :P Bader dem dagen før. Hvis det er varmt kan de godt lufttørke (etter håndkletørring), hvis ikke kan man føne dem, men man bør ikke føne dem for mye, da det sliter på pelsen (akkurat som på menneskehår). Så børster man godt gjennom dem når de er tørre, og da er det bare å børste gjennom en gang om morgenen, og litt fort like før de skal inn i ringen. Tar nesten ingen tid :(

Takk for at du tok deg tid til å skrive litt! :( Vil være best mulig forberedt. Men hva slags shampoo burde jeg bruke? er det noe spesiellt merke som er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å skrive litt! :( Vil være best mulig forberedt. Men hva slags shampoo burde jeg bruke? er det noe spesiellt merke som er bra?

Det er bare hyggelig :( Jepp, jeg er i alle fall kjempefornøyd med Pet Silk :( Bruker Bright White Silk Shampo, Moisturizing Shampo og Mosturizing Rinse, i den rekkefølgen :P Bruker også Pet Silk Liquid Silk i pelsen etter bad og Pet Silk Leave In Conditioner hver gang jeg børster henne, for å beskytte pelsen og for å gjøre den enklere å gre ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg begynne å børste han når han blir eldre så enkelt er det :(

Det må du selvfølgelig på bestemme selv :cry: Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du velger å gjøre det sånn. :( Når tenkte du å begynne å børste han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :lol: Men hvor ofte bør jeg bade hunden? Er redd for å slite pelsen..

Personlig mener jeg at det er bedre å bade den litt oftere for å holde pelsen hvit, enn å bade sjelden å bli nødt til å bruke blekemiddel for å få pelsen hvit igjen. Selv er jeg på utstilling såpass ofte at det ikke er noe stort behov for å bade imellom utstillingene. Vet ikke helt hvor ofte jeg bader henne jeg, men si en gang i måneden da, det synes jeg er greit. Men så ligger hun på hodeputa mi hver natt og da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...