Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått "smitter" hver femte hund

Aya

Recommended Posts

Blodprøver tatt av hunder på Sørlandet, viser at rundt hver femte hund bærer smittestoffer fra flått i seg. Hvor mange hunder som blir syke av smitten, er ikke undersøkt, men problemet er ofte at hunder som får flåttbitt om sommeren ikke blir syke før utpå høsten. Smittes de av borrelia eller anaplasma, kan det gå flere måneder før de får feber og betennelse i leddene..

Vær obs på redusert matlyst, stive ledd, feber og redusert allmenntilstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, ja det der er skummelt!

Mala var netopp stiv i leddene og var generelt slakk... Så jeg spurta av gårde til dyrlegen :) men det var hvertfall ikke Borelia.. heller et anfall av hysterisk eier :P

Men som mitt motto er: Heller en tur for mye til vetten, enn en tur for lite! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer litt på om det var derfor Puma var så himla syk i høst.. Han hadde masse feber og gikk mye ned i vekt. Dyrlegen fant ikke ut noe annet enn at han måtte ha en ny markkur.. Så blir nok blodprøve etter juleferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonbergeren min fikk borelia, og det var nok skylden i forkalkninger og vonde stive ledd :D Plukket av hele 47 flått på en dag en sommer(plukket av han hver dag ca 20 stk).Han gikk på rimadyl de siste årene og to forskjellige kosttilskudd som skulle hjelpe på leddene. Han hadde også voksesmerter på å av de 3 første årene så han gikk så å si på rimadyl nesten hele livet :P Tilslutt hovnet leveren opp(sannsynligvis kreft eller bivirkning på rimadyl?) og vi bestemte at han skulle slippe mer smerter og plager :lol:

Skylder dette på flåtten jeg, virkelig hater flått så hvis Balder får en flått i sommer kommer jeg til å bli nermest hysterisk tenker jeg. Kommer også til å spandere en blodprøve på han ved minste misstanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...