Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarie! hvilke fisker?


MarieR

Recommended Posts

Nemo fisker...

Altså, jeg mener å ha lest ett sted at grunnet dens popularitet etter Nemo filmen, så gikk man ut med en advarsel grunnet at deres eksistens ble truet.... så vet du, jeg ville ikke ha fått meg sånne.

Håper jeg ikke er for mye til gledesdreper her nå... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde av den eh papegøye greia /var litt vanskelig navn)? :)

parrot_red.jpg

01_Cichlid__RED_PARROT.jpg

Papegøyeciklide på norsk, parrotcichlid på engelsk. Kule fisker for all del, men de ble stooooore ;D Har fire stk i et 160 liters kar sammen med scalare, botia og noen andre større cicklider. Det var en gang noen tetra, hehe he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et 60-liters kar ville jeg puttet oppi noen gurami (lever helst i par/trioer) + tetra eller guppy/molly/sverdrager + tetra. I tillegg ville jeg hatt noen maller (morsomme fisker som lager litt liv) og algespisere.

Hold deg unna sebrafisk og tigerbarber!!

Klovnefisk er saltvannsfisk som krever maaaange års erfaring for å klare å holde i live, i tillegg er det ganske dyrt og krever større kar og forhold enn et ferskvannskar for å få et sunt miljø oppi. Drømmer om sånne fisker jeg og, men det får bli med drømmen noen år til :)

Perlegurami

gurami-perl.jpg

Kyssegurami

gurami.jpg

Dverggurami

art_colisa-lalia.jpg

I tillegg finnes det blå gurami, honninggurami, men de blir ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isåfall dverggurami :wink: Blå, gull, perle etc guramiene blir for store, jeg lar to blå gå i mitt 110l kar, noe mange mener jeg ikke burde, men det funker :)

Hvertfall er det nemo du tenker på så dropp det, onkelen min har 40års erfaring med akvaristikk og vil ikke prøve seg på saltvannsakvariet selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! da lærte vi det om klovnefisken! da blir det med drømmen ja! :)

Var å så på noen fisker i dag, husker ikke navnet på noen av dem(hvorfor har fisk så vanskelige navn a? :P ) Men butikken vi var på hadde nesten bare småfisk :) men de hadde noen utrolig tøffe maller. Maller er tøffe. så vi får se hva det blir :D de guramiene var jo pene da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...