Gå til innhold
Hundesonen.no

Antall kull.


Yakine

Recommended Posts

Det holder sikkert med å skrive feil EN gang og sikkert også å lese alle mine innlegg i denne saken. Som jeg skriver så får jeg bare en BLANK side opp på NKK sine regler. Her er de ETNISKE en gang til.

5. Følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet. Dette innebærer blant annet at tispen ikke bør pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling, ikke avle for tett eller ha for mange kull på samme tispe. Hvorvidt en tispe kan pares på 2 påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe har 2 kull i løpet av ett år, bør den ha minst ett års pause før neste valpekull fødes.

"Matadoravl" bør unngås.

Tisper kan normalt få registrert maksimalt 5 kull etter seg, dog slik at paring ikke kan finne sted etter fylte 9 år. Dette kan fravikes dersom veterinær - før paring finner sted .- kontrollerer tispen og gir en skriftlig attest på at det, etter hans/hennes oppfatning, ikke er noe i veien for å sette på et valpekull på tispen og at tispen, uansett alder, er i kondisjon og egnet for å ha valper. Attesten er gyldig i maksimalt 3 mndr. og må vedlegges registreringsanmeldelsen. I tillegg til attesten, er det en selvfølge at regler for tetthet på kull overholdes.

En ting til, du sier at det ikke holder med 2-3 paringer. Her er jeg ikke enig. Jeg har hatt 15 kull der det aldri har vært tomme tisper og alle har bare blitt paret 1-2 ganger. Det gjelder å vite når eggløsningen til tispa er. Vet man det holder det som regel med 2 paringer. Cædcellene lever jo som du sikkert vet 48 timer.

Som oppdretter håper jeg inderlig at det snart blir strengere regler hos NKK. Det er alt for mange både useriøse og matadoroppdrettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Det holder sikkert med å skrive feil EN gang og sikkert også å lese alle mine innlegg i denne saken. Som jeg skriver så får jeg bare en BLANK side opp på NKK sine regler. Her er de ETNISKE en gang til.

Grunnen til at jeg skrev ordet *feil* tre ganger var at jeg kom til at det var tre ting som var feil, ikke noe verre enn det. :lol:

Jeg håper du mener de etiske reglene, ikke de etniske, slik du har skrevet. :?

Da jeg skrev det om 2-3 paringer, så mente jeg kull, ikke paringer, beklager.

Jeg orker ikke pløye gjennom alle innleggene til alle til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg skrev ordet *feil* tre ganger var at jeg kom til at det var tre ting som var feil, ikke noe verre enn det. ;)

Jeg håper du mener de etiske reglene, ikke de etniske, slik du har skrevet. :?

Da jeg skrev det om 2-3 paringer, så mente jeg kull, ikke paringer, beklager.

Jeg orker ikke pløye gjennom alle innleggene til alle til enhver tid.

Var nok gjerne litt trøtt da jeg svarte deg. Ble også provosert på måten du utformet ditt svar på ;) Vi er ikke så bastantiske i våre uttalelser her inne i dette forumet :D Men du er jo ny her inne, så det er greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok gjerne litt trøtt da jeg svarte deg. Ble også provosert på måten du utformet ditt svar på ;) Vi er ikke så bastantiske i våre uttalelser her inne i dette forumet :D Men du er jo ny her inne, så det er greit ;)

Du og andre her inne får skrive på deres måte, så skriver jeg på min måte. Jeg er bastant i mine uttalelser når jeg vet at jeg har rett og håper dere tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel fint å holde en grei tone, selv om vi formulerer oss forskjellig.

Slik som du har formulert deg til nå, er vi ikke vant til her inne, bare så det er sagt ;) Som Ricco sier så holder vi en fin og grei tone her. Det er hovedgrunnen til at vi har det veldig kjekt her inne på dette forumet ;)

Håper selvsagt at du også vil trives her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du har formulert deg til nå, er vi ikke vant til her inne, bare så det er sagt :D Som Ricco sier så holder vi en fin og grei tone her. Det er hovedgrunnen til at vi har det veldig kjekt her inne på dette forumet ;)

Og hva er det konkret som er galt ved min formulering? Er det spesielle ord jeg bruker du ikke liker, eller er det at jeg ikke pakker ting inn i bomull, men snakker rett fra levra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du har formulert deg til nå, er vi ikke vant til her inne, bare så det er sagt ;) Som Ricco sier så holder vi en fin og grei tone her. Det er hovedgrunnen til at vi har det veldig kjekt her inne på dette forumet ;)

Håper selvsagt at du også vil trives her. ;)

Enig!

Her er vi mer vant til å prøve å se ting fra flere sider, og jeg tror faktisk samtlige er enige om at man aldri blir utlært når det gjelder hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en tispe avhenger av tispas kondisjon og størrelsen på kullene.

Vi paret vår tispe på to påfølgende løpetider, etter at hun fikk bare en valp første gangen. Jeg hadde da en lang samtale med en professor i reproduksjon ved vet'høyskolen, og hun mente det ikke var en belastning for tispen.

Så skulle vi ha siste kullet på henne våren 2004, fant hannhund i Finland og skulle få sæd. Men så klarte de ikke å få tatt ut sæden i Finland. På neste løpetid, i oktober, fløy jeg hannen inn fra Finland og vi fikk paret. Men dessverre gikk hun tom. (Ja, det var riktig tid) Hannen har ikke hatt kull senere, så jeg antar han var blitt steril eller hadde dårlig sædkvalitet (Forfrysning av testikler året før...)

Men nå var tispa blitt over 8 år og jeg hadde egentlig bestemt meg for å la det være. Men da løpetiden kom i februar 2005, tok jeg henne med til veterinæren. En ny vet hadde begynt og jeg ba henne bare ta en generell sjekk og en eggløsningstest. Etterpå fortalte jeg hvor gammel tispa var, og da ble vet'en overrasket. Hun trodde hun var mye yngre.

Så da følte jeg at jeg kunne prøve en gang til... Og så kjørte vi til Sverige... Og 28.april fikk hun sist største kull, 7 valper. Og som vanlig var hun en super mor. Valpene gikk sammen med henne helt til levering, den nest siste ble levert ved 4 måneders alder. Den siste ble hjemme, og går fortsatt sammen med sin "gale" mor.

Man skulle ikke tro "kjærringa" var blitt 9 år, slik som hun leker og herjer med valpen. Veterinæren sier at dersom det ikke var blitt valper, ville hun gjerne skrevet ut attest at hunden var i så god form at vi kunne prøvd en gang til. Men nå slapp vi det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, det kommer aldri til å skje fra meg.

Aud, ingen får mindre tro på dine kunskaper om du tar hensyn til andre.

Jeg liker heller ikke å pakke inn i bomull, men man behøver da ikke buse frem og gjøre andre ukomfortable? Om jeg støter noen med mine innlegg, så si i fra, for det er ikke mitt ønske. Jeg kan bli engasjert og svare krasst jeg også.

Men når man kommer ny inn i en gruppe (Jeg er også ny her, selvom jeg kjenner en del fra andre sammenhenger) så må man da prøve å ikke støte de som er her, slik at atmosfæren går fra å være hyggelig til å bli ukoselig hver gang du kommer inn i en tråd?? Det handler om sosial inteligens tror jeg man kan si.

Som sagt har jeg lett for å bli "overopphetet" :oops: selv, og om jeg skulle støte noen , så si heller i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du har formulert deg til nå, er vi ikke vant til her inne, bare så det er sagt :P Som Ricco sier så holder vi en fin og grei tone her. Det er hovedgrunnen til at vi har det veldig kjekt her inne på dette forumet :P

Håper selvsagt at du også vil trives her. :P

Hmm... Jeg syntes da det første innlegget til Aud var helt greit? Ikke var hun spesiell krass, hun påpekte tre feil i tidligere innlegg for så å skrive hva som var rett. Kort, konsist, rett på sak og korrekt. Ett av argumentene folk hadde for å forlate Canis til fordel for hundesonen var nettopp det at på hundesonen tålte folk både uenighet og det at man kalte en spade for en spade - stemmer ikke dette?

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg syntes da det første innlegget til Aud var helt greit? Ikke var hun spesiell krass, hun påpekte tre feil i tidligere innlegg for så å skrive hva som var rett. Kort, konsist, rett på sak og korrekt. Ett av argumentene folk hadde for å forlate Canis til fordel for hundesonen var nettopp det at på hundesonen tålte folk både uenighet og det at man kalte en spade for en spade - stemmer ikke dette?

mvh

HeliX

Enig, jeg ser heller ikke noe galt med innlegget, har da vært en god del krasse innlegg her før som ingen har klaget på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg ser heller ikke noe galt med innlegget, har da vært en god del krasse innlegg her før som ingen har klaget på.

Enkelte liker å klage, rett og slett kun fordi det er jeg som skriver innleggene. Enkelte blir trigget av å lese navnet mitt, uten at jeg skjønner hvorfor.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte liker å klage, rett og slett kun fordi det er jeg som skriver innleggene. Enkelte blir trigget av å lese navnet mitt, uten at jeg skjønner hvorfor.:-)

Jeg har aldri hørt navnet ditt før, så det er nok ikke det som er grunnen hvis du så på mitt innlegg som klaging. :( Jeg blir bare litt sjokkert over at noen kan påstå at de er så godt som utlært innen hund, og at de uttaler seg som om det de sier er riktig, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...