Gå til innhold
Hundesonen.no

Dverg Dachs


qrush

Recommended Posts

Helloen igjen aller sammen

etter litt lesing om de forskjellige rasene så har vi mer eller mindre bestemt oss for å gå for dverg dachs. lurer da på om noen her har erfaring med rasen som de vil dele med meg. vanlige skavelanker å sykdommer, hva som er kjent at rasen liker å ikke liker å gjøre, ei lita pro/con liste hvis dere skjønner hva jeg mener :wink:

Vil vite alt om denne rasen før vi får den i hus så vi kan forberede oss godt.

det er mest aktuelt med lang eller strihåret, men kommer den rette korthårete så er det ikke umulig at det blir det heller :D de er jo nusselige alle sammen spørr du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

di er mest utsatt for: skiveproblemer i ryggen som kan føre til store smerter og lammelse i bakparten. og siden di som oftest blir veldig gammle er di utsatt for di vanlige sykdommene som overvekt, diabetes og hjertelidelser. di er også utsatt for genetiske øyenlidelser og hudproblemer som flekkvis håravfall på ørene.

litt historie...

dachshunden oppsto i tyskland for mangen hundre år siden. dach er det tyske ordet for grevling, dachshunden ble avlet frem for og følge disse dyrene på bakken og ble gradvis høyt spesialisert med forkortet ben for å grave byttet ut av hiet og gå ned i gangene. mindre dachshunder ble avlet frem for og jage hare og røyskatt. dachshunder har mangen likhetstrekk med terrier. de er allsidige og modige hunder og blir brukt til jakt på rev og oter i tillegg til grevling.

litt beskrivelse av dach som hund

som du sikkert vet finnes di i 3 størelser og 3 hårlag, alle dachshunder har en lavstilt, muskuløs, langstrakt kropp med svært korte ben og sterke forben til og grave med. huden er løstsittende. strihåret dach er utviklet for jakt i tett kratt. di tre pelstypene finnes i rene farger, som tofarget, viltfargen, tigret eller droplet. denne lille rasen har kraftig stemme i forhold til størelsen og er derfor en yperlig vakthund.

litt om temperament...

den er våken, livlig og kjælen og har markant personlighet. di er kjempe gode kamerater og når di er grundig dresert er di ganske så lydige.

må nesten ha litt pelsstell og...

regelmesig børsting med en stiv børste passer til alle pelstyper. bruk tørrsjampo eller badnår det er nødvendig. pass godt på at den blir helt tør og varm etter et bad!!! den korthårede pelsen vilskinne visss du gnir den med et frottehånkle eller pusseskinn. husk og sjekke ørene regelmesig!

Morsjon og foring...

disse aktive hundene er forbausende utholdene, di elsker en god spaser tur eller en leke økt (di er ikke så veldig glad i og løpe over lange avstander så viss du er en jogger eller noe sånt så finner du hunden på trappen når du kommer hjem) vær oppmærksom når du er ute og går tur på andre fotgjengere, siden den er så liten er det ikke alle som ser den og den risikerer og bli tråkket på. den bør ikke oppmuntres til og hoppe for den er sutsatt for ryggproblemer. det er ingen spesielle foringsbehov for denne rasen, men di har en tendens til og bli overvektige og late så pass på for dette er en alvorlig helserisiko siden det gir ekstra belastning på ryggen.

helt til slutt er det vel egentlig bare og advare mot hage rasering da di elsker og grava.

hjalp dette deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe knall, det var jo masse nyttig info...viste faktisk ikke at det var tre str. hmm...det må ha gått hus forbi.... :-k ..... har blitt advart om hagerasering av et vennepar borti gata som har dachs. de hadde en som het matti som desverre døde her for en mnd sia, han har forresten hver lam men kom seg igjen. men det gikk ikke mange dagene før de fikk en ny.. en søt liten strihåret valp på 4 mnd som heter totto som er VELDIG glad i mose av alle ting... :?

jo og en ting til, er det noen bøker dere anbefaler? om rasen, skjenerelt stell, klikkertrening osv? vil være godt forberett...og hvis det er noen som har noe mer og komme med positivt som negativt. Hvis det er noen som kjenner til oppdrettere som er å anbefale så si gjerne i fra.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har leita rundt på bibelioteket her etter bøker som omtaler litt mer en bare temperamente på en rase men har ikke funnet noen bøker me noe særs nyttig info om dach. holder på og klikketrene nikita, hun er kjempe flink var ikke mangen klikka hu trang før hu skjønte at viss hu gjore noe riktig å de klikke kom så fikk hu kanskje noe godt :D men nå har jeg vært veldi heldig me hund da, har truffet akkurat det jeg ville ha en lettlært, menneske kjær lita dame. er det noe mer du lurer på ang dach så er det bare til og spørre her eller sende meg pm og spørre der :P så hjelper jeg så godt jeg kan :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye pelsstell du er ute etter.

Hvordan du trimmer strihårspels kan du se her:

http://www.pediculus.no/Trimming%20av%20st...trihårspels.htm

Dachser er utsatt for ryggradsproblemer, albueleddsdysplasi, Legg-Calve-Perthes, patellar luksasjon, progressiv retinal, atrofi, grå stær, diabetes, epilepsi og smertefulle problemer med ryggraden p.g.a den lange ryggen deres.

Hentet fra boken Velg rett hund for deg av Gwen Bailey

Du kan lese litt mer om dachs her:

Norske Dachshundklubbers forbund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...