Gå til innhold
Hundesonen.no

Studiekompetanse?


KayKs

Recommended Posts

Okei, jeg føler meg egentlig ganske dum når jeg spør, men jeg spør uansett :P Har aldri vært spesielt glad i å gå på skole, men det er jo noe alle må.. Skal jo gå hundelinja på Melsom vgs(hvis jeg kommer inn) og lurer på om man får studiekompetanse hvis man går to år på hundelinja også går videre på naturbruk i et år? Dette kan høres ganske dumt ut hvis det ikke stemmer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du kan få studiekompetanse om du velger riktig i tredje klasse, men jeg er ikke sikker på om du får det ved å velge naturbruk. Alt som dreier seg om bør du spørre rådgiveren ved skolen din om når skoleåret begynner.

Dere kommer antageligvis til å få mye hjelp før dere velger hvis dere ønsker det. For to år siden, da jeg gikk i tiende, sted tallet for ungdom som droppet ut av skolen til 1 av 3, og fordi hovedgrunnen til at ungdom slutter på skolen er at de har valgt feil, har de fleste skoler i landet lagt stor vekt på å hjelpe 10.-klassinger på veien etter dette.

Jeg har visst akkurat hvordan jeg vil utdanne meg siden jeg var 12 år gammel - både skoler og linjer har stått klart for meg - så jeg ønsket ingen hjelp. Men rådgiveren var god å ha allikevel, for å klare opp i ting jeg lurte på angående det jeg allerede hadde bestemt meg for, litt sånn som du gjør nå.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg - det er jo en stund til du må søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den over her - snakk med rådgiveren din angående fremtiden, og hva du skal gjøre for å oppnå det du ønsker :)

Det er slik at du kan gå 2 år på yrkesskole, og ta 3.året på påbygg - da oppnår du generell studiekompetanse. Noen ganger har man to valg - det ene er som sagt 3.året på påbygg.

Og det andre er f.eks å ta nesten det samme som påbygg, bare at du har opptil 5-10 timer ekstra i uken hvor du har den samme studien som du hadde 1.- og 2.året.

Hvis du bare går hundelinja + naturbruk vil du nok ganske sikkert ikke oppnå generell studiekompetanse, pga du da vil stå i et mindre timetall av fagene norsk, matte, naturfag, historie og et valgfritt programfag - enn hvis du tar allmenn påbygg det siste året. Jeg skal ikke si det helt sikkert, men ut i fra hvordan jeg forstod det den gangen, var det slik det fungerte.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg føler meg egentlig ganske dum når jeg spør, men jeg spør uansett :P Har aldri vært spesielt glad i å gå på skole, men det er jo noe alle må.. Skal jo gå hundelinja på Melsom vgs(hvis jeg kommer inn) og lurer på om man får studiekompetanse hvis man går to år på hundelinja også går videre på naturbruk i et år? Dette kan høres ganske dumt ut hvis det ikke stemmer :lol:

Du kan få studiekompetanse vist du går 2 år på hundelinja så tar 1 år med almenn påbygg. Det er fordi du må ha x antall timer med matte, engelsk, histori osv osv.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...