Gå til innhold
Hundesonen.no

Motorsykkelutstyr


SiriEveline

Recommended Posts

Det har seg sånn at jeg sikkert blir å sitte litt på motorsykkel i fremtiden. Dermed trenger jeg jo litt utstyr og da lurer jeg på hva jeg faktisk BØR ha!

Hjelm er jo påbudt så den er grei. Men hva slags hjelm og hva slags prisklasse bør jeg se på? Ser jo noen av merket HTC som virker ekstremt billige, og fant tilogmed en på Finn til 500kr, men er den da bra nok? Jeg trenger liksom ikke det kuleste og dyreste merket, men den SKAL være SIKKER!

Deretter lurer jeg på hva mer jeg trenger? Dress?/Jakke/bukse? Hansker? Sko?

Ser da egentlig for meg at jeg bør ha en toppdel og underdel, enten være seg dress eller i to deler. Men hva skal jeg se etter, hva er sikkert nok?

Hvor viktig er hansker og bukser for en passasjer?

Med andre ord hva trenger jeg, og hvor mye må jeg regne med å bruke på det? Fordeler/ulemper ved forskjellige typer osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelm og ryggskinne er viktig. Og jeg mener at hjelm er en såpass viktig ting at her investerer man i en skikkelig hjelm. Jeg hadde en til 2500, husker ikke merke men den var av glassfiber og var samme type som kjørelæreren brukte.

Ryggskinne er også viktig i tilfelle du ramler så du ikke knekker ryggen din.

Og så kommer jo skikkelig bukse jakke og sko, samt hansker og hals så du ikke blir forkjølet.

Bering er et fint merke når det gjelder klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal iaf IKKE kjøpe brukt hjelm, du skal kjøpe en helt ny. Du vet ikke om en brukt hjelm kan ha skader. Du skal også prøve flere før du kjøper, ingen har lik hodeform og det er viktig at hjelmen sitter godt og er sikker på akkurat ditt hode. Å kjøre med en hjelm som ikke sitter godt er også pyton over lengre distanser. Jeg har god erfaring med både Arai og Shohei, men dra til en forhandler og få skikkelig hjelp. En god hjelm er alfa og omega, den reddet mitt hode fra å bli knust i en kræsj, hjelmen sprakk istedenfor.

Ang klær har jeg en Jofama racingdress jeg ikke bruker (les; kommer inn i), den sier str 40, men jeg er jammen ikke sikker på det altså, hih. Men du kan jo prøve den og se om den passer. Den er hel, men kan deles, glidelås på midten. Den er noen år gammel, men hel ettersom jeg kan se. Evt som en overgang til du får kjøpt deg noe nytt.

Du bør også ha et par skikkelige støvler, hansker/votter (mulig jeg har et par av det også), tett hals og en ryggskinne.

Sikkerhet er like viktig for passasjeren som fører, kræsjer dere går begge to i bakken. Og det er ikke gøy, det kan jeg skrive under på. Heldigvis var det bare meg og ingen bakpå så jeg slapp bekymre meg for flere enn meg selv.

Jeg kjøpte alt mitt utstyr i Kiel, kommer ikke på butikknavnet nå, men kan vel finne det ut, og sparte masse penger på det. Fikk skikkelig og sikker outfit fra topp til tå til en mye rimeligere penge enn her hjemme.

nysgjerrig: hva slags sykkel skal du "besitte"?

*sutre over dum rygg som gjorde at min elskede italienske drømmegateracer måtte selges*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelm og ryggskinne er viktig. Og jeg mener at hjelm er en såpass viktig ting at her investerer man i en skikkelig hjelm. Jeg hadde en til 2500, husker ikke merke men den var av glassfiber og var samme type som kjørelæreren brukte.

Ryggskinne er også viktig i tilfelle du ramler så du ikke knekker ryggen din.

Og så kommer jo skikkelig bukse jakke og sko, samt hansker og hals så du ikke blir forkjølet.

Bering er et fint merke når det gjelder klær.

Ryggskinne hadde jeg helt glemt ja, men virker også som noen av jakkene har dette integrert? Men det er kanskje bedre med en man kjøper utenom?

Men sko er altså viktig? Selvom man ikke kjører selv? (trodde nemlig det bare var fordi man har bena i bakken når man stopper og sånn.. :icon_redface: )

Har funnet en Shoei-hjelm på Finn, samme som Flørten bruker, så regner med at det er et bra merke. Men helt enig i at man like gjerne investerer i noe ordentlig, men der er jo Finn fin å bruke for å få det litt rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er'nte sykkel før det er en Harley :aww: Eller Triumph for that matter.. Just sayin' :aww::P

:lol:

Da fikk jeg fikset hjelm forholdsvis rimelig fra Finn.no :D Shoei-hjelm som visstnok skal være veldig bra.

Nå gjenstår resten :P

Og BTW her er det visst racing sykler som gjelder! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg sånn at jeg sikkert blir å sitte litt på motorsykkel i fremtiden. Dermed trenger jeg jo litt utstyr og da lurer jeg på hva jeg faktisk BØR ha!

Hjelm er jo påbudt så den er grei. Men hva slags hjelm og hva slags prisklasse bør jeg se på? Ser jo noen av merket HTC som virker ekstremt billige, og fant tilogmed en på Finn til 500kr, men er den da bra nok? Jeg trenger liksom ikke det kuleste og dyreste merket, men den SKAL være SIKKER!

Deretter lurer jeg på hva mer jeg trenger? Dress?/Jakke/bukse? Hansker? Sko?

Ser da egentlig for meg at jeg bør ha en toppdel og underdel, enten være seg dress eller i to deler. Men hva skal jeg se etter, hva er sikkert nok?

Hvor viktig er hansker og bukser for en passasjer?

Med andre ord hva trenger jeg, og hvor mye må jeg regne med å bruke på det? Fordeler/ulemper ved forskjellige typer osv?

Jeg bruker bare hjelm når jeg sitter på med kjæresten! :) Men vil nok anbefale fult utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare hjelm når jeg sitter på med kjæresten! :) Men vil nok anbefale fult utstyr :)

Var det jeg tenkte, også kan man se litt kul ut også :P

Men kjører du da bare korte turer i lav hastighet, eller større hastighet og turer?

Morro at kjæresten din også kjører da! (har tenkt litt på å ta lappen selv, overraske Flørten kanskje, men da er det kanskje greit å se om jeg nr 1 har økonomi, og nr 2 at vi holder litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert utstyr er like viktig enten du kjører eller sitter på..

Ja det finnes ryggskinne i noen jakker, men de er ikke på langt nær så bra som de du kan kjøre utenom som også da dekker ned mot halebeinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt ann på hvilken sykkel du skal kjøre for hvilke merker vil nå jeg si.

jeg kjører motocross, og bruker støvler/hjelm/briller/hansker derfra når jeg kjører supermotard/enduro sykkel på vei også, men når jeg kjører ellers så er det jo et helt annet utstyrsbehov.

Utstyr som er komfortabelt, godkjent og i god stand er viktig. At det holder deg varm og tørr på kalde dager, og muligheter for lufting på varme dager, uten å miste noe av beskyttelsen.

Ville anbefalt å dra innom butikker og prøve de forsjellige merkene og utstyret som er lurt og ha, for å finne noe du liker selv.

Har selv en on road bukse som er knallgod å ha på, kostet heller ikke alt formye, men at den er god å kjøre i, betyr veldig mye for meg ivartfall som ønsker mest mulig bevehelighet i kroppen under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt ann på hvilken sykkel du skal kjøre for hvilke merker vil nå jeg si.

jeg kjører motocross, og bruker støvler/hjelm/briller/hansker derfra når jeg kjører supermotard/enduro sykkel på vei også, men når jeg kjører ellers så er det jo et helt annet utstyrsbehov.

Utstyr som er komfortabelt, godkjent og i god stand er viktig. At det holder deg varm og tørr på kalde dager, og muligheter for lufting på varme dager, uten å miste noe av beskyttelsen.

Ville anbefalt å dra innom butikker og prøve de forsjellige merkene og utstyret som er lurt og ha, for å finne noe du liker selv.

Har selv en on road bukse som er knallgod å ha på, kostet heller ikke alt formye, men at den er god å kjøre i, betyr veldig mye for meg ivartfall som ønsker mest mulig bevehelighet i kroppen under kjøring.

Tusen takk for flott råd, det er vel det beste, og faktisk prøve ut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...