Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise med hund


vima2k

Recommended Posts

Hei.

skal mest sannsyneligvis på sverige tur (1uke), og vi vil ha med hundene.

Hva er reglene for vaksiner for en slik tur?

vet at hundene må ha ormkur, men er det noen annen vaksine jeg burde ta før vi

tar med hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krav om rabiesvaksiner til og fra Sverige.

Regner med du har de vanlige vaksinene, samt pass på hundene dine?

Når du da bare sørger for å gi ormekur maks 48 timer før innreise til Norge igjen, har du gjort alt du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Til/fra Sverige er det ikke noen vaksinekrav - så det behøver du ikke tenke på.

Det er den ormekuren fra Sverige som du MÅ huske på. Men jeg pleier alltid å ta med "et eller annet" som viser at hundene er mine (dvs norskeide), men det skal jo egentlig være unødvendig.

God tur!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver egentlig ikke pass - og her snakker vi om voksne hunder, ikke sant?

Skal ikke være noen problemer å bare reise fram/tilbake, da. Værre med små valper, "smuglerraser" og sånne type hunder. Større sjangs at tollere mistenker at det er noe "snusk" da.

Men hvorfor ikke ha med helseboka/vaks.kortet, da. Viser jo at hunden er vaksinert, ialle fall. Selv om det ikke er noe krav til det.

Lurest er såklart å skaffe et pass, da - få ført inn ID merkingen, vaksiner, etc. Selv om dette ikke sier annet enn det en annen type helsebok, så er det nå engang det tollere har lettest å forholde seg til.. (Men det er pr dd. IKKE noe krav om det)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg med det jeg har på mine :) de kan være litt sære på tull grensa på storlien, Men de finner nok straks ut at disse to ikke er smuglede raser ;) Lazy og Zita er så godt som avhengie av meg så ;) Takk for svar :) og ja Zita er 5år og Lazy er snart 2år ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...