Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresjon i utstillingsringen

Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini

Man står ikke der med 1 meter bånd, to hunder og med ryggen til dem MOT passasjen der folk passerer!

For ikke å snakke om DP og DSG eiere som står med hundene i fleksiline og skravler mens bikkjene har x antall meter å "boltre" seg på. Og da gjerne inn i telt o.l. som andre har. Og når man ber de om å fjærne hunden(e) sin(e) blir de sure, for "om hunden vil hilse på så må den jo få lov til det!" (mens hunden står der og snerrer, viser tenner og glefser etter alt og alle...) :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Forumtroll :D

Jeg synes det er trist at enkelte raser skal få dårlig rykte på seg, fordi eierne lar hundene få bli slik :(

Siden både boxer og rottweiler ble trukket frem, så synes jeg det er på sin plass å påpeke at dette er BRUKSHUNDRASER, og hunder som er ment å brukes! Synes jeg ser en lei trend blant eiere av begge disse rasene at utstilling blir prioritert mer og mer fremfor bruk :(

Det har vært nevnt som et forslag tidligere (er ikke blitt sånn ennå dessverre) at cert'ene bare skal deles ut i brukshundklasse, og dette synes jeg burde innføres...det hadde luket ut dem som bare tenker eksteriør...

Og når det gjelder aggresjon, så mener jeg at det bør være null-toleranse for det - uansett om det er på en utstilling eller utenom!

Slåssing og aggresjon er noe man ser LITE av i en vill hundeflokk, fordi det er en egenskap som er lite hensiktsmessig; om hundene hele tiden skulle slåss og skade hverandre, ville de få problemer med å skaffe mat til flokken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slåssing og aggresjon er noe man ser LITE av i en vill hundeflokk, fordi det er en egenskap som er lite hensiktsmessig; om hundene hele tiden skulle slåss og skade hverandre, ville de få problemer med å skaffe mat til flokken!

Man ser lite aggresjon blandt ville hundeflokker fordi den nettopp er en etablert flokk. På samme måte ser man mindre aggresjon mellom hunder som bor under samme tak, enn mellom fremmede hunder. Når ville hundedyr - også i flokker - møtes er det derimot utbredt at man ser aggresjon. Det er heller ikke uvanlig at hunder kan drepe hverandre i slike situasjoner. Man har mange typer aggresjon, rundt mat, reproduksjon, territorie, forsvar av avkom, etc. Dette ser vi også hos mennesker, ikke sant? Det er ikke slik at aggresjon er lite hensiktsmessig, snarere tvert imot. Evolusjonært sett er aggresjon nyttig.

Aggresjon er med andre ord helt naturlig. Jeg sitter igjen og lurer på om det i det hele tatt finnes sosiale arter som ikke har aggresjon som en del av sitt artstypiske atferdsrepertoar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumtroll :D

Jeg synes det er trist at enkelte raser skal få dårlig rykte på seg, fordi eierne lar hundene få bli slik :(

Siden både boxer og rottweiler ble trukket frem, så synes jeg det er på sin plass å påpeke at dette er BRUKSHUNDRASER, og hunder som er ment å brukes! Synes jeg ser en lei trend blant eiere av begge disse rasene at utstilling blir prioritert mer og mer fremfor bruk :(

Det har vært nevnt som et forslag tidligere (er ikke blitt sånn ennå dessverre) at cert'ene bare skal deles ut i brukshundklasse, og dette synes jeg burde innføres...det hadde luket ut dem som bare tenker eksteriør...

For Rottweiler er det krav om bruksmerittering for å kunne ta CERT fra og med 2012! Dette vil forhåpentligvis bidra noe til å få dreid fokuset over på bruks hos valpekøpere, eiere og oppdrettere i større grad, enn det vi ser i dag.

Og når det gjelder aggresjon, så mener jeg at det bør være null-toleranse for det - uansett om det er på en utstilling eller utenom! Slåssing og aggresjon er noe man ser LITE av i en vill hundeflokk, fordi det er en egenskap som er lite hensiktsmessig; om hundene hele tiden skulle slåss og skade hverandre, ville de få problemer med å skaffe mat til flokken!

At enkelte individer ikke tåler trynet på hverandre må vi nok tolerere, men dette handler mer om å forebygge hendelser i ringen og ellers. Men helt enig med deg. Hvis det forekommer aggresjon og direkte angrep (brumming, bjeffing og litt kurring er språk, og ikke nødvendigvis uønsket) så bør dette håndteres av dommerene slik at eierene får jobbet med hundene sine til neste utstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Rottweiler er det krav om bruksmerittering for å kunne ta CERT fra og med 2012! Dette vil forhåpentligvis bidra noe til å få dreid fokuset over på bruks hos valpekøpere, eiere og oppdrettere i større grad, enn det vi ser i dag.

At enkelte individer ikke tåler trynet på hverandre må vi nok tolerere, men dette handler mer om å forebygge hendelser i ringen og ellers. Men helt enig med deg. Hvis det forekommer aggresjon og direkte angrep (brumming, bjeffing og litt kurring er språk, og ikke nødvendigvis uønsket) så bør dette håndteres av dommerene slik at eierene får jobbet med hundene sine til neste utstilling

Er veldig glad for å høre at dette nå blir innført! Absolutt rette veien å gå!!

Klart at ingen hunder kan like alle andre hunder, men en lydig og velbalansert hund, vil man alltid kunne nå inn til og unngå at ting eskalerer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette gjelder mange raser! OG jeg tror MYE av skylden er stress og alt som skjer på en utstilling... Det påvirker myye og da skal det mindre til for å bikke en hund over grensa!

men også mange eiere som ikke er like intressert i hundene sine men i å prate om hund med alle andre.

For ikke å snakke om DP og DSG eiere som står med hundene i fleksiline og skravler mens bikkjene har x antall meter å "boltre" seg på. Og da gjerne inn i telt o.l. som andre har. Og når man ber de om å fjærne hunden(e) sin(e) blir de sure, for "om hunden vil hilse på så må den jo få lov til det!" (mens hunden står der og snerrer, viser tenner og glefser etter alt og alle...) :getlost:

De gangene jeg er på utstilling med DPen min! har jeg aldri sett( greit 1 men den hunden er kjent for å være agrisiv) snerre til værandre i ringen, greit mange dp eiere lar hundene stå i flexi line, men ofte er det mange som ikke deltar på utstilling. Jeg vet ihvertfall MIN dp får ikke stå i flexiline på utstilling eller stå å knurre til andre ringen, ( hun har aldri gjort det heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...