Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie vs. Border Collie


Wheaten terrier

Aussie vs. Border Collie  

94 stemmer

  1. 1.

    • Aussie
      54
    • Border Collie
      40


Recommended Posts

Hvilken ville du valgt? Om du hadde fått valget mellom to hunder (brukslinjer, utstillingslinjer, hva du vil...), en border og en aussie, begge av topp oppdrett og avstamning og god psyke. Hva ville da valget ditt ha vært?

Synes også å ha lest i innlegg her inne at "vil heller ha en aussie med godt gemytt enn en krypende border" eller noe i den duren... Er det virkelig sånn? Har aussien et strekere/tøffere gemytt enn borderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

uten tvil en aussie, en bc er å oppbrukt, "alle" har en, en aussie kommer i mange flotte farger, en bc må ha to gjeterprøver med 90poeng for å kunne stille og jeg er ikke interessert i gjeting men utstilling så det er også en grunn til at jeg ikke ville hatt bc. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vanskelig det der.. Egentlig vil jeg vel si aussie, fordi jeg føler det er en litt mer allsidig, og på en måte litt enklere rase enn BC. Du ser iallefall ikke de stress symptomene BC'en så ofte har på en aussie. Dessuten kan du ikke stille en BC uten å ha gjeterprøve, og strengt tatt burde vel bc'en brukes til gjeting.

MEN så liker jeg borderen best da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... väljer man aussie för att de kommer i flotta färger och kan ställas på utställning så borde man nog välja en helt annan ras. Hoppas verkligen att ingen resonerar så när det väl kommer till kritan... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen farger er det jo på borderen også, men skjønner poenget ditt :D

Vet ikke selv hva jeg ville valgt egentlig, liker dem begge 50/50.

Farger på BC:http://www.colliecorner.com/oth_a.htm

ja, vet de kommer i mange farger, men uansett så er den svart/hvite mest ønskelig innen utstilling :wink:

Ville ikke hatt en border collie uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... väljer man aussie för att de kommer i flotta färger och kan ställas på utställning så borde man nog välja en helt annan ras. Hoppas verkligen att ingen resonerar så när det väl kommer till kritan... :?

sikter du til meg?

Jeg liker aussien som rase, ikke pga farge, de har helt forskjellige mentaliter og ville ikke valgt en aussie pga. fargen. Har ingen planer om en aussie jeg bare svarte på spr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vet de kommer i mange farger, men uansett så er den svart/hvite mest ønskelig innen utstilling :wink:

Ville ikke hatt en border collie uansett..

Jqag har aldrig läst att svart-vitt skulle vara mer önskvärt på utställning. I rasstandarden står det ju bara att hunden inte får vara övervägande vit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie , fordi :

-jeg vil prøve noe nytt

-jeg har *kremt* absålutt fått et dårlig intrykk av BC og har kun dårlige erfaringer med den.

- jeg tror at Aussien kanskje er "min" rase

- jeg liker utseendet fordi den minner meg om Geisha ... og en hund som geisha kommer jeg aldri til å få tak i igjenn

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...