Gå til innhold
Hundesonen.no

Hester.. Noen her som..

tm100021

Recommended Posts

Noen her som driver med Galopp hester? Rir eller.. Trener da, et par ganger i uka, hjelper til... Men **** som det sliter på beina ass! Tror jeg kommer til å få mega muskler tilslutt.... Noen andre som har hatt det samme? Vel, pappa driver også med trav.. Vi har bare et føll nå(som ikke er føll lenger men åring.. Kommer ned hit i mars/april så regner med at det blir en del trenning av den da... Er deleier i henne, så de dumme trenerne kan gi **** å sette henne i hardtrening får å få a til 3 åring løp.. Sweet dreams, ikke noe før 4 år.. Blir så sint pga at det ødelegger beina så...

Hadde sprang/dressus hest før, men solgte hann får noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Araberkryssning i 5 år som jeg brukte i Dressurridning. Vel, noe sprang ble det og da.

Også har jeg hatt noen på for da.

2 Fjordinger, en Norsk Varmblods (gal forøvrig, endte med ambulansetur med sirener. :roll: ) En Engelsk Fullblods og en Halvblods av noe slag.

Jeg sluttet å ri for ca 2 år siden da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med hest i 14 år. Ridd for instruktør ca 5-7 av disse årene. Aldri eid hest selv, siden jeg verken har hatt råd eller tid. De siste 5 årene har jeg omskolert en avdanka traver (var ikke noe tess på banen, så ble satt som avlshoppe istede), og trent travere.

Men når Spira ble nødslakta 26.mai 2004, så ble ikke ting som det pleide. Var noe som gjorde at jeg mistet en del av interessen der ja :lol: Fortsatte å ri den ene dattera hennes frem til april 05, da sa det stopp for meg.

Alle jeg kjenner fikk jo sjokk - JEG hadde sluttet meg hest, solgte absolutt alt hesteutstyr og det som var, skremmende!

Verste av alt - jeg savner det faktisk ikke. Tenker jo iblant på hvordan hestene i stallen har det seff, men ikke noe trang til å begynne å ri aktivt igjen.

Spira klar for ridetur en kald februar dag i 04.

http://i6.photobucket.com/albums/y232/maxi...ra_22feb005.jpg

Ene dattera til Spira, Spirild. Henne rei jeg inn og trente både i form av ridning og kjøring.

http://i6.photobucket.com/albums/y232/maxi...ne_1juni026.jpg

Lille babyen.. Det siste føllet Spira fikk før hun ble nødslakta. Lille jenta var på dagen 4 uker når Spira forlot oss. Snakk om at hun ble tam da, når hun ble flasket opp av mennesker, og preget av mennesker og storesøster Spirild :twisted:

http://i6.photobucket.com/albums/y232/maxi...ne_1juni029.jpg

Kunne fortsatt i det uenderlige med bilder og fortellinger fra alle disse årene, hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som driver med Galopp hester? Rir eller.. Trener da, et par ganger i uka, hjelper til... Men **** som det sliter på beina ass! Tror jeg kommer til å få mega muskler tilslutt.... Noen andre som har hatt det samme? Vel, pappa driver også med trav.. Vi har bare et føll nå(som ikke er føll lenger men åring.. Kommer ned hit i mars/april så regner med at det blir en del trenning av den da... Er deleier i henne, så de dumme trenerne kan gi **** å sette henne i hardtrening får å få a til 3 åring løp.. Sweet dreams, ikke noe før 4 år.. Blir så sint pga at det ødelegger beina så...

Hadde sprang/dressus hest før, men solgte hann får noen år siden.

Ja jeg har dervet med trav og galopp hester i hele livet mitt.

Når det gjelder å få hesten frem til start tidlig så er det forskjellige meninger om det.

Når det gjelder hingstene så BØR de komme ut tidlig, blir de gode og skal kåres så blir de som regel underkjent pga "dårlige eller ikke godkjente resultater som unghest".

Når det kommer til bena, så gjelder det at vi trenere har SKIKKELIG peiling på bein og behandling av dem, har man det så kan en hest starte som ung og holde ut når den blir eldre.

Det som gjelder er å se ann hesten og hva den er klar for, er den klar for trening når den er ung så trener man, men stopper og gi den lettere eller ingen treningsdoser under vekst.

Man må også passe på underlag når det gjelder unghester, jeg jobber aldri hester hjemme i full fart, det får de gjøre på banen.

For at hesten ikke skal få dårlige bein så må også resten av kroppen ha muskler så hesten tåler den treningen den får, dvs at hesten tåler travet om den er travhest eller tåler galoppen om den er en galopphest.

Har du en hest og er hyper forsiktig med den når den er ung og skal sette igang med den når den blir eldre, så er det mer på kjenning for kroppen en jevn og trutt trening fra den er ung, da blir den mer vant med treningen istedefor plutselig bli satt i trening og man forventer seg noe av den da.

Det å være trav og galopp hest og stå i trening er en livsstil for hesten, og bør introduseres tidlig, så den vet og skjønner hva som blir forventet av den, dette gir god psyke og god fysikk.

Man må også tenke igjennom hva man fôrer med fra de er små om man skal ha dem som trav/galopphest, man "forbreder" dem på en løpskarriere.

Trav og galopphester er toppidrettsutdøvere og SKAL behandles deretter når det gjelder stell og trening, får den dette så vil bein, kropp og psyken holdes stabile.

Noen hester er jo selvfølgelig født med dårlige bein eller får en skade i løpet av karrieren, men det går ennå ann å ha hesten aktiv om man er nøye med rehabliteringen av hesten etter trening og løp.

Det som er det viktigste er når man skal si nok er nok og selge eller evt ende livet til hesten, dette er også en viktig faktor når man driver med disse hestene.

I begynnelsen blir beina helt daue av å ri, men etterhvert så kjenner du ingenting.

Det er viktig at vi som skal ri trav og galopphester har muskler og balanse i orden, ellers får ikke hesten brukt sin naturlige bevegelser eller de kan i verste fall få vondt i ryggen og må ha rehablitering pga rytters dårlige rideferdigheter. :wink:

Vet ikke om jeg har svart deg skikkelig på det du lurte på, men jeg syntes det er feil å ikke forbrede hesten på en evt travkarriere, det kan falle tilbake på dere selv med nettop dårlige bein. :-o

Rir du galopphester også?? Hvem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener langt i fra at den ikke forbredes til å løpe;) Langt ifra, hun har allerede begynt å bli trent... Tror pappa har erfaring med det, han har drevet med det i 50 år;)

Rir en del forskjellige, skal se om jeg finner de ordelig navnene dems og ikke "kallenavna"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener langt i fra at den ikke forbredes til å løpe;) Langt ifra, hun har allerede begynt å bli trent... Tror pappa har erfaring med det, han har drevet med det i 50 år;)  

Rir en del forskjellige, skal se om jeg finner de ordelig navnene dems og ikke "kallenavna"

Skjønner ikke at du gidder å spørre om ting da når dere har så god erfaring :P

Hvilken trener rir du for?? da vet jeg de fleste hestene som står der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...