Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan finne valpe utstilling/show..?


Krilo

Recommended Posts

Jeg er helt nybegynner når det gjelder utstilling, både av valp og voksne hunder.. men nå nærmer det seg med stormskritt at vi får valpen i hus, og vi har tenkt å prøve oss på litt utstillinger (fra han er 4 mnd.er det ikke da de kan begynne å stilles ut??)

men hvordan finner jeg ut hvilke utstillinger han kan meldes på? har sett inne på nkk sine nettsider, men kan inrømme at jeg ikke skjønte så mye igrunn..er det vanlig utstilling jeg skal se på, eller show?

fant plutselig ut at han er jo 4 mnd. mitt på sommeren så da er det greit å begynne å planlegge litt alt nå :aww:

setter stor pris på litt guiding i den store utstiller verden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste utstillinger som ikke er NKK har valpeshow. Så da er det bare å se på terminlista inne på NKK :) Ellers kan du også velge valpeshow i menyen, og da kommer de fleste utstillinger som kun er valpeshow opp. Ellers står også de fleste i hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del valpeshow annonseres gjennom flygeblader på den siste "ordentlige" utstillingen før valpeshowet (krøkkete setning ja :icon_redface: ). Noen annonseres ikke på andre måter heller.

Jeg syntes også det var vanskelig å få vite om valpeshow siden jeg ikke var på andre utstillinger.

Noen raseklubber har mailinglister som opplyser om slikt. Noen henger opp lapper på butikker. Og så jungeltelegrafen da :P Jeg synes egentlig at valpeshow er vanskelige å finne hvis man ikke er "inne" i et hundemiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen, altså her er også et greit sted og holde et øye med. Et godt tips er å faktisk sjekke for stedet ligger, for noen ganger tenker man at det er i huttiheita, også viser det seg at det bare tar en time å kjøre :)

Du kan jo si hvilke områder som er aktuelle for deg å reise til, og fra hvilken dag du kan stille hunden din, så har kanskje noen soniser tips om valpeshow, jeg tar også gjerne imot tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste utstillinger som ikke er NKK har valpeshow. Så da er det bare å se på terminlista inne på NKK :) Ellers kan du også velge valpeshow i menyen, og da kommer de fleste utstillinger som kun er valpeshow opp. Ellers står også de fleste i hundesport.

står det da om de har valpeshow hvis du går videre på påmelding? ja, er helt grønn på dette området, en helt ny verden for meg det :P vi har akkurat blitt medlem av lapphund klubben og nkk, så har ikke rukket å motta hundesport enda :)

Noen raseklubber har mailinglister som opplyser om slikt. Noen henger opp lapper på butikker. Og så jungeltelegrafen da :P Jeg synes egentlig at valpeshow er vanskelige å finne hvis man ikke er "inne" i et hundemiljø.

ja, vi er ikke inne i noe hundemiljø, kjenner få som driver med utstilling av hundene sine og dette er vår første hund også.. får holde øyne og ører oppe for jungeltelegrafen da :lol:

Sonen, altså her er også et greit sted og holde et øye med. Et godt tips er å faktisk sjekke for stedet ligger, for noen ganger tenker man at det er i huttiheita, også viser det seg at det bare tar en time å kjøre :)

Du kan jo si hvilke områder som er aktuelle for deg å reise til, og fra hvilken dag du kan stille hunden din, så har kanskje noen soniser tips om valpeshow, jeg tar også gjerne imot tips :D

ja, har sett en del emner om diverse utstillinger her inne, egentlig ganske greit sted å følge med på ting ja :) og jepp, har alt funnet ut av at steder jeg trodde var laaangt avgårde faktisk ikke var så langt unna likevel..hehe, lett å bli lurt av stedsnavn innimellom..

vi bor i vestfold, så alt som ikke er så mye mer enn 2 timer å kjøre er egentlig helt greit. vi var jo i bø bare for å se på hundene når vi vurderte raser, det tok rundt 2 timer å kjøre.. så ja, da blir det vel en del steder i telemark, østfold, oslo, drammen og områder i nærheten som egner seg best. så ja, er det noen som har tips om valpe show er det bare å si ifra :D småen blir forøvrig 4 mnd. 6. juli hvis jeg ikke husker helt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hmmm..sitter å se på utstillinger for å prøve å finne noen å melde Leo på. Men skal det stå tydelig at det er valpeutstilling hvis det er det?

tenkte litt på mosseutstillingen i slutten av juli, men finner jo ikke ut om det er valpeshow også da..

synes nkk kunne listet opp valpeshow i egen kategori jeg, hadde jo hvert mye enklere å finne frem da...

og, bare hyl ut om noen vet om valpeshow fra og med 23. juli som ikke er så veldig mye mer enn i underkant av 2 timer å kjøre, Leo blir fort bilsyk nemlig... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I terminlisten på nkk velger du Uoff show

gjelder valpeshowene der for alle raser? eller må jeg gå inn på hver enkelt klubb å se om det gjelder alle raser? må ha det inn med teskje tror jeg, finner ikke frem i utstillingsjungelen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm..sitter å se på utstillinger for å prøve å finne noen å melde Leo på. Men skal det stå tydelig at det er valpeutstilling hvis det er det?

tenkte litt på mosseutstillingen i slutten av juli, men finner jo ikke ut om det er valpeshow også da..

Om du ser i terminlisten, og trykker Dommere/annet, så står det gjerne om det er valpeshow for alle raser.

Om du ser i utstillingsannonsen, som ofte ligger på arrangørs hjemmeside, og kommer i Hundesport, vil det også stå om det er valpeshow eller ei.

Mosseutstillingen pleier å ha valpeshow. Jeg fant hjemmesie og annonse, og den bekrefter at det er valpeshow - for eksempel fordi det står egen påmeldingsavgift for valper.

6.-7. august er det dobbeltutstilling i Nesbyen, men jeg er usikker på hvordan det er for deg geografisk.

3.-4. september er det dobbeltutstilling i Drammen.

01.-02. oktober er det dobbeltutstilling i Letohallen.

Det er det også 22.-23. og 29.-30. oktober.

5. november arrangerer Norsk Collie Klubb LP-stevne, og de pleier også å ha valpeshow. Det er av og til valpeshow også når det er lydighetsstevne, så følg med i annonsene også for de arrangørene.

12. november er det utstilling i Kongsberg, og 29.-30. desember er det utstilling i Letohallen. NKK avdeling Vestfold pleier også å arrangere et rent valpeshow i desember.

Nå har jeg ikke dobbeltsjekket om din rase får være med.

I terminlisten på nkk velger du Uoff show

Det er egentlig ganske få av valpeshowene som havner der, så jeg ville ikke brukt den menyknappen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser i terminlisten, og trykker Dommere/annet, så står det gjerne om det er valpeshow for alle raser.

Om du ser i utstillingsannonsen, som ofte ligger på arrangørs hjemmeside, og kommer i Hundesport, vil det også stå om det er valpeshow eller ei.

Mosseutstillingen pleier å ha valpeshow. Jeg fant hjemmesie og annonse, og den bekrefter at det er valpeshow - for eksempel fordi det står egen påmeldingsavgift for valper.

6.-7. august er det dobbeltutstilling i Nesbyen, men jeg er usikker på hvordan det er for deg geografisk.

3.-4. september er det dobbeltutstilling i Drammen.

01.-02. oktober er det dobbeltutstilling i Letohallen.

Det er det også 22.-23. og 29.-30. oktober.

5. november arrangerer Norsk Collie Klubb LP-stevne, og de pleier også å ha valpeshow. Det er av og til valpeshow også når det er lydighetsstevne, så følg med i annonsene også for de arrangørene.

12. november er det utstilling i Kongsberg, og 29.-30. desember er det utstilling i Letohallen. NKK avdeling Vestfold pleier også å arrangere et rent valpeshow i desember.

Nå har jeg ikke dobbeltsjekket om din rase får være med.

Det er egentlig ganske få av valpeshowene som havner der, så jeg ville ikke brukt den menyknappen alene.

Takk emma! :D

da blir Leo's første valpeshow i moss i slutten av juli! påtide å trene litt på å stå og sånn kanskje :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk emma! :D

da blir Leo's første valpeshow i moss i slutten av juli! påtide å trene litt på å stå og sånn kanskje :blink:

Med fare for å spørre dumt, men du har meldt på? Den første fristen har gått ut, men forlenget elektronisk - og dyrere - frist går ut 10. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spørre dumt, men du har meldt på? Den første fristen har gått ut, men forlenget elektronisk - og dyrere - frist går ut 10. juli.

hehe, har ikke meldt på, har gått i ett her i heimen de siste ukene så har ikke rukket det..men får heller betale litt ekstra som jeg så at man kunne gjøre..eventuelt vente til neste aktuelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har ikke meldt på, har gått i ett her i heimen de siste ukene så har ikke rukket det..men får heller betale litt ekstra som jeg så at man kunne gjøre..eventuelt vente til neste aktuelle :)

Jeg måtte bare dobbeltsjekke, for jeg har snakket med noen som trodde at fordi valpeshow er uoffisielt kunne de melde på på stedet. Og siden det virket som om du nå bestemte deg for å dra dit, måtte jeg bare si fra :icon_redface:

Men lykke til med valpeshow! Jeg synes det er så moro og koselig, og gleder meg til å få stille egen valp "snart" (den er ni dager gammel...) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare dobbeltsjekke, for jeg har snakket med noen som trodde at fordi valpeshow er uoffisielt kunne de melde på på stedet. Og siden det virket som om du nå bestemte deg for å dra dit, måtte jeg bare si fra :icon_redface:

Men lykke til med valpeshow! Jeg synes det er så moro og koselig, og gleder meg til å få stille egen valp "snart" (den er ni dager gammel...) :ahappy:

hehe, ikke noe fare..kjenner jeg meg selv rett kunne jeg nok tenkt den tanken selv altså, men hadde faktisk fått med meg at jeg måtte melde på på forhånd, bare ikke helt funnet ut hvordan vi finner riktig utstilling :lol: også var det først nå vi hadde tid til å sette oss ned å faktisk finne ut av utstilling og mele oss på.. tiden flyyyyr jo med valp i hus! :blink:

Nå er vi hvertfall meldt på til moss :o og vi har trent litt på stå, det går sånn passe greit her i stua :aww:

litt ot.: skal du beholde ene valpen i kullet ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ikke noe fare..kjenner jeg meg selv rett kunne jeg nok tenkt den tanken selv altså, men hadde faktisk fått med meg at jeg måtte melde på på forhånd, bare ikke helt funnet ut hvordan vi finner riktig utstilling :lol: også var det først nå vi hadde tid til å sette oss ned å faktisk finne ut av utstilling og mele oss på.. tiden flyyyyr jo med valp i hus! :blink:

Nå er vi hvertfall meldt på til moss :o og vi har trent litt på stå, det går sånn passe greit her i stua :aww:

litt ot.: skal du beholde ene valpen i kullet ditt? :)

Valpetiden er altfor kort, synes jeg - noen ganger er det bra, dog... Det er deilig å ha en hund som vet at den skal tisse ute, som vet hva den heter, vet hva nei betyr og som er jevn og voksen og kjenner deg. Men det er en helt egen sjarme med valp også.

Lykke til i Moss, og om det blir flere valpeshow! Tren gjerne på at tenner og testikler (det var hannhund, ikke sant?) blir sjekket av deg og andre, det er gjerne det som er mest unormalt for en hund - men er kjempeviktig håndtering også i forhold til veterinærer og deres hverdagsstell av hunden.

Og valpeshow er valpeshow - om han ikke står perfekt og traver som en gud hele tiden, så gjør det ingenting. De er babyer med kortkort tålmodighet og oppmerksomhet, så bare sørg for at det er moro for dere begge to, hele tiden. Passe moro, i hvert fall, ikke nødvendigvis hopp og sprett-moro :lol:

Ja, planen er å beholde en fra kullet, så i oktober kan vi starte valpeshowkarrieren, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...