Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan finne valpe utstilling/show..?

Krilo

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er helt nybegynner når det gjelder utstilling, både av valp og voksne hunder.. men nå nærmer det seg med stormskritt at vi får valpen i hus, og vi har tenkt å prøve oss på litt utstillinger (fra han er 4 mnd.er det ikke da de kan begynne å stilles ut??)

men hvordan finner jeg ut hvilke utstillinger han kan meldes på? har sett inne på nkk sine nettsider, men kan inrømme at jeg ikke skjønte så mye igrunn..er det vanlig utstilling jeg skal se på, eller show?

fant plutselig ut at han er jo 4 mnd. mitt på sommeren så da er det greit å begynne å planlegge litt alt nå :aww:

setter stor pris på litt guiding i den store utstiller verden! :)

Skrevet

De aller fleste utstillinger som ikke er NKK har valpeshow. Så da er det bare å se på terminlista inne på NKK :) Ellers kan du også velge valpeshow i menyen, og da kommer de fleste utstillinger som kun er valpeshow opp. Ellers står også de fleste i hundesport.

Skrevet

En del valpeshow annonseres gjennom flygeblader på den siste "ordentlige" utstillingen før valpeshowet (krøkkete setning ja :icon_redface: ). Noen annonseres ikke på andre måter heller.

Jeg syntes også det var vanskelig å få vite om valpeshow siden jeg ikke var på andre utstillinger.

Noen raseklubber har mailinglister som opplyser om slikt. Noen henger opp lapper på butikker. Og så jungeltelegrafen da :P Jeg synes egentlig at valpeshow er vanskelige å finne hvis man ikke er "inne" i et hundemiljø.

Skrevet

Sonen, altså her er også et greit sted og holde et øye med. Et godt tips er å faktisk sjekke for stedet ligger, for noen ganger tenker man at det er i huttiheita, også viser det seg at det bare tar en time å kjøre :)

Du kan jo si hvilke områder som er aktuelle for deg å reise til, og fra hvilken dag du kan stille hunden din, så har kanskje noen soniser tips om valpeshow, jeg tar også gjerne imot tips :D

Skrevet

De aller fleste utstillinger som ikke er NKK har valpeshow. Så da er det bare å se på terminlista inne på NKK :) Ellers kan du også velge valpeshow i menyen, og da kommer de fleste utstillinger som kun er valpeshow opp. Ellers står også de fleste i hundesport.

står det da om de har valpeshow hvis du går videre på påmelding? ja, er helt grønn på dette området, en helt ny verden for meg det :P vi har akkurat blitt medlem av lapphund klubben og nkk, så har ikke rukket å motta hundesport enda :)

Noen raseklubber har mailinglister som opplyser om slikt. Noen henger opp lapper på butikker. Og så jungeltelegrafen da :P Jeg synes egentlig at valpeshow er vanskelige å finne hvis man ikke er "inne" i et hundemiljø.

ja, vi er ikke inne i noe hundemiljø, kjenner få som driver med utstilling av hundene sine og dette er vår første hund også.. får holde øyne og ører oppe for jungeltelegrafen da :lol:

Sonen, altså her er også et greit sted og holde et øye med. Et godt tips er å faktisk sjekke for stedet ligger, for noen ganger tenker man at det er i huttiheita, også viser det seg at det bare tar en time å kjøre :)

Du kan jo si hvilke områder som er aktuelle for deg å reise til, og fra hvilken dag du kan stille hunden din, så har kanskje noen soniser tips om valpeshow, jeg tar også gjerne imot tips :D

ja, har sett en del emner om diverse utstillinger her inne, egentlig ganske greit sted å følge med på ting ja :) og jepp, har alt funnet ut av at steder jeg trodde var laaangt avgårde faktisk ikke var så langt unna likevel..hehe, lett å bli lurt av stedsnavn innimellom..

vi bor i vestfold, så alt som ikke er så mye mer enn 2 timer å kjøre er egentlig helt greit. vi var jo i bø bare for å se på hundene når vi vurderte raser, det tok rundt 2 timer å kjøre.. så ja, da blir det vel en del steder i telemark, østfold, oslo, drammen og områder i nærheten som egner seg best. så ja, er det noen som har tips om valpe show er det bare å si ifra :D småen blir forøvrig 4 mnd. 6. juli hvis jeg ikke husker helt feil :)

• 2 months later...
Skrevet

hmmm..sitter å se på utstillinger for å prøve å finne noen å melde Leo på. Men skal det stå tydelig at det er valpeutstilling hvis det er det?

tenkte litt på mosseutstillingen i slutten av juli, men finner jo ikke ut om det er valpeshow også da..

synes nkk kunne listet opp valpeshow i egen kategori jeg, hadde jo hvert mye enklere å finne frem da...

og, bare hyl ut om noen vet om valpeshow fra og med 23. juli som ikke er så veldig mye mer enn i underkant av 2 timer å kjøre, Leo blir fort bilsyk nemlig... :getlost:

Skrevet

I terminlisten på nkk velger du Uoff show

gjelder valpeshowene der for alle raser? eller må jeg gå inn på hver enkelt klubb å se om det gjelder alle raser? må ha det inn med teskje tror jeg, finner ikke frem i utstillingsjungelen :whistle:

Skrevet

hmmm..sitter å se på utstillinger for å prøve å finne noen å melde Leo på. Men skal det stå tydelig at det er valpeutstilling hvis det er det?

tenkte litt på mosseutstillingen i slutten av juli, men finner jo ikke ut om det er valpeshow også da..

Om du ser i terminlisten, og trykker Dommere/annet, så står det gjerne om det er valpeshow for alle raser.

Om du ser i utstillingsannonsen, som ofte ligger på arrangørs hjemmeside, og kommer i Hundesport, vil det også stå om det er valpeshow eller ei.

Mosseutstillingen pleier å ha valpeshow. Jeg fant hjemmesie og annonse, og den bekrefter at det er valpeshow - for eksempel fordi det står egen påmeldingsavgift for valper.

6.-7. august er det dobbeltutstilling i Nesbyen, men jeg er usikker på hvordan det er for deg geografisk.

3.-4. september er det dobbeltutstilling i Drammen.

01.-02. oktober er det dobbeltutstilling i Letohallen.

Det er det også 22.-23. og 29.-30. oktober.

5. november arrangerer Norsk Collie Klubb LP-stevne, og de pleier også å ha valpeshow. Det er av og til valpeshow også når det er lydighetsstevne, så følg med i annonsene også for de arrangørene.

12. november er det utstilling i Kongsberg, og 29.-30. desember er det utstilling i Letohallen. NKK avdeling Vestfold pleier også å arrangere et rent valpeshow i desember.

Nå har jeg ikke dobbeltsjekket om din rase får være med.

I terminlisten på nkk velger du Uoff show

Det er egentlig ganske få av valpeshowene som havner der, så jeg ville ikke brukt den menyknappen alene.

Skrevet

Om du ser i terminlisten, og trykker Dommere/annet, så står det gjerne om det er valpeshow for alle raser.

Om du ser i utstillingsannonsen, som ofte ligger på arrangørs hjemmeside, og kommer i Hundesport, vil det også stå om det er valpeshow eller ei.

Mosseutstillingen pleier å ha valpeshow. Jeg fant hjemmesie og annonse, og den bekrefter at det er valpeshow - for eksempel fordi det står egen påmeldingsavgift for valper.

6.-7. august er det dobbeltutstilling i Nesbyen, men jeg er usikker på hvordan det er for deg geografisk.

3.-4. september er det dobbeltutstilling i Drammen.

01.-02. oktober er det dobbeltutstilling i Letohallen.

Det er det også 22.-23. og 29.-30. oktober.

5. november arrangerer Norsk Collie Klubb LP-stevne, og de pleier også å ha valpeshow. Det er av og til valpeshow også når det er lydighetsstevne, så følg med i annonsene også for de arrangørene.

12. november er det utstilling i Kongsberg, og 29.-30. desember er det utstilling i Letohallen. NKK avdeling Vestfold pleier også å arrangere et rent valpeshow i desember.

Nå har jeg ikke dobbeltsjekket om din rase får være med.

Det er egentlig ganske få av valpeshowene som havner der, så jeg ville ikke brukt den menyknappen alene.

Takk emma! :D

da blir Leo's første valpeshow i moss i slutten av juli! påtide å trene litt på å stå og sånn kanskje :blink:

Skrevet

Takk emma! :D

da blir Leo's første valpeshow i moss i slutten av juli! påtide å trene litt på å stå og sånn kanskje :blink:

Med fare for å spørre dumt, men du har meldt på? Den første fristen har gått ut, men forlenget elektronisk - og dyrere - frist går ut 10. juli.

Skrevet

Med fare for å spørre dumt, men du har meldt på? Den første fristen har gått ut, men forlenget elektronisk - og dyrere - frist går ut 10. juli.

hehe, har ikke meldt på, har gått i ett her i heimen de siste ukene så har ikke rukket det..men får heller betale litt ekstra som jeg så at man kunne gjøre..eventuelt vente til neste aktuelle :)

Skrevet

hehe, har ikke meldt på, har gått i ett her i heimen de siste ukene så har ikke rukket det..men får heller betale litt ekstra som jeg så at man kunne gjøre..eventuelt vente til neste aktuelle :)

Jeg måtte bare dobbeltsjekke, for jeg har snakket med noen som trodde at fordi valpeshow er uoffisielt kunne de melde på på stedet. Og siden det virket som om du nå bestemte deg for å dra dit, måtte jeg bare si fra :icon_redface:

Men lykke til med valpeshow! Jeg synes det er så moro og koselig, og gleder meg til å få stille egen valp "snart" (den er ni dager gammel...) :ahappy:

Skrevet

Jeg måtte bare dobbeltsjekke, for jeg har snakket med noen som trodde at fordi valpeshow er uoffisielt kunne de melde på på stedet. Og siden det virket som om du nå bestemte deg for å dra dit, måtte jeg bare si fra :icon_redface:

Men lykke til med valpeshow! Jeg synes det er så moro og koselig, og gleder meg til å få stille egen valp "snart" (den er ni dager gammel...) :ahappy:

hehe, ikke noe fare..kjenner jeg meg selv rett kunne jeg nok tenkt den tanken selv altså, men hadde faktisk fått med meg at jeg måtte melde på på forhånd, bare ikke helt funnet ut hvordan vi finner riktig utstilling :lol: også var det først nå vi hadde tid til å sette oss ned å faktisk finne ut av utstilling og mele oss på.. tiden flyyyyr jo med valp i hus! :blink:

Nå er vi hvertfall meldt på til moss :o og vi har trent litt på stå, det går sånn passe greit her i stua :aww:

litt ot.: skal du beholde ene valpen i kullet ditt? :)

Skrevet

hehe, ikke noe fare..kjenner jeg meg selv rett kunne jeg nok tenkt den tanken selv altså, men hadde faktisk fått med meg at jeg måtte melde på på forhånd, bare ikke helt funnet ut hvordan vi finner riktig utstilling :lol: også var det først nå vi hadde tid til å sette oss ned å faktisk finne ut av utstilling og mele oss på.. tiden flyyyyr jo med valp i hus! :blink:

Nå er vi hvertfall meldt på til moss :o og vi har trent litt på stå, det går sånn passe greit her i stua :aww:

litt ot.: skal du beholde ene valpen i kullet ditt? :)

Valpetiden er altfor kort, synes jeg - noen ganger er det bra, dog... Det er deilig å ha en hund som vet at den skal tisse ute, som vet hva den heter, vet hva nei betyr og som er jevn og voksen og kjenner deg. Men det er en helt egen sjarme med valp også.

Lykke til i Moss, og om det blir flere valpeshow! Tren gjerne på at tenner og testikler (det var hannhund, ikke sant?) blir sjekket av deg og andre, det er gjerne det som er mest unormalt for en hund - men er kjempeviktig håndtering også i forhold til veterinærer og deres hverdagsstell av hunden.

Og valpeshow er valpeshow - om han ikke står perfekt og traver som en gud hele tiden, så gjør det ingenting. De er babyer med kortkort tålmodighet og oppmerksomhet, så bare sørg for at det er moro for dere begge to, hele tiden. Passe moro, i hvert fall, ikke nødvendigvis hopp og sprett-moro :lol:

Ja, planen er å beholde en fra kullet, så i oktober kan vi starte valpeshowkarrieren, håper jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...