Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp (5mnd) som ikke slutter å tisse inne!


Helhov

Recommended Posts

Hei! Har et irriterende stort problem og trenger råd.

Har ei tispe på snart fem måneder og en hanne på snart 12 år. Tispa har enda ikke sluttet å tisse inne, å vi har prøvd alt. Vi sier godt ifra når vi tar henne på fersken og "hiver" henne ut! Kjøpte for en ukes tid siden "Get off" som vi sprayer der hun har tisset for å få lukten bort. Hun har sluttet å tisse der vi har sprayet, men finner seg bare nye plasser.. Hun tisser ofte i saccosekken til han på 12 år og nylig tisset hun i sengen min rett framfor meg!

Vi er flinke å følge med når hun vil ut og slikt, og hun er flink enkelte dager med å bare tisse ute, men det hender ALT for ofte at hun kommer utenfra og tisser når hun kommer inn.

Setter pris på alt av svar :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, det er en valp - den vet ikke når den skal være husren den. Ingen valper er like, og enkelte kan være opp mot året før de er husrene. Noen blir det faktisk aldri :)

Fortsett å ta henne ut etter at hun har sovet, lekt spist og ellers når hun begynner å snuse eller bare derfor. Sier godt ifra? Hva skal det være godt for? Hun har ikke lært det, og at dere "sier godt" ifra gjør henne ikke raskere husren. Tålmodighet er stikkordet her. Gå ut og vær ute med henne til dere ser at hun har tisset. Går tur, det setter fart i systemet. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Kanskje du kan kjøpe "wee-wee-pads for puppys"(papir med plast bak) å legge på gulvet i stua litt mot ytterdøra slik at hun tisser der i stede for over alt ellers?

Ellers så ikke stress med hunden om den har uhell.. men fortsett med ut etter soving,mat, lek osv osv.

En tur til veterinæren er vel alltid lurt også.Det kan jo være noe feil med "systemet" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Om den tisser inne. Ikke kjenn på valpen. Må den så må den. Ta den heller ut oftere og belønn masse når den går på do ute. Om du må vente en stund før hun går på do ute, da får du heller vente en stund. Noen valper er senere enn andre. Toldmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LineSK:

Vi slipper henne ut etter hun har sovet, spist og lekt. Hun går selv til døren hvis hun vil ut, så vi er flinke til å følge med.. Har fått beskjed av ansatt på en dyrebutikken (som selv har flere hunder) å si NEI når vi tar henne på fersken og ta henne ut døra, slik at hun skjønner at hun ikke får lov til å tisse inne, men skal tisse ute.

Vi går tur med henne hver dag, men hun tisser aldri når vi er ute å går. Selv om vi setter henne ute i band etter turen for å se om hun tisser - tisser hun som oftest ikke - før hun kommer inn!

bea:

Brukte kladd fra vi fikk henne (8 uker) til hun var rundt 3.5 måneder, for da var hun sluttet med å tisse inne og begynte å gå til døren når hun måtte på do. Men så gikk det noen uker før hun fikk tilbakefall, og nå er det verre enn når vi fikk henne, for da var hun veldig flink og hadde sjeldent uhell.

Er nok ikke noe feil med systemet siden hun aldri har uhell om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LineSK:

Vi slipper henne ut etter hun har sovet, spist og lekt. Hun går selv til døren hvis hun vil ut, så vi er flinke til å følge med.. Har fått beskjed av ansatt på en dyrebutikken (som selv har flere hunder) å si NEI når vi tar henne på fersken og ta henne ut døra, slik at hun skjønner at hun ikke får lov til å tisse inne, men skal tisse ute.

Vi går tur med henne hver dag, men hun tisser aldri når vi er ute å går. Selv om vi setter henne ute i band etter turen for å se om hun tisser - tisser hun som oftest ikke - før hun kommer inn!

Men vet hun hva "nei" betyr da? Har dere trent inn den kommandoen?

jeg gjentar forøveig tålmodighet. Stå ute med henne til hun tisser. Ikke bare slipp henne ut og inn når hun vil. Se at hun tisser og da gir dere henne ros, og kanskje en godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje den tisser ute lettere om du ikke er så fiksert på den tissinga å stresser med det? Vet at vist eier er veldig opphengt i at bikkja skal gå påå do så kan det ha motsatt virkning på en valp som skal følge med på alt du gjør :) Tror nok å det er tolmodighet som er nøkkelordet, om hunden ikke tisser ute men når dere kommer inn er d kanskje for mye som foregår å skjer hele tia når dere er ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og godt: den blir renslig. :ahappy: Dere må bare være tålmodig. Det er ikke unormalt at en valp ikke er "tett" når den er 5-6 måneder, og kanskje eldre også. Og etter det kan uhell skje. Tålmodighet, som er nevnt x ganger, er stikkordet. Bikkjer er så forskjellige.

Når den gjør tegn til å tisse inne, eller begynner så smått å tisse/nesten ferdig med å tisse, så ta den opp og bær den ut for å fortsette ute. Ikke noe kjeft, utålmodighet eller noe annet. Bare bær den ut. :)

Edit: og tar det litt tid ute så beveg på dere, gå litt. Ha skotøy og jakke lett for hånden idet dere er på vei ut med det lille krapylet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet hun hva "nei" betyr da? Har dere trent inn den kommandoen?

jeg gjentar forøveig tålmodighet. Stå ute med henne til hun tisser. Ikke bare slipp henne ut og inn når hun vil. Se at hun tisser og da gir dere henne ros, og kanskje en godbit.

Hun vet godt hva kommandoen "nei" betyr, å hun er veldig flink med å lyde "nei".

Vi sto ute med henne den første måneden vi fikk henne, så til at hun gjorde fra seg, og vi ga masse ros.

Som sagt slipper vi henne ut etter hun har spist/drukket, sovet og lekt. Hun kan ha stått ute i en halv time før hun vil inn.. så kan det gå 5-10 minutter før hun tisser INNE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sto ute med henne den første måneden vi fikk henne, så til at hun gjorde fra seg, og vi ga masse ros.

Som sagt slipper vi henne ut etter hun har spist/drukket, sovet og lekt. Hun kan ha stått ute i en halv time før hun vil inn.. så kan det gå 5-10 minutter før hun tisser INNE.

Men det tyder kanskje på at dere ikke bare kan sette henne igjen ute uten tilsyn og satse på at hun gjør det hun skal?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje den tisser ute lettere om du ikke er så fiksert på den tissinga å stresser med det? Vet at vist eier er veldig opphengt i at bikkja skal gå påå do så kan det ha motsatt virkning på en valp som skal følge med på alt du gjør :) Tror nok å det er tolmodighet som er nøkkelordet, om hunden ikke tisser ute men når dere kommer inn er d kanskje for mye som foregår å skjer hele tia når dere er ute?

Skjer ikke mye når vi er ute. Men har en teori at hun kanskje ikke vet hvor hun skal tisse, siden hun bare har sett snø før og er vant med å gjøre fra seg på snøen, å nå som det er blitt bart ute, er alt uvant. For det er etter at det er blitt bart på bakken at hun har blitt verre med tissinga inne. Men jeg synes bare det at i en alder på 5 måneder at hun er for gammel til å ha "uhell" opp til 5 ganger om dagen enkelte dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke mye når vi er ute. Men har en teori at hun kanskje ikke vet hvor hun skal tisse, siden hun bare har sett snø før og er vant med å gjøre fra seg på snøen, å nå som det er blitt bart ute, er alt uvant. For det er etter at det er blitt bart på bakken at hun har blitt verre med tissinga inne. Men jeg synes bare det at i en alder på 5 måneder at hun er for gammel til å ha "uhell" opp til 5 ganger om dagen enkelte dager i uka.

Hvis dette er et problem så ville jeg nok foretatt en skylddeling og ikke bare skyldt på valpen. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og godt: den blir renslig. :ahappy: Dere må bare være tålmodig. Det er ikke unormalt at en valp ikke er "tett" når den er 5-6 måneder, og kanskje eldre også. Og etter det kan uhell skje. Tålmodighet, som er nevnt x ganger, er stikkordet. Bikkjer er så forskjellige.

Når den gjør tegn til å tisse inne, eller begynner så smått å tisse/nesten ferdig med å tisse, så ta den opp og bær den ut for å fortsette ute. Ikke noe kjeft, utålmodighet eller noe annet. Bare bær den ut. :)

Edit: og tar det litt tid ute så beveg på dere, gå litt. Ha skotøy og jakke lett for hånden idet dere er på vei ut med det lille krapylet.

Vi kjeftet aldri på henne når hun hadde uhell som mindre, når vi så hun skulle gjøre fra seg bærte vi henne ut og roste henne godt når hun gjorde ifra seg.

Hvis dette hadde vært en normal hund som tisset når man var ute på tur, ville det nok hjulpet å gå en liten tur, men som sagt så tisser hun ikke på tur :S

Hvis dette er et problem så ville jeg nok foretatt en skylddeling og ikke bare skyldt på valpen. :lol::lol:

Neinei, vi er flinke med å ta henne ut, nesten hver time slipper vi henne ut i båndet, hvor hun kan være fra 5-30 minutter, så er nok ikke vår skyld at hun tisser inne, for vi følger med henne nesten hele tiden.

Men får håpe det går over og som dere sier, at tålmodighet er nøkkelen. Men er bare veldig irriterende at etter å ha vært flink fra 2 til 3-4 månedersalderen, men blitt verre enn noen sinne nå!

Men det tyder kanskje på at dere ikke bare kan sette henne igjen ute uten tilsyn og satse på at hun gjør det hun skal?..

Vi sjekker om hun har tisset etter hver gang hun har vært ute, men vi kan jo ikke tvinge henne til å stå ute (bor i vesterålen så er som oftest dritver på denne årstiden) hvis hun bare ville ut for å stå ute, og ikke for at hun ville tisse. :P

*Trippelpost. Bruk multisiteringsknappen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke urinveiinfeksjon eller no medisinsk grunn for at hun kanskje tisser så mye?? kanskje ta henne med til vetrinær for en skjekk? Ellers er det som de andre sier normalt at valper har uhell, ting tar tid ;) Og det finnes ingen fasit svar med valper og renslighet. Dem er alle forskjellige.. så tålmodighet er nok nøkkelen til og lykkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke urinveiinfeksjon eller no medisinsk grunn for at hun kanskje tisser så mye?? kanskje ta henne med til vetrinær for en skjekk? Ellers er det som de andre sier normalt at valper har uhell, ting tar tid ;) Og det finnes ingen fasit svar med valper og renslighet. Dem er alle forskjellige.. så tålmodighet er nok nøkkelen til og lykkes :)

Tror ikke det er noe medisinsk grunn til det, for da hadde hun nok ikke klart å holdt seg om nettene - noe som hun gjør :)

Får bedre tålmodigheten, så får man håpe hun blir flinkere i nærmeste framtid :)

Men hun vil jo tydeligvis bare stå ute da siden hun ikke gjør noe? :)

Ja, er jo ikke noe galt i det, men nesten som hun har snudd på det at man skal tisse ute og ikke inne :P

Men får smøre meg med tålmodighet, så går det nok bra med oss etterhvert :)

*Dobbelpost. Bruk multisiteringsknappen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på alt av svar :))

Dere kjefter når hun gjør det på gale plasser, men hva har dere gjort når hun gjør det på RIKTIGE steder da (dvs utendørs)....? Står dere bare og ser på og ikke gjør noe nummer ut av det hvis hun har tisset ute?

Det som er viktig, er å markere hva dere vil at hun SKAL gjøre, og ikke gjøre så voldsomt av det når hun tisser på feil sted. Det kan ende med at hun tror det er selve tissingen dere blir sinte for, ikke det at det er stedet som er feil! HVER GANG hun tisser ute skal hun roses stort, klappes og få en liten belønning i form av godbit! Da skjønner hun at "DETTE var riktig!"

Slutt å kjefte og "kaste" valpen ut ved uhell! Hunden fortjener ikke kjeft for DIN dårlige trening! (enten du liker det eller ei, det er fakta) Det er du som har feilet i å lære valpen hva du vil den skal gjøre, og det er blodig urettferdig å kjefte på den for noe som er din egen feil.

Gå bare rolig bort hvis dere ser hun tisser, løft henne opp og gå ut og sett henne på gresset. Der snakker du med rolig og oppmuntrende lyst tonefall.

Vær forutseende. Ikke somle med å ta ut valpen etter mat, lek og søvn - det er ikke noe som heter "jeg skal bare gjøre ferdig ditt eller datt først". Ta med valpen ut med en gang den har våknet, og med en gang maten er spist, ellers er det å be om trøbbel og uhell inne.

Begrens leken innendørs, det medfører lett uhell. En valp som har lekt noen få minutter bare, må straks tisse og da gjelder det å være superoppmerksom. Straks du ser valpen plutselig overser leken og setter snuten mot gulvet for å sniffe litt, så er det et tegn på at den leter etter en plass å huke seg ned for å tisse. Løft opp og gå rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, vi er flinke med å ta henne ut, nesten hver time slipper vi henne ut i båndet, hvor hun kan være fra 5-30 minutter, så er nok ikke vår skyld at hun tisser inne, for vi følger med henne nesten hele tiden.

Men får håpe det går over og som dere sier, at tålmodighet er nøkkelen. Men er bare veldig irriterende at etter å ha vært flink fra 2 til 3-4 månedersalderen, men blitt verre enn noen sinne nå!

Jeg synes dere skal slutte å bare sette henne ut i båndet. Det lærer hun iallefall ingenting av om dere ønsker at hun skal lære å gjøre fra seg ute. Vær ALLTID med henne ut, vær ute sammen med henne, gi henne trygghet (mange valper tør ikke å tisse ute), kanskje legg noe hun har tisset på fra før ut der dere vil hun skal gjøre fra seg. Blir det ikke resultat, så gå inn, og gå ut igjen snart etterpå. Ikke la henne få gå ut og inn som hun vil, det blir det ingen læring av dersom hun ikke tisser HVER gang hun vil ut, og det gjør hun jo ikke.

Som andre sier, slapp også av - valper er forskjellige. Gamlemor her i huset var vel ikke bom sikkert stueren før hun var rundt 7 mnd.

Det kan godt være noe i at hun synes det er rart å tisse ute når snøen er borte. Da må dere bare være ekstra tålmodige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når forsvant snøen der dere bor? Kom tilbakefallet samtidig som snøen forsvant?

I så fall så er ikke det noe uvanlig da den nå må "lære" seg å oppsøke nytt underlag for å tisse.

At en 5 mnd gammel valp ikke er husren er ikke noe uvanlig. Det er veldig inviduellt. Eldste tispen min var 9 mnd når hun sluttet å ha uhell og yngste var 3-4 mnd. Den yngste hadde tilbakefall når det begynnte å komme snø og is ute, og hadde 2-3 uhell i den forbindelse pga store inntak av snø og at det ikke var samme underlag ute lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle valper er forskjellige, og jeg skjønner ikke helt vitsen med å bytte taktikk (begynne å si nei osv.) bare fordi hun blir eldre, når hun har vært flinkere uten uhell når dere ikke har kjeftet på henne overhodet. Jeg har hatt valper som har vært husrene før de har vært 4 mnd. og de som ikke var husrene før de var rundt 9 mnd. Min erfaring er at tispene som regel er litt senere ute enn hannhundene, hvertfall når det kommer til sheltie. Hvis det er underlaget som er problemet ville jeg begynt helt fra scratch, akkurat som da dere fikk henne, uten å korrigere når det skjer et uhell, men pass på en hel masse ros når hun gjør fra seg ute. Det er forresten ikke uvanlig at de ikke har tid til å tisse på tur, da de er opptatt med å få med seg alt annet som skjer rundt dem. Det er lettere for dem å slappe av og dermed gjøre fra seg på et sted de er trygg fra før og ikke trenger å tenke så mye på alt som fins rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Min valp ble veldig forvirret med en gang snøen forsvant litt etter litt. Han oppsøkte snø og tisset helst bare på snøen, men når snøen var vekke helt fant han fort ut at måtte man, så måtte man. Har aldri sakt NEI, da jeg føler det gir svært liten mening og heller mer ubehag for valpen. Om hunden tisser inne, la valpen bli ferdig og heller gå veldig ofte ut og ikke gå inn igjen før valpen har gjort det den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skjer veldig ofte, ville jeg fortsatt sjekket valpen for urinveisinfeksjon. Det er ikke alltid de må tisse om natten selv om de har UVI. Det vet jeg jo også fra egen erfaring med akkurat det der. Går ofte helt fint så lenge man ligger stille(og da f.eks sover), men når man beveger på seg er det innmari ubehagelig! Det er iallefall ingen skade skjedd med å sjekke.

Jeg ville også, som andre her sier, vært med valpen ut, og rost/belønnet henne når hun faktisk tisser på gress, for det er flere valper som har problemer med å tisse på gress/bart underlag, dersom de bare har tisset på snø før. Mine to, blant annet, syntes det var vanskelig. (Enda den ene fikk jeg jo i oktober, men etter en lang vinter var det å tisse på bart underlag glemt, da var det bare snø som var bra nok.) :aww:

Og også, ikke si NEI når hun tisser inne, bare løfte henne ut. Det er ikke lett for en liten valp å skjønne alt her i verden, og det er jo mer "naturlig" for henne å tisse inne på et kjent underlag, enn å tisse ute der det ikke lenger er snø! :P Bruk gjerne litt tid ute sammen, lek i hagen, ta henne med inn i et kort bånd(altså ikke slipp henne løs inne, men ha henne under oppsyn/kontroll), og rett ut igjen dersom hun viser tegn til å skulle tisse. Akkurat som med en helt ny valp i hus. Det er oppskriften som har fungert for meg, iallefall.

Og, hun blir husrein tilslutt! :ahappy:

Masse lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når forsvant snøen der dere bor? Kom tilbakefallet samtidig som snøen forsvant?

I så fall så er ikke det noe uvanlig da den nå må "lære" seg å oppsøke nytt underlag for å tisse.

At en 5 mnd gammel valp ikke er husren er ikke noe uvanlig. Det er veldig inviduellt. Eldste tispen min var 9 mnd når hun sluttet å ha uhell og yngste var 3-4 mnd. Den yngste hadde tilbakefall når det begynnte å komme snø og is ute, og hadde 2-3 uhell i den forbindelse pga store inntak av snø og at det ikke var samme underlag ute lengre.

Tilbakefallet kom cirka samtidig som snøen forsvant ja.

Men hun tisser jo som oftest ute, å har ikke noe problem med det. For å si det sånn, så tisser hun mer ute, men tisser mer inne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakefallet kom cirka samtidig som snøen forsvant ja.

Men hun tisser jo som oftest ute, å har ikke noe problem med det. For å si det sånn, så tisser hun mer ute, men tisser mer inne også.

Om hunden din generellt tisser mer så hadde jeg sjekket henne for urinveisinfeksjon som Now over sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...