Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser stein

Gino

Recommended Posts

Når jeg er ute å går tur me bikkja å vist vi møter på noen å stopper å prate så bynner han å spise stein noen ganger, har jo hatt 3 hunder før ¨ingen av di har gjort det. Har hørt om hunder som gjør det, men er d noen som vet hvorfor noen hunder gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det same. Vi har ein 3mnd gamal berner som òg elskar å knaske småstein. Men skulle han vere så heldig å kome over noko mudder, leire eller finkorna, kompakt jord, då må vi fysisk hale han vekk...

Så ja, kom gjerne med ei forklaring :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Dette er ganske normalt for valper, da de er veldig nysgjerrige og skal tygge på alt.

Stein har man jo egentlig over alt. OG valper er veldig oppmerksom. Hvis man går å sparker på stein, hiver en stein, eller tar opp en stein så blir valpen nysgjerrig. Man tenker kanskje ikke over det, men hunden følger med.

Stein spising kommer av enten kjedsomhet, stress eller mangel på vitaminer og mineraler.

For å si det sånn, min valp gjorde også det. Etter å ha lært av mine egne feil, som var å si strengt NEI og ta ifra han steinen, og kanskje ubevist sparke på småstein i hagen, Så ble Aron den storspiseren. Han tok det som en lek og ville løpe fra matmor med munnen full av stein. Han fikk jo oppmerksomhet jo! Han gjorde dette kun når han kjedet seg eller hvis han ble stresset.

Da vi endret taktik med å ignorere og belønne mye for ønsket adferd så fikk vi bukt med problemet og nå er det ikke mye stein spising her.

Nå vet jeg ikke hva du pleier å gjøre når hunden din spiser stein, men jeg synes det er viktig å ikke kjefte eller straffe. Og heller begynn å belønn år han sitter rolig og venter mens dere snakker. Belønn mye for ønsket adferd og ignorer uønsket adferd. All oppmerksomhet er en belønning også når han gjør noe uønsket.

Hvis hunden fortsetter å spise stein når han er 1 år, da må man tenke at det ligger noe mer bak og kanskje få konsultasjon hos dyrelege. Da kan det være noe mineral mangel.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisen min er 3 år da, å er først di 2 siste dagene han har bynnt (han er en omplaseringshund så har hatt han bare en mnd) men han har jo ikke vist noe tegn til å spise stein før... Men han begynnte åsså på antibiotika i går får å forhindre at det ska bli noe betenelse etter en klokappsel knakk av, å han har spist stein i går å i dag, kan dette ha noen sammenheng? Høres kanskje ut som ett dumt spørsmål men bynnte no bare å tenke at det faktisk var tilfellet så da spør jeg like så godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Jeg har ikke hørt at hunder spiser stein i forbindelse med antibiotika.

I noen tilfeller kan det være orm som gjør at hunden spiser stein. Det klør i magen og dermed spiser han stein. Er han ekstra sulten om dagen?

Prøv kanskje å gi en ormekur og da se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, synes ikke han har vært nå mere metvrak en til vanlig :P men no er gutten min sånn at han kunne spist til han sprekker å da :) Men må vell kanskje vurdere en ormekur da, kanskje dra til dyrelegen å høre va di tror. Takk for innspillet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

I dag da vi gikk tur basja no gutten småstein bokstavelig talt :P er det rarete jeg har sett å hørt :P

Morsomt. Kan ikke være noe godt å stein i magen heller. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...