Gå til innhold
Hundesonen.no

Sort puddelpels med plustelig hvitehår...?


Recommended Posts

La plutselig til merke at min mellompuddel tispe på 11mnd har begynt å fått noen hvitehår, hun har alltids vært helt kullsort. Det er ca 1mnd siden hun ble klipt, hos en hundefrisør. Da ble hun klipt helt ned stakkars... men det jeg tenkte på er,

får hunder hvitehår i pelsen der de har fått ett sår eller noe slik som mange andre dyr kan få???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Kanskje det er på samme måte med min vannhund. Han begynner å få hvite hårstrå(kun 6 mnd gammel) På snuten. Noen sier dette er døde hårstrå som helst skal nappes vekk.

Siden hunden ikke røyter normalt så dør håret og blir hvitt.

Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min puddel var i utgangspunktet svart. Så kom det fler og fler hvite hår og nå ser hun mer grå/blå ut :icon_redface: Hun er 4 år nå og blir lysere med alderen, men var ikke gammel før de første hvite håra kom.

Nå er det ikke sikkert at deres puddel blir like "ille" som min altså, bare så det er sagt :ahappy: Det er ikke uvanlig med noen hvite hår her og der, på puddel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen til sjefene mine var kullsort som valp, nå er hun nesten grå. Sort med hvite/grå hår imellom. Moren er helt grå nå, men var født sort, mens bestemoren var hvit, så det er visstnok der det kommer fra. Det er helt normalt på puddel. :ahappy:

Edit: Nå glemte jeg å si at denne puddelen var 2 år før hun begynte å få hvite hår i pelsen, nå er hun fire, og begynner å bli grå-aktig. Søsteren hennes er helt grå nå, hun begynte å få hvite hår i pelsen på ca samme tid, men der har det gått fortere. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hvor god fargen er på puddelen varierer veldig. Noen forblir kullsorte hele livet, mens andre bleker mye og/eller får hvite stikkhår. Dette har ikke noe med at den ble klippet (hvorfor er det stakkars at den ble klippet ned?) eller at den har noen sykdom.

Ja, hårene på arrvev kan få annen farge, og da ofte hvite hår på mørke farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte pudler får nesten ingen stikkhår, mens andre får mange. Stikkhårene kommer som regel samtidig med voksenpelsen. Sorte og brune hunder får hvite stikkhår, sølvfargede får sorte og hvite hunder kan få aprikosfargede stikkhår.

I min erfaring er ikke stikkhårene det samme som hår som kommer etter arrvev. Min sorte storpuddel hadde en del hvite stikkhår på ryggen og de var veldig ru, mens de hvite hårene han hadde i et arr var like myke som de sorte hårene hans.

Sølve får sorte hår etter sår i huden, men de sorte hårene blekes som vanlig sølvpels. Han har også en del sorte stikkhår som kom da han begynte å bli ferdig bleket - typisk. Stikkhårene er visst bra for å gi pelsen volum har jeg hørt og det stemmer hvertfall på han, bare så synd at han bli mørkere i pelsen av alle de sorte hårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor god fargen er på puddelen varierer veldig. Noen forblir kullsorte hele livet, mens andre bleker mye og/eller får hvite stikkhår. Dette har ikke noe med at den ble klippet (hvorfor er det stakkars at den ble klippet ned?) eller at den har noen sykdom.

Ja, hårene på arrvev kan få annen farge, og da ofte hvite hår på mørke farger.

Derfor jeg skrev stakkars som ble nedklipt var, at jeg sa til frisøren, sett igjen VÆRTFALL 2-3cm med pels så vi har noe å børste på (pelsen liker ikke å bli børstet så mye og i tillegg var det jo ca -8 hver dag for en mnd's tid siden), men pelsen kom igjen med 3mm lang pels over hele kroppen :P Derofor ble det litt "stakkars hund" :P Men om sommern skal pelsen klippes ned igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...