Gå til innhold
Hundesonen.no

Jage halen


Anette

Recommended Posts

Har alltid høre at når de jager halen sin er det farlig, under/over stimulering. Så da lurer man jo. Amiga har drevet med det en del de siste to ukene. Selvom hun får tur og sånt.

F.ex idag har hun vært ute og løpt og herjet, så har hun sovet 2-3 timer også våknet hun og tygde litt på leker og surra litt rundt, før hun tar en bunke runder med halen før hun bare legger seg ned og tygger på leka igjen.

Er hun under stimulert da? :icon_confused:

Hun gjorde det selv kvelden etter vi hadde gått lang tur med tulip og hun var utslitt i mange mange timer. Kan det hende hun kjeder seg mer her i Trondheim med mindre hus og ingen Foxi? Hun gjorde det et par ganger forrige uke hjemme også, men hun fikk jo tur og var jo med Foxi da.

Bare begynte å undre, for hun virker ikke noe under stimulert eller rastløs. Egentlig bare lykkelig :P

og noen sier jo at det er grusomt farlig og du skader hunden og må stoppes etc, så man kan jo undre hva man leser på internett :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte, tror jeg vi sier. ;) Om hun faktisk blir manisk av å jage halen sin, bør hun selvsagt stoppes. Jeg vet om en hund som bare tok noen runder etter halen sin om dagen, men det virket på en måte mer som en OCD. Eller hva det nå enn måtte være. Det var liksom kun ett par runder, så full stopp, og hunden var rolig og avbalansert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla kan finne på å gjøre dette om hunden hun står i hundegård med ikke gidder leke med henne. Ellers aldri, så jeg bryr meg ikke med det.

Er det ofte?

Tja, har vært et par ganger idag. Og hver dag siste uka. Vi er på ferie i Trondheim og hun får ikke løpe løs eller herje med Foxi. Men hun har tyggeben og leker, og lar henne løpe i flexi line i snøen. Men jeg merker jo selv at det blir en helt annen form for tur her midt i byen. Hun fikk løpe løs på mandagen med tulip og valpis.

Hun har også begynt å ta noen runder hjemme når hun er helt i hundre og oppildnet og raser rundt på gulvene hjemme (hun har som regel en raptus innendørs per dag, kan fint være etter vi har vært på tur). Hvor Foxi bare ser teit på henne.

men hun har liksom ikke drevet noe med det før som jeg husker, men har lagt mer og mer merke til det siste 2-2,5 ukene.

Hun raser rundt også legger hun seg. På en måte som at hun herjer og ruller rundt med halen også snapper ut av deg og legger seg og sukker og bare jaja.

Tror jeg og gullfisken oppi hodet får skrive opp når det skjer, ellers husker jeg ikke :P

Bare har hørt så mye rart om at det var farlig og stimuli og greier så man blir jo bekymret selvom hun er en helt vanlig, unntatt at hun er veldig høy-energi hund. :icon_redface:

Hun tar også løpeturer hjemme som arter seg helt likt, 2-3 ganger fra rommet mitt og til andre enden av huset og tilbake før hun bare plomp, ligger helt stille i senga si. Og her vi er nå er det ingen plass til å løpe rundt, bare i sirkler *hoste* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i utgangspunktet har en høyenergihund, så ville ha stoppet enhver start på en slik atferd, spesiellt med tanke på at du mener at hun har fått nok fysisk trim og hjernetrim.

Jeg tror ikke at dette er "grusomt farlig", men det kan bli riktig plagsomt for både omgivelsene og hunden etterhvert. Type hyperstressa hund som ikke klarer å finne roen før hun har enten løpt/rast igjennom huset, eller rast seg noen runder etter halen sin, eller (skrekk og gru) en kombinasjon av begge deler på samme tid. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pratet gode 50 minutter nå på telefon med oppdretter, og hun sa at det var nok stress og ikke energi. Jeg har to veldig forskjellige hunder, ene legger seg og ser lei seg ut om jeg løfter fingern, den andre, altså Amiga spiser fingern og hopper videre.

Hun sa også at etter ganske mange år som oppdretter kom det stadig førstegangs cardigan eiere litt fortvilt rundt 1 år med en hund som gikk smålig berserk innendørs, og hun gjentok, de er noen griser som trenger regler.

Så plan for ukene blir at hun har en sjanse, vi har mange stop ord (ae eee og nei) og om hun ikke gir seg med de så blir det timeout i bur. Hun har jo selv kullsøstra til Amiga og har måtte være sånn litt med henne nå, men opprettern min er litt mer konsekvent og klar på hva hun vil alltid mens jeg er litt mer myk av meg :whistle:

Regel nummer 2 blir at vi sover ikke i senga lengre, enten på lukket rom eller i bur, for hun skal ikke få lov til å være i senga når hun oppfører seg som en total idiot kl 6 om morningen, og iallefall ikke hører etter.

nummer 3 blir å lære gå å legg deg, hvor hun forklarte hvordan jeg skulle få det inn. For med min andre hund så kom den av seg selv, uten at vi lærte henne det. Mens Amiga er et annet kapittel.

Så litt lettet og litt utfordringern har vi. Vi pratet om at hun var allerede en veldig høy energi og aktiv corgi fra liten også har hun fått masse mer pga hun er med meg overalt og på kurs og vi drar på masse ting overalt, så jeg har selv skyld i at hun er så aktiv som hun er, men jeg liker jo henne sånn som jeg sa, men nå begynner det å ta av litt innendørs. Ergo forventer at ting skjer, seelvom hun har en av på knapp.

Så eh, denne posten ble om litt mer enn halen men jeg har sakte innsett at halen var nok bare siste tilskuddet i over stimuli stress. Heldigvis er vi rolige personer sånn ellers, nå må vi bare lære å bli konsekvente :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klok oppdretter du har.

mhmm, er veldig glad for at jeg har henne. Og hun blir så glad når jeg ringer, selvom det er problemer. For hun vil alltid høre hvordan det går og heller hjelpe til før det går helt feil. Hun har hjulpet til før når jeg har blitt sittende og gruble, og når dere svarte istad om stress ringte bjella og jeg fant telefonen. Og jeg ringer henne alltid rett etter utstillinger eller sender sms.

Må vel snart sende henne et nytt kort som sier hvor stor pris vi setter på henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at hun ikke kan være "overstimulert" da?

Da tenker jeg på andre stressfaktorer enn tur og sånt, som man nesten ikke legger merke til i hverdagen.

Min slet med biting av labber en stund, men begynte å virkelig legge merke til hva hun ble stresset av i løpet av en dag og fjernet de faktorene så langt det var mulig.

Det kan jo være alt fra katter utenfor, høylydte stemmer inne, litt for ivrig jaktlek osv.

Vet ikke, men det var i hvertfall det som fungerte for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen erfaring med halejaging, hos min hund er det smerterelatert atferd. Sølve jaget halen sin i de periodene han hadde vondt i ryggen og bekken. Etter at vi fikk fikset opp i rygg og bekken har jeg ikke en eneste gang sett at han har jaget halen sin, så halejaging kan komme av så mangt.

Håper du finner årsaken til Amigas halejaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var overstimuli vi pratet om ja, som ble til stress.

Hun har hylt mye i det siste når vi tar ved skuldrene på forbeina (som hun har haltet i før) så kanskje vi får investere i en time et sted. Veterinærer vet lite føles det ut som :blink:

Vi røntget sist hun haltet uten funn men det gikk over med smertestillende.

Men hva burde vi prøve da?

Jeg har ingenting imot av å la en som kan kna litt se på henne.

Ikveld har hun ligget og slumret heeeeeeeeeele kvelden da :rolleyes2: sånn etter halejaging før idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Jeg har en annen erfaring med halejaging, hos min hund er det smerterelatert atferd.

Jeg tenkte samme sak. Opplevde en del halejaging i høst og var også redd Mikke skulle være over/understimulert. «Heldigvis» viste det seg å være betennelse i analkjertlene og halejaginga forsvant sammen med betennelsen. Så det kan jo være så mangt!

Håper du finner ut av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...