Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting.

SCRM

Recommended Posts

Ja, som overskriften sier har hunden begynnt og røyte noe enormt, dette begynnte vell for ca 2 uker siden. Det er ca 1 mnd +- siden hun ble sterilisert, hun begynnte plutselig og røyte noe voldsomt, det er så ille at jeg nesten må støvsuge husest hver eneste dag, ikke at det er noe trøbbel, men hun må jo til slutt bli naken hvis hun skal holde på slik frem til sommeren. :whistle:

Kan dette komme av at hun er sterilisert? Flere med steriliserte tisper her inne som har opplevd plutselig røyting etter sterilisering, hva brukte dere isåfall for å dempe røytingen? Eller kan det rett og slett være at hun er kommet i røyte perioden? Kan ikke huske at hun kom i røyteperiode så tildlig i fjor. :icon_confused:

Tusen takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min tispe ble kastrert, så gikk hun i fra full pels til å bli totalt nedrøytet på 3 uker. Dette skjedde i februar, men hu ble kastrert i desember. Tror kanskje det kan ha vært hormonene som tok av eller noe. Gjorde ikke noe med det annet enn å bruke dekken når det var sikkelig kaldt.

Dette har ikke skjedd igjen, og nå røyter hun som normalt (vårrøyt og høstrøyt).

Fiskeolje, selolje og egg har vel en posetiv effekt på pels. Evnt vitaminsprøyte hos dyrlegen skal visst også gi bra pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min tispe ble kastrert, så gikk hun i fra full pels til å bli totalt nedrøytet på 3 uker. Dette skjedde i februar, men hu ble kastrert i desember. Tror kanskje det kan ha vært hormonene som tok av eller noe. Gjorde ikke noe med det annet enn å bruke dekken når det var sikkelig kaldt.

Dette har ikke skjedd igjen, og nå røyter hun som normalt (vårrøyt og høstrøyt).

Fiskeolje, selolje og egg har vel en posetiv effekt på pels. Evnt vitaminsprøyte hos dyrlegen skal visst også gi bra pels..

Okei, da får jeg bare vente å se det an litt. Hun har fin pels ellers, blank og fin, er bare det at hun røyter som et uvær. Når hun klør seg så har hun dotter på labben etterpå. :blink: Å jeg ser bare dotter som lander på gulvet.

Kanskje jeg skal prøve ut noen av disse oljene for å se om det fungerer på henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kan jo hende du har fått slått sammen endring i pelsen fordi hun er kastrert og den normale røytingen. Her har i hvertfall BC begynt å røyte og Strihår Vorsteh hun har så modene hår at noen faller av og må nå nappes helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er det nytt? Mistet hundene for et par år siden, og var noen år før det igjen vi var på bilferie utenlands, men da måtte vi kjøre på rødt. Tillegg: Denne veiviseren er veldig fin, og helt klar på at man skal gå på rødt fra Litauen (selv om man kommer gjennom Sverige): https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/reise-med-kjaeledyr 
    • Hvis det ikke er snakk om import av hund og du krysser grensen med bil så kan en kjøre på grønt så lenge alle papirer og vaksiner er i orden. Kommer du med båt eller fly så skal du kjøre/gå på rødt.
    • Du skal i prinsippet alltid gå/kjøre på rødt inn til Norge.
    • De kjører via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de å kjøre på rødt ved grenseovergangen til Norge på tilbakereisen?? Finnes det også skjema en kan fylle ut når en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting på Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...