Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta en valp?

elinebj93

Recommended Posts

Min hund har også brukket foten sin. Hun hopper opp og ned fra sofa og seng (dette bør hun selvfølgelig ikke gjøre, men om vi skal hindre henne så må vi inngjerde enten sofaen eller henne) og dyrelegen vår sier likevel at bruddet hennes gror kjempefint og foten ser fin ut :) Så hun har nok ikke tatt skade av det, selv om jeg prøver å hindre det så mye som mulig. Jeg var også ute og gikk en del med henne i dag, selv om vi ikke har lov til å gå tur. Gikk opp til posten og vandret rundt i stallen litt. Om det er det som skal til for at hun skal tisse, så er det bare til å gjøre det :) Bare sørg for at bandasjen alltid er tørr og ta på pose når dere skal ut (ser på bildet at dere gjør dette).

Blondie tror også hun kan gjøre hopp og sprett inne, så hun driver å hopper opp og ned om hun får mat. Hun hopper også på meg med den skadde foten når jeg går, noe hun fort finner ut at ikke var så lurt likevel.

Det er lurt å høre på dyrlegen, men det er ikke alt man kan hindre hunden fra å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han får smertestillende så er ikke det ensbetydende med at han er tilstrekkelig smertelindret. Det virker på meg som han er smertepåvirket, og en sånn liten valp skal slippe å ha vondt over tid på den måten. Det er ikke bra for ham, hverken for psyken eller rent biologisk. Jeg er enig med Gråtass i at du bør undersøke muligheten for å øke dosen smertestillende, eller prøve en annen type.

Jeg forstår dilemmaet ditt angående buret. Det er ikke ønskelig å ha en hund i bur over så lang tid, men det er også vanskelig å holde en så ung hund i ro nok. Jeg husker da det var snakk om at jeg muligens måtte ha min unghund i ro i flere måneder, og jeg snakket helt seriøst med veterinæren om å sedere hunden. Det ville stride med dyrevelferden å holde en så aktiv hund i ro over så lang tid (vi vurderte amputasjon), sånn sett var beroligende det minste av to onder. Det er en vurderingssak det der. Husk, du kjenner din hund best, og om du gjør grundig nok research vil det være relativt enkelt for deg å finne ut av hva som er riktig løsning for din hund.

Kattedo ville jeg droppet. Da får du bare et nytt problem når han er bevegelig igjen. Det er en begrenset periode du må tørke tiss og bæsj, jeg ville heller holdt ut den tiden.

Lykke til! Jeg misunner deg ikke situasjonen. Og han er da litt søt også, der han sitter med store forventningsfulle øyne og en mega klumpfot.

edit: Jeg ser nå at hunden ikke får smertestillende. Det synes jeg du skal gjøre noe med. Man kan gi smertestillende ved injeksjon eller stikkpiller om han kaster opp tabletter/væske. Det finnes mange muligheter, og valpen din skal ikke gå rundt og ha vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg føler så veldig med dere. Dette er ingen grei situasjon for noen av dere, og jeg er sikker på at du gjør ditt aller beste for valpen din! Når det gjelder dette med aggressivitet overfor andre hunder og sånt, så er min hund også sånn at hvis hun har vondt, er angrep alltid beste forsvar. Jeg kan nesten måle hvor vondt hun har utifra hvor "sint" hun er på andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...